آخرین خبرها

ایران در 18 ماه گذشته سطح غنی سازی را به شدت افزایش داده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران در 18 ماه گذشته سطح غنی سازی را به شدت افزایش داده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی : روزنامه ی نیویورک تایمز آمریکا ادعا کرده است که یکی از دلایل اصلی پیچیده شدن روند مذاکرات شتاب دادن ایران به غنی سازی اورانیوم است

به گزارش گوناز تی وی این روزنامه نوشته است :

در حالی که تنها یک ماه تا ضرب الاجل دستیابی ایران و 1+5 به توافق ‌مانده، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش می دهند، ‌ذخایر اورانیوم غنی شده ایران طی هجده ماه اخیر، حدود 20 درصد افزایش داشته است. یکی از دلایل احتمالی این امر، بروز مشکلات فنی در روند تبدیل بخشی از اورانیوم غنی شده به صفحه های سوخت برای رآکتور است. احتمال دیگر اینکه ایران با هدف پیدا کردن دست بالا در مذاکرات، ذخایر خود را افزایش داده است

البته احتمالی سوم نیز مبنی بر وقت کشی ایران در مذاکرات و شتاب به سوی ساخت سلاح هسته ای می باشد

از سوی دیگر روزنامه ی وال استریت ژورنال به نقل از وزیر خارجه ی فرانسه نوشت :

توافق هسته ای احتمالی با ایران، خطر اشاعه مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه را به همراه دارد؛ مگر اینکه بر اساس این توافق، به بازرسان بین المللی اجازه داده شود از مراکز نظامی و دیگر تأسیسات سری ایران بازدید کنند. فابیوس اصرار دارد امکان بازدید از چنین مراکزی باید بخشی از توافق نهایی با ایران باشد تا اطمینان حاصل شود که این کشور ‌ ‌مخفیانه در تلاش برای ساخت سلاح هسته ای بر‌نخواهد آمد

 از سوی دیگر واشینگتن پست به نقل از اعضای انجمن "واحد عملیاتی ایران" نوشت :

هشدار داده توافقی که باراک اوباما به دنبال دستیابی آن با ایران است، سبب افزایش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه خواهد شد. جو لیبرمن، سناتور سابق آمریکایی و از اعضای این انجمن گفته: در هر سطحی، این یک فاجعه است. وی از این موضوع که بر اساس توافق هسته ای، برنامه هسته ای ایران تنها به طور موقت محدود خواهد شد و از میان نخواهد رفت، انتقاد کرده است

به نظر می رسد با نزدیک شدن آخرین مهلت توافق هسته ای بر پیچیدگی های مساله ی توافق افزوده شده است و ایران هیچ نشانی از خود برای اثبات غیر تسلیحاتی بودن برنامه ی اتمی اش بروز نمی دهد

گوناز تی وی

MA

 

اخبار منتخب

Most Read