آخرین خبرها

بودجه سال آینده و تداوم نسل کشی فرهنگی و زبانی تورک ها در ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
بودجه سال آینده و تداوم نسل کشی فرهنگی و زبانی تورک ها در ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی (اختصاصی): درحال حاضر آمار دقیقی از جمعیت ملت های ساکن در منطقه جغرافیایی موسوم به ایران در دسترس نیست و سیستم توتالیتر و راسیستی ایران هم تا به امروز اجازه آمارگیری دقیق برای سازمان های مستقل را نداده است. مسئله جمعیت سایر ملت های غیر فارس بویژه تورک ها در دید ناسیونالیست های فارس آریایی و دولتمردان ایران به عنوان تهدیدی برای موجودیت قوم حاکم و حکومت قلمداد شده است. به همین خاطر آنها سعی می کنند جمعیت سایر ملت ها بویژه تورک ها را کمتر از میزان واقعی آن اعلام کنند. در حقیقت بر اساس منابع رسمی و غیر رسمی بیش از 40 درصد جمعیت منطقه جغرافیایی موسوم به ایران را تورک ها تشکیل می دهند.

رضا پالانی در 4 اردیبهشت 1305 شمسی با حمایت قوای خارجی با تغییر حکومت تورکان طی کودتایی به قدرت رسید و اسم سلطنت خود را پهلوی نام نهاد. حکومت پهلوی از بدو تشکیل سیاست حکومتی تحت لوای یک ملت، یک زبان، یک تاریخ و یک نژاد را دنبال کرده و طی قوانینی آن را به اجرا گذاشت. تشکیل سلطنت پهلوی را می توان آغاز نژادپرستی مدرن دولتی در منطقه جغرافیایی موسوم به ایران دانست. از آن زمان تا کنون بطور سیستماتیک سیاست های تبعیض آمیز زبانی و نژادی روی سایر ملت های غیرفارس بویژه تورک ها جریان دارد و تمامی امکانات و منابع دولتی برای محو و نسل کشی فرهنگی و زبانی تورک ها، در مقابل برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فارس ها بسیج شده است.  

دولت جمهوری اسلامی ایران هم مانند سلطنت پهلوی سیاست تحمیل خشونت آمیز فرهنگ و زبان فارسی و یکسان سازی فرهنگی، نژادی و مذهبی را برای سایر ملت ها درپیش گرفت. هر سالانه میلیاردها دلار بودجه برای تحکیم نژادپرستی مدرن در ایران جهت حفظ و تقویت موقعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فارس ها و در برابر آن تنزیل موقعیت سایر ملت ها و نسل کشی زبانی و فرهنگی آنان صرف می شود. هر جنبش اعتراضی بر علیه نژادپرستی دولتی در ایران با توسل به زور قوه قهریه با شدت بیشتر سرکوب می شود.

هر ساله از طرف دولت ایران بودجه کلانی برای سازمان ها، وزارت خانه ها و مراکزی که بطور مستقیم و غیر مستقیم سیاست های نژادپرستانه و یکسان سازی قومی و فرهنگی را در ایران رهبری می کنند، اختصاص می یابد. بخش اعظم  بودجه سالانه دولت ایران توسط سازمان ها و ادارات دولتی از طرق مختلف صرف تقویت فرهنگ و زبان فارسی شده و زبان و فرهنگ ملت های غیر فارس در حاشیه قرار می گیرند.

وزارت خانه ها و سازمان های دولتی که بطور مستقیم سیاست نسل کشی غیرفارس ها بویژه تورک ها را که از لحاظ جمعیتی در اکثریت هستند، را به اجرا می گذارند عبارتند از:

1- وزارت آموزش و پرورش

2- وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری

3- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

4- صدا وسیما

5- فرهنگستان زبان و ادب فارسی

این نهادها و وزارت خانه های دولتی با تدوین سیاست ها و برنامه هایی در جهت ارتقا و تبلیغ فرهنگ و زبان فارسی در سراسر کشور بیشترین نقش را در آسمیلاسیون و یکسان سازی فرهنگی و قومی سایر ملل در ایران دارند.

وزارت خانه ها

وزارت آموزش و پرورش اولین نهادی است آموزش و تحصیل به زبان و فرهنگ فارسی را از مدارس اول ابتدایی تا پایان دوره دبیرستان برای تمامی کودکان و نوجوانان در ایران به عهده دارد. آموزش زبان فارسی برای همه دانش آموزان و کودکان غیرفارس اجباری می باشد. در ایران با سوادی به منزله دانستن زبان فارسی تلقی شده و در دید دولت و جامعه افرادی که خواندن و نوشتن به زبان فارسی را بلد نباشند، با سواد محسوب نمی شوند. در واقع وزارت آموزش پرورش مجری اصلی پروسه نسل کشی فرهنگی و زبانی تورک ها و سایر ملل غیرفارس در ایران می باشد. بنا به دلایل مذکور هر ساله بیشترین بودجه دولت ایران به نهاد آموزش و پرورش اختصاص می یابد.

