آخرین خبرها

واکنش رسانه های ایران به تحریم های جدید آمریکا

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
واکنش رسانه های ایران به تحریم های جدید آمریکا

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران  نارضایتی خود را از اعمال تحریم جدید آمریکا علیه ایران در زمینه برنامه موشکی یک روز پس از لغو تحریم های مربوط به برنامه هسته‌ای ابراز داشتند.

به گزارش گوناز تی وی، روزنامه‌های جناح محافظه‌ کار ایران به تصمیم اخیر وزارت خزانه‌ داری آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در واکنش به آزمایش‌ موشکی اخیر این کشور، اعتراض کرده‌اند، اما رسانه‌های اصلاح‌ طلب و حامی دولت، کمتر به این موضوع پرداخته و هنوز در حال بحث در مورد اهمیت لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای و آغاز اجرای برجام هستند.

روزنامه کیهان وابسته به خامنه ای ضمن انتقاد از خوشحالی رسانه های اصلاح‌ طلب نسبت به لغو تحریم‌های هسته‌ای نوشته است "تحریم‌ها نرفته برگشت‌!". این روزنامه تصمیم جدید آمریکا را "زیاده‌خواهی و اقدامات خصمانه" دانسته و به دولت ایران تذکر داده که نسبت به "خطوط قرمز تعیین‌ شده درخصوص نحوه اجرای برجام" توسط رهبر ایران "بی‌ توجهی" نکند و گرنه "دورنمای مبهمی درباره آینده آن به وجود خواهد" آمد.

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران با تیتر "قرار نيست به امريكا اعتماد ‌كنيم" احتمال داده که چنین تحريم‌هایی در زمینه "نقض حقوق بشر و تروريسم" نیز تکرار شود و از حسن روحانی پرسیده که "دولت چه می‌كند؟". او نیز در پاسخ ضمن قبول این احتمال گفته "مردم ايران در طول زمان از دولت ايالات متحده امريكا بدعهدی‌ها و ظلم‌های فراوانی ديده‌اند".

خبرگزاری فارس نیز به انتشار بیانیه وزارت امور خارجه ایران اکتفا و این جمله را از آن برای تیتر خود انتخاب کرده است: "پاسخ ایران به اقدامات ایذایی واشنگتن با پیگیری جدی‌ تر برنامه قانونی موشکی". وزارت خارجه ایران تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا را " تلاشی در جهت امتیازدهی به کانون‌های قدرت و نفوذ زیاده‌خواه داخلی و خارجی" دانسته است.

روزنامه راست سنتی "رسالت" از قول "محمد نبی حبيبی" دبيرکل حزب مؤتلفه اسلامی و از چهره‌های شاخص این گرایش سیاسی با اشاره به اینکه "غرب هنوز زيرساخت‌های تحريم را حفظ کرده و در صدد است به بهانه فعاليت‌های موشکی ايران، تروريسم و نقض حقوق بشر اين ساختار را حفظ کند" نوشته است "برچيدن تحريم‌های هسته‌ای به معنای همزيستی مسالمت‌آميز با غرب نيست".

اما از آن سو، همانطور که ذکر شد رسانه‌های حامی دولت چندان به این قضیه اهمیت نداده‌اند. روزنامه اصلی دولت روحانی یعنی "ایران" اصلا به این موضوع اشاره نکرده است. روزنامه "آرمان" با درج جمله "تحریم‌های جدید به برنامه هسته‌ای ایران ربطی ندارد" در متن یک گزارش، از کنار این مساله گذشته است.

روزنامه اعتماد معتقد است که مسئولین ایران از این تحریم جدید خبر داشته‌اند چون "قرار بود در تاريخ ۳۰ دسامبر اعلام شود". گویا مسئولین ایران این تحریم جدید را نقض برجام ندانسته و فقط خواهان "تعويق" تا این زمان شده بودند، به همین خاطر اعتماد به انتقاد خفیفی مانند "کسی گمان نمی‌کرد" و "روز نخست (اجرای برجام) با خبرهای متناقض همراه شد" بسنده کرده است.

بر اساس بیانیه‌ ۱۷ ژانویه وزارت خزانه‌ داری آمریکا ۷ فرد و ۳ موسسه به فهرست تحریم‌ مربوط به آزمایش موشکی ایران اضافه شده‌اند که عبارتند از: سید مهدی فرحی، رحیم رضا فرقدانی، سید محمد هاشمی، سید جواد موسوی، سید میر احمد نوشین، حسین پورنقشبند، مینگفو چن (تبعه چین) و ۳ شرکت لند آنهوی، بازرگانی کاندید جنرال و بازرگانی مبروکه.

به گفته جک لو، وزیر خزانه‌ داری آمریکا این تحریم‌ها به دلیل فعالیت‌های ایران در حمایت از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده منطقه، اقدامات ناقض حقوق بشر و برنامه موشکی ایران است. او همچنین گفته که جز برخی موارد استثناء (مثل خرید فرش از ایران) سایر روابط اقتصادی ایران و آمریکا همچنان ممنوع است و اشخاص آمریکایی از جمله بانکهای آمریکایی نمی‌توانند وارد تراکنش و معامله با اشخاص ایرانی شوند.

گوناز تی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read