آخرین خبرها

ایران تا 10 سال آینده به کلی خشک می شود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران تا 10 سال آینده به کلی خشک می شود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: برداشت بی رویه آب از منابع آب های زیر زمینی باعث شده که منابع آبی ایران به طور کلی از بین برود و طی چندین سال آینده کم آبی مفرط و خشکی فزاینده کشور را فرا گیرد.

به گزارش گوناز تی وی، سخنان معاون وزیر نیرو ایران که در تاریخ 15 اسفند 1394 هجری شمسی در روزنامه شرق منتشر شده از خشکی منابع آبی منطقه جغرافیایی موسوم به ایران در 10 سال آینده حکایت دارد.

به گفته معاون وزیر نیرو، اگر برداشت از منابع استراتژیک آبی در ایران به همین منوال پیش برود، در 10 سال آینده منابع آب زیرزمینی ایران به اتمام خواهد رسید.

علیرضا دائمی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ایران در شرایط تنش آبی قرار دارد، اعلام کرد: نه‌تنها ایران، بلکه بخش زیادی از کشورهایی که بر کمربند خشک زمین قرار گرفته‌اند نیز مشکلات کم آبی دارند.

معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: براساس اسناد بین‌المللی که در سال 2012 منتشر شده، در ایران بالای صد‌درصد از منابع آبی زیرزمینی برداشت می‌شود؛ یعنی داریم از منابع استراتژیک خود استفاده می‌کنیم.

علیرضا دائمی همچنین با اعلام اینکه ما در دهه اخیر 110‌ میلیارد مترمکعب از منابع استراتژیک خود برداشت اضافه داشته‌ایم، تاکید کرد: اگر به همین منوال پیش برود، در 10 سال آینده اساساً در کشور چیزی به نام منابع آب زیرزمینی به صورت کلان نخواهیم داشت.

به گفته این مسئول وزارت نیرو،  تقریبا تمام آب‌های سطحی ایران، یعنی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و در نهایت دریاچه‌ها از بین رفته است.

استفاده نادرست از منابع آب‌های زیرزمینی، همواره به عنوان یکی از دلائل تشدید کم‌آبی در ایران ذکر شده‌است. احداث صدها هزار چاه غیر مجاز در سراسر ایران باعث زوال منابع آب های زیرزمینی شده است.

مدیریت غلط منابع آبی توسط حاکمیت ایران همچنین باعث خشکی دریاچه اورمیه هفتمین دریاچه شور جهان شده و این مسئله به نوبه خود به فاجعه اکولوژیکی به شعاع 500 کیلومتر در منطقه دامن زده است.

سال 1400 هجری شمسی جنگ آب در داخل ایران شروع خواهد شد، پیش بینی می شود مردم شهرها و روستاها بر سر تقسیم منابع آبی غیرکافی به جنگ و جدال علیه همدیگر برخیزند و کشتار و خونریزی راه بیندازند.

گوناز تی وی

E.H

اخبار منتخب

Most Read