آخرین خبرها

الهام علیف: قاراباغ جزو اراضی تاریخی و بخش جداناپزیر آزربایجان است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
الهام علیف: قاراباغ جزو اراضی تاریخی و بخش جداناپزیر آزربایجان است

Gunaz.tv
 گوناز تی وی: رئیس جمهور آزربایجان شمالی بار دیگر تأکید کرد قاراباغ جزو اراضی تاریخی و بخش جداناپزیر آزربایجان است.

به گزارش گوناز تی وی، الهام علیف، رئیس جمهور آزربایجان شمالی طی سخنانی با تأکید براینکه قاراباغ جزو اراضی تاریخی و از لحاظ حقوقی بخش جداناپزیر آزربایجان است، افزود:" تصمیمات و قطعنامه های تصویب شده توسط سازمان های بین المللی موضع آزربایجان را تقویت و محافظت می کنند".

علیف با بیان اینکه فرق آزربایجان و ارمنستان آشکار است، افزود:" بارها گفته ام، انکار برتری آزربایجان در عرصه سیاسی، اقتصادی و دیگر بخش ها از جمله ساختار ارتش، غیر ممکن است. جنگ اول آوریل نشان داد ارتش آزربایجان یکی از قوی ترین ارتش های جهان است و وظیفه های خود را می تواند انجام دهد".

شایان ذکر است مناقشه قارا باغ کوهستانی نخستن بار در سال ۱۹۸۸ و در زمان شوروی سابق با ادعای مالکیت ارمنی ها به این منطقه آغاز شد و پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۹۹۱ ـ ۱۹۹۴ با یورش ارمنی ها درگیری شدیدی بین آزربایجان و ارمنستان بوقوع پیوست که در نتیجه آن ۲۰ درصد اراضی آزربایجان ( قارا باغ کوهستانی و ۷ شهر اطراف آن لاچین، کَلبَجَر، آغ دام، فوزولی، جبراییل، قوبادلی و زنگیلان) توسط نظامیان ارمنستان اشغال شد. همچنین بیش از یک میلیون تورک آزربایجانی نیز از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

در سال ۱۹۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه های ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴، ارمنستان را کشور اشغالگر معرفی کرده و خواستار خروج بی قید شرط و فوری از اراضی آزربایجان را شد. اتحادیه اروپا، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و برخی سازمان و نهادهای بین المللی نیز در قطعنامه های جداگانه ای، اشغال اراضی آزربایجان از سوی ارمنستان را محکوم و خواستار خروج فوری ارمنی ها از خاک آزربایجان را شده اند.

گوناز تی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read