بودجه پیشنهادی دولت ایران برای وزارت آموزش و پرورش با 28 هزار و 540 میلیارد تومان بیشترین رقم در میان 18 وزارتخانه دولتی است. بودجه‌ای که در لایحه بودجه سال 1395 شمسی در مقایسه با بودجه مصوب سال جاری 21 درصد هم رشد داشته است.

بعد از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مهمی در آسیمیلاسیون و محو زبان و فرهنگ ملل غیرفارس ساکن در ایران دارند.

بودجه هر دو وزارتخانه علوم و ارشاد نسبت به بودجه سال قبل افزایش چشمگیری نشان می دهد که در جدول زیر نمایش داده شده است:

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالانه مجوز  انتشار ده ها میلیون جلد نشریه، کتاب، مجله و... را به زبان فارسی صادر می کند، در حالیکه سایر ملت های غیر فارس اجازه نشر حتی یک کتاب شعر به زبان مادری خود را بدون سانسور و مطابق خواست خود ندارند. اگر هم در این باره مجوزی هم صادر شود، بودجه دولتی برای آن اختصاص نمی یابد. درمقابل هر سال میلیون ها جلد کتاب به زبان فارسی با بودجه و سوبسید دولتی چاپ شده و منتشر می شوند.

صدا وسیما

نقش صدا و سیما در تقویت فرهنگ و زبان فارسی و محو زبان و فرهنگ ملل دیگر بیشتر از سایر نهادها و ادارات دولتی می باشد. تحقیر ملل غیر فارس و تنزیل موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهروندان غیرفارس بیشتر از طریق صدا و سیما صورت می گیرد.

 رسانه های سمعی و بصری نقش مهمی در آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی دارند. حکومت های خود کامه همیشه کنترل این رسانه ها را در دست داشته و مطابق با اهداف و برنامه های خود سعی در مدیریت افکار عمومی جامعه دارند. این دولت ها با ایجاد موانع بر سر ایجاد شبکه های رادیویی و تلویزیونی مستقل مانع بسط و گسترش روند دموکراسی و آگاهی سیاسی بر پایه اصول و مبانی دموکراتیک در جامعه می شوند. دولت ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده، تمامی رسانه های گروهی متعلق به دولت و در خدمت سیاست ها و برنامه های آن می باشد.

بودجۀ سازمان صدا و سیما، درسال 1394 یک هزار و 2 میلیارد و 336 میلیون تومان بود که با 333 میلیارد و 464 میلیون تومان افزایش، در لایحۀ بودجۀ سال آتی به یک هزار و 335 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده است.

بدون درنظر گرفتن تعداد شبکه های رادیویی و تلویزیونی استانی و برون مرزی نزدیک به 20 شبکه رادیویی و 20 شبکه تلویزیونی سراسری به زبان فارسی برنامه پخش می کنند که سهم ترک ها و سایر ملت های ساکن در ایران از آن صفر می باشد.

محمدحسین صوفی معاون صدا و سیمای دولت ایران طی مصاحبه ای با ایرنا اعلام کرده بود که تعداد شبکه های رادیویی فارسی زبان را تا سال 1400 هجری شمسی به 50 شبکه رادیویی افزایش خواهد داد که زبان معیار آنها فارسی خواهد بود. وی همچنین افزوده بود: توجه به زبان معیار و زبان فارسی از دیگر مؤلفه‌هایی است که باید در برنامه‌سازی رادیو رعایت شود.

کثرت شبکه های رادیویی و تلویزیونی متعلق به قوم حاکم و عدم بهره مندی و محرومیت سایر ملت های غیرفارس در ایران از شبکه های خودی از تبعیض آشکار دولت ایران علیه آنها حکایت دارد. دولت ایران با بمباران تبلیغات رسانه ای و با ایجاد برنامه های متنوع در شبکه های تلویزیونی و رادیویی سعی در یکسان سازی قومی و از بین بردن سایر زبان ها و فرهنگ های غیر فارسی دارد. استثمار فکری و ذهنی افراد غیر فارس  که از عوامل مهم در نسل کشی فرهنگی و مدنی بشمار می رود، از وظیفه اصلی صدا و سیمای دولت ایران می باشد.

صدا و سیما بطور کلی در خدمت فرهنگ، تاریخ و زبان فارس ها بوده، و فعالیت این سازمان تا کنون در جهت حفظ و تقویت ارزش های فرهنگی و زبانی قوم حاکم یعنی فارس و زوال زبان و فرهنگ سایر ملل تحت ستم بویژه تورک ها در ایران بوده است.

