آخرین خبرها

فيلم آيدا پناهنده، كارگردان خويي، برنده جايزه فيم كن شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
فيلم آيدا پناهنده، كارگردان خويي، برنده جايزه فيم كن شد

Gunaz.tv

فیلم "ناهید" ، به كارگرداني آيدا پناهنده خويي، برنده جایزه "آینده نویدبخش" فستیوال کن شد

فیلم "ناهید" ساخته آیدا پناهنده برنده جایزه "آینده نویدبخش" در بخش "نوعی نگاه" جشنواره فیلم کن شد. این جایزه به "ماسان" اثر نیراج گایوان نیز تعلق گرفت. "قوچ‌ها" ساخته گریمور هاکونارسون برنده جایزه اصلی "نوعی نگاه" شد

"ناهید" نخستین فیلم بلند آیدا پناهنده در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن درخشید. جایزه ویژه "آینده نویدبخش" به طور مشترک به فیلم "ناهید" از ایران(در واقع آزربایجان جنوبی) و فیلