آخرین خبرها

دریاچه اورمیه درحال تبدیل به کانون ریزگرد در خاورمیانه است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دریاچه اورمیه درحال تبدیل به کانون ریزگرد در خاورمیانه است

Gunaz.tv
 گوناز تی وی: آب دریاچه اورمیه که نسبت به سال گذشته ۹ سانتیمتر کاهش یافته است بنا به اظهارات کارشناس مسوول زیستگاههای خشک اداره کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی، نگین آزربایجان درحال تبدیل به کانون ریزگرد در خاورمیانه است.

به گزارش گوناز تی وی، حجت جباری کارشناس مسوول زیستگاههای خشک اداره کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی روز گذشته در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی این استان با بیان اینکه دریاچه اورمیه نیز در حال تبدیل شدن به یکی از این کانونهای ریزگرد است افزود:" پنج نقطه در داخل دریاچه اورمیه شناسایی شده که جزو کانونهای ریزگردها محسوب می شوند".

بنا به گفته های جباری، اطراف جزایر و شرق دریاچه اورمیه، منطقه جبل و بخشی از شهرک صنعتی تا پشت مجتمع باری شامل این کانون های ریزگرد است که در طول ۱۹ کیلومتر گسترده شده است که در شعاع ۱۰ کیلومتری منطقه جبل ۳۶ هزار نفر و در ۳۰ کیلومتری آن افزون بر ۷۴۷ هزار نفر زندگی می کنند.

طبق بررسی های صورت گرفته از تراز آبی دریاچه اورمیه در سالهای گذشته، تراز آبی دریاچه در روز بیستم اردیبهشت در سالهای مختلف با کاهش تراز روبه رو بوده که این کاهش تراز به میزان ۹ سانتیمتر در سال ۸۳، ۲۱ سانتیمتر در سال ۸۴، ۳۶ سانتیمتر در سال ۸۵، ۱۴ سانتیمتر در سال ۸۶، ۷۲ سانتیمتر در سال ۸۷، ۴۵ سانتیمتر در سال ۸۸، ۲۱ سانتیمتر در سال ۸۹، ۴۰ سانتیمتر در سال ۹۰، ۲۸ سانتیمتر در هرکدام از سالهای ۹۱ و ۹۲ و ۳۵ سانتیمتر در سال ۹۳ بود.

گوناز تی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read