آخرین خبرها

خاتون‌آبادی: ساخت 1330 سد در ایران باعث نابودی دریاچه‌ها شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
خاتون‌آبادی: ساخت 1330 سد در ایران باعث نابودی دریاچه‌ها شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: احمد خاتون‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در یک همایش به دلایل خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها اشاره کرده و اعلام کرده است که "سدسازی‌" عامل اصلی این وضعیت می‌باشد.

به گزارش گوناز تی وی، ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز دریاچه اورمیه بزرگترین عامل خشک شدن این دریاچه می‌باشد که شخصیت‌های علمی ایران نیز یکی پس از دیگری به این امر اعتراف میکنند.

به نوشته ایسنا، خاتون‌آبادی در همایش علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب، کمبود آب را از جمله علل سدسازی در ایران نام برد و در عین حال گفت که بیشترین سد‌ها در دو استان آزربایجان شرقی و خراسان رضوی احداث شده اما با وجود احداث این سد‌ها، بیشترین مشکل آب نیز هم‌اکنون در این دو استان وجود دارد.

احمد خاتون‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرده است، ساخت 1330 سد در ایران باعث "خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و به زیر آب رفتن روستا‌ها و آثار تاریخی کشور" شده‌اند.

به گفته او، افزایش سدسازی در ایران و خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها باعث "حرکت ریزگرد‌ها، پایین رفتن آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین و کاهش چشمگیر رفاه جوامع" شده است.

خشک شدن دریاچه اورمیه در سالهای اخیر با اعتراضات گسترده فعالان مدنی و محیط زیستی آزربایجانی روبرو بوده است اما دولت ایران اقدام مناسبی در جهت احیای این دریاچه صورت نداده است.

ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز و همچنین اقدام به احداث پل میانگذر و در نتیجه آن تقسیم کردن دریاچه به دو نصف از سوی دولت ایران عمده‌ترین دلایل خشک شدن دریاچه اورمیه معرفی میشوند.

خشکی دریاچه اورمیه تاکنون خسارتهای زیادی را در منطقه بر جای گذاشته که از بین رفتن آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه، به خطر افتادن زندگی حیات وحش جزایر آن، کاهش تنوع جمعیت جانوری حوزه دریاچه، وزش بادهای نمکی، شوری منابع آب زیر زمینی از جمله آنها است.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read