آخرین خبرها

آزربایجان چه مقدار از اراضی اشغالی را آزاد کرده است؟

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
آزربایجان چه مقدار از اراضی اشغالی را آزاد کرده است؟

Gunaz.tv
 گوناز تی وی: نیروهای مسلح آزربایجان در نخستین روزهای ماه آوریل، طی چهار روز درگیری شدید با ارمنستان اشغالگر توانست بخشی هرچند کوچک اما استراتژیک از قاراباغ را پس بگیرد.

به گزارش گوناز تی وی، نیروهای مسلح آزربایجان در نخستین روزهای ماه آوریل، طی چهار روز جنگ (۲ــ۵ آوریل) با ارمنستان، توانست ۲هزار هکتار از قاراباغ را از اشغال ارمنی های افراطی آزاد کند.

خبرگزاری آپا به نقل از منابع نظامی آزربایجان گزارش داده است اکنون چند بلندی استراتژیک از اراضی اشغالی تحت کنترل نیروهای مسلح آزربایجان قرار دارد.

این بلندی ها به قدری مهم هستند که بخش بیشتری از قاراباغ را می توان از همین بلندی ها تحت نظر گرفت.

مقامات ارمنستان که همیشه آماری کمتر از واقعیت را به مردم خود و مطبوعات ارائه می کنند، سرژ سارکسیان، رئیس جمهور ارمنستان بعد از پایان مذاکرات وین، دو روز پیش در مسیر بازگشت به ایروان و در هواپیما در جمع خبرنگاران به بازپس گیری ۸۰۰ هکتار از قاراباغ توسط آزربایجان اعتراف کرد.

سارکسیان مدعی شده که این مقدار از اراضی اشغالی از هیچگونه اهمیت استراتژیکی برخوردار نیست.

مناقشه قره باغ کوهستانی نخستن بار در سال ۱۹۸۸ و در زمان شوروی سابق با ادعای مالکیت ارمنی ها به این منطقه آغاز شد و پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۹۹۱ ـ ۱۹۹۴ با یورش ارمنی ها درگیری شدیدی بین آزربایجان و ارمنستان بوقوع پیوست که در نتیجه آن ۲۰ درصد اراضی آزربایجان ( قره باغ کوهستانی و ۷ شهر اطراف آن لاچین، کَلبَجَر، آغ دام، فضولی، جبراییل، قوبادلی و زنگیلان) توسط نظامیان ارمنستان اشغال شد. همچنین بیش از یک میلیون تورک آزربایجانی نیز از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

در سال ۱۹۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه های ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴، ارمنستان را کشور اشغالگر معرفی کرده و خواستار خروج بی قید شرط و فوری از اراضی آزربایجان را شد. اتحادیه اروپا، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و برخی سازمان و نهادهای بین المللی نیز در قطعنامه های جداگانه ای، اشغال اراضی آزربایجان از سوی ارمنستان را محکوم و خواستار خروج فوری ارمنی ها از خاک آزربایجان را شده اند.

گوناز تی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read