آخرین خبرها

24 سال از اشغال لاچین گذشت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
24 سال از اشغال لاچین گذشت

Gunaz.tv

گوناز تی وی: امروز هفدهم ماه می برابر با بیست و چهارمین سال اشغال شهر "لاچین" در منطقه قاراباغ توسط نیروهای اشغالگر ارتش ارمنستان است. 

به گزارش گوناز تی وی بیست و چهار سال پیش در چنین روزی، نیروهای ارمنی با ورود به منطقه "لاچین" دست به غارت وحشیانه شهر و روستاهای اطراف آن زدند.

نیروهای ارتش ارمنستان با حمایت یگان های زرهی روسیه، تمامی خانه ها، مساجد، آثار تاریخی، مزارع و کارخانجات را ویران کردند و با کشتن حدود 300 تن از مردم بی گناه منطقه، 63341 تن از اهالی را مجبور به کوچ اجباری از موطن خود نمودند.

داشناک های ارمنی با آغاز حمله ای که از ساعات پایانی شب 16 می 1992 از سمت مناطق Turşsu و Gorus آغاز گردید، با یاری یگان های زرهی روسیه در روز 17 می "لاچین" را به اشغال خود درآوردند.

لازم به ذکر است "لاچین" منطقه ای به وسعت 1835 کیلومتر مربع و دارای موقعیت استراتژیک جغرافیایی فوق العاده با خاک بسیار حاصلخیز می باشد. با اشغال این منطقه و تخلیه بیش از 120 روستای آن، آزربایجان از نظر اقتصادی نیز ضربه ای بزرگ خورد. ارامنه پس از اشغال "لاچین" 30 اثر مهم تاریخی و فرهنگی منطقه را نابود کرده و زمین های کشاورزی را به اراضی لم یزرع تبدیل نمودند.

لازم به ذکر است، در حالی که امروز 24 سال از اشغال لاچین میگذرد، روز گذشته(16 ماه می) روسای جمهور آزربایجان و ارمنستان بر سر مسئله قاراباغ دیدار کردند و بار دیگر برای آتش‌بس و حل این مسئله بصورت مسالمت آمیز تعهد دادند.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read