فرهنگستان زبان فارسی

 فرهنگستان زبان فارسی در 26 دی ماه 1368 هجری شمسی پایه گذاری شده است. در اساسنامه این سازمان دولتی اهداف آن در قسمت اول و ماده یک ذکر شده است که عبارت اند از:

 1- حفظ قوّت و اصالت زبان فارسی به‌عنوان يكی از اركان هويّت ملّی ايران و زبان دوم عالم اسلام و حامل معارف و فرهنگ اسلامی؛

2- پروردن زبانی مهذّب و رسا برای بيان انديشه‌های علمی و ادبی و ايجاد انس با مآثر معارف تاريخی در نسل كنونی و نسل‌های آينده؛

3- رواج زبان و ادب فارسی و گسترش حوزه و قلمرو آن در داخل و خارج كشور؛

   4- ايجاد نشاط و بالندگی در زبان فارسی به تناسب مقتضيات زمان و زندگی و پيشرفت علوم و فنون بشری با حفظ اصالت آن.

فرهنگستان زبان فارسی از بدو تشکیل اقدام به واژه گزینی و پالایش زبان فارسی از زبان های دیگر که در نظر مسئولان آن بیگانه قلمداد می شود، کرده است. سالانه میلیاردها تومان بودجه توسط این فرهنگستان صرف واژه گزینی شده و بر تمامی مردم از طریق رسانه های دولتی القا می شود.

در مقابل سایر ملت های ساکن در ایران از این امتیاز محروم هستند، بعد از روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور ایران وعده هایی برای تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در تبریز داده شد که پوچ و توخالی از آب در آمد.

در سال 1395 شمسی حدود 15 میلیارد تومان بودجه از طرف دولت برای این موسسه راسیستی در نظر گرفته شده است. بودجه پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای سال آینده 14 میلیارد و 797 میلیون تومان است که در مقایسه با بودجه سال جاری یعنی 11 میلیارد و 800 میلیون تومان، رقمی معادل 2 میلیارد و 960 میلیون تومان افزایش را نشان می‌دهد. نمودار زیر افزایش تصاعدی بودجه فرهنگستان زبان فارسی را طی 3 سال اخیر نشان می دهد:

 

عملکرد فرهنگستان تا کنون تقویت و نشر زبان فارسی در داخل و خارج کشور و تضعیف سایر زبان های غیر فارسی در کشور بوده است.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روز 5 مرداد 1394 در سخنرانی در همایش بین المللی "مسایل واژه گزینی و اصطلاحات زبان فارسی- تاجیکی" در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران تعداد 16 هزار واژه یا اصطلاح علمی جدید را "برای استفاده" در اختیار کمیته زبان و اصطلاحات وابسته به حکومت جمهوری تاجیکستان قرار داده است.

این موسسه با حمایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر تحمیل و القای واژگان ساخته شده فارسی بر تمام کشور کوشیده است که از آثار مثبت آن فارس ها بهره مند شده و تاثیر منفی آن نصیب سایر ملت های غیر فارس بویژه تورک ها شده است. در واقع هدف اصلی و عملکرد این فرهنگستان از بین بردن تنوع قومی و زبانی در ایران و در مقابل آن تقویت زبان و فرهنگ فارسی است.

با محاسبه بودجه پیشنهادی برای سازمان ها و نهاد هایی که مستقیما با نسل کشی فرهنگی و زبانی سایر ملل بویژه تورک ها در ایران مشغول هستند و با در نظر گرفتن بودجه نهادهای دولتی و شبه دولتی که از این سیاست ها و برنامه های دولت حمایت می کنند، می توان دید که سالانه نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان معادل 14 میلیارد دلار، صرف فعالیت های نژادپرستانه نظیر حذف تنوع فرهنگی و زبانی، حفظ و تقویت فارس ها و آسمیلاسیون منفی غیرفارس ها می شود. بودجه اختصاصی برای تقویت و توسعه فرهنگ و زبان فارسی نشان می دهد که دولت ایران در واقع دشمن تنوع بشری و انسانیت بوده و با سیاست های خصمانه خود به بهانه حفظ تمامیت ارضی ده ها میلیون شهروند غیرفارس را از حقوق ابتدایی خود محروم کرده و درجهت محو آنها اقدام می کند.

مبارزه مدنی فعالان حرکت ملی آزربایجان جنوبی و آگاه سازی شهروندان تورک در مورد سیاست های استعماری و نژادپرستانه دولت ایران می تواند تا حدود زیادی اثرات منفی این سیاست ها را خنثی کرده و به بازگشت تورک ها به هویت، زبان و فرهنگ خویشتن کمک کند. تحقق این مسئله یعنی شناخت فرهنگ، زبان، تاریخ و حمایت مادی و معنوی از آن اولین قدم برای رهایی از استعمار دولت فارس محور ایران می باشد.

تحلیل سیاسی گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read