آخرین خبرها

شیوع بیماری تب برفکی در روستاهای استعمارزده آزربایجان جنوبی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
شیوع بیماری تب برفکی در روستاهای استعمارزده آزربایجان جنوبی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: هزاران راس دام در اثر شیوع بیماری تب برفکی در مناطق مختلف آزربایجان جنوبی تلف شدند و مسئولان دولت ایران تا کنون توجهی کافی برای درمان و پیشگیری از این بیماری نکرده اند.

به گزارش گوناز تی وی، تنها در شهرستان اهر نزدیک به 500 راس دام تلف شده و مسئولان دولتی تا کنون اقداماتی در این باره انجام نداده اند. این بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده و ویروسی است که موجب بیماری حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می‌شود که منجر به مرگ حیوانات می گردد.

این بیماری بشدت واگیردار بوده و از اوخر سال بعد در شهرستان اهر و روستاهای قره داغ شیوع پیدا کرده و هزاران راس گاو و گوساله را کشته است. اغلب روستائیان می گویند مسئولان دولتی و جهاد کشاورزی هیچگونه اقدامی نکرده اند و خودشان از پرداخت هزینه های درمانی ناتوان هستند.

این بیماری امید به زندگی روستاهای استعمارزده آزربایجان جنوبی را هدف گرفته است. درآمد اکثر روستائیان از دامپروری بوده که به صورت سنتی مدیریت می شود و دولت در مکانیزاسیون و به روزرسانی این صنعت تا کنون اقدامات چندانی انجام نداده است. گاو وگاومیش تنها سرمایه این روستائیان می باشد که در اثر این بیماری تلف شده اند.

بسیاری از اهالی روستای سامبران واقع در نزدیکی شهر اهر به خبرنگار مهرنیوز گفته اند که با تلف شدن دام‌ها دیگر توانی برای پرداخت اقساط وام‌های خود ندارند. حتی به این هم راضی بودند که اقساط وام‌های آن‌ها کمی با تأخیر باشد تا بتوانند پرداخت کنند.

خبرنگار مهرنیوز در عرض یک ساعت تنها تلف شدن 8 گاو را در این روستا شاهد بوده است.

لطیفه رجبی زنی تنها و بدون سرپرست که تنها دارای چهار رأس گاو و دو بره بوده که به دلیل بیماری تب برفکی آنها را ازدست‌داده، به خبرنگار مهرنیوز می‌گوید: با شیوع بیماری تب برفکی تمام دارایی زندگی‌ام شش رأس گاو و بره بود که به دلیل بیماری تلف‌شده است. من با فروش لبنیات همین دام‌ها امرار معاش می‌کردم.

این زن روستایی می‌افزاید: شش فرزند دختر و پسردارم که جویای حال من نمی‌شوند و تنها در خانه‌ای از روستای سامبران ساکن هستم، تنها درآمدم از پول فروش شیر و ماست حیوانات بود ولی آنها بر اثر بیماری تلف شدند و نمی دانم این بیماری از کجا آمد. ما از مسئولین خواهشمندم تا به مشکلات ما رسیدگی کنند.​

ربیعلی نوری از اعضای شورای اسلامی روستای سامبوران با اشاره به وضعیت تب برفکی در این روستا، به خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون ۹ راس از گاوهای بنده به دلیل بیماری تلف شده که این خسارت تنها برای یک نفر نیست بلکه تمامی خانواده های روستایی با این بیماری گریبان گیر هستند.

عضو شورای اسلامی روستای سامبوران افزود: فقط تا هفته گذشته بیش از ۲۲۰ راس گاو و ۱۸۰ گوسفند و بره بر اثر شیوع بیماری حیوانی تب برفکی تلف و به دامداران خسارت جبران ناپذیری وارد شده است.

وی سپس گفت: تمام ساکنین این روستا وام های کشاورزی و احداث طویله گرفته و اقساط پرداخت می کنند در حالی که اهالی روستای سامبران غیر از دامداری منبع درآمد دیگری ندارند و با وجود اینکه افراد معدودی زمین های زراعی کوچکی دارند که گندم آن هم تنها کفاف نان روزمره ساکنین می شود.

نوری با تاکید بر اینکه امسال به علت بارش برف و تگرگ کشاورزان متحمل خسارت شده اند، اضافه کرد: شاید عده ای از زراعت گندم امرار معاش کنند ولی در اوایل بهار امسال بارش برف و تگرگ امید آنها را به یاس تبدیل کرده و گاهاً به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و خسارت های احتمالی حتی قادر به برداشت محصولات کشاورزی نیز نیستند.

مسئولان جهاد کشاورزی که آمارگیری بلد نیستند، از دادن آمار و ارقام کافی سرباز می زنند و اقدامات درخور توجهی را در این خصوص برای پیشگیری از این بیماری خانمان سوز انجام نداده اند.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read