آخرین خبرها

مرکز"فلارمونیای تبریز" 69 سال قبل در چنین روزی توسط سیر جعفر پیشه وری افتتاح شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
مرکز"فلارمونیای تبریز" 69 سال قبل در چنین روزی توسط سیر جعفر پیشه وری افتتاح شد

Gunaz.tv

 

گوناز تی وی:اولین  مرکز"فلارمونیای " موسیقی آزربایجان جنوبی در 11 شهریور سال 1325 به دستور حکومت ملی آزربایجان جنوبی در تبریز افتتاح شد.

به گزارش گوناز تی وی، این مرکز موسیقی در تیریز که مستقیما به دستور سید جعفر پیشه وری افتتاح شد بیش از 200 تن از هنرمندان در ساحه ی موسیقی و رقص سنتی آزربایجان را به استخدام در آورد مدیر این مرکز موسیقی شاعر معروف آزربایجان جنوبی " علی توده" بود در این مرکز موسیقی که  شعبه ها و بخش  های متعددی داشت از جمله در بخش موسیقی آشیقی که  زیر نظر آشیق حسین جاوان اداره میشد هنرمندانی چون آشیق قشم گونئیلی ، آشیق عزیز شهنازی و... فعالیت میکردند. همچنین گروه های رقص  متعدد از پسران و دختران هم آموزش میدیدند و هم فعالیت میکردند. در "فلارمونیا" هنر موغام و آشیقی از جایگاه ویژه برخوردار بود انتخاب آشیق حسین جاوان هم از این نقطه نظر سرچشمه میگرفت حضور آشیق عیسی 12 ساله و ربابه (ربابه که بعدها به ربابه مراداووا معروف گشت) از اردبیل جذابیت فلارمونیا را برای همگان شیرین میکرد. کنسرت های موسیقی از رادیوی تبریز پخش میشد همین سبب گشته بود از سراسر آزربایجان جنوبی هنرمندان عازم مرکز حکومت یعنی تبریز گردند هنرمندان مختلف بعد از آموزش کافی به دیگر نقاط آزربایجان جنوبی میرفتند و برای فدائیان فرقه کنسرت اجرا میکردند

متاسفانه با خیانت حکومت دیکتاتوری ایران در حق  حکومت دموکراتیک آزربایجان همه ی این هنرمندان مجبور به ترک وطن شدند هنوز هم بازماندگان آن  هنرمندان به نیکی از آن دوران یاد میکنند ضمنا محل فلارمونیای تبریز با یورش حکومت پهلوی به آزربایجان و بعد از اشغال تبریز تعطیل شد تا اینکه در سال 1358 توسط پاسداران جمهوری اسلامی با بمب منفجر شد. محل مذکور به سالن "شیر و خورشید" ارگ تبریز معروف بود.

گوناز تی وی

H.K

اخبار منتخب

Most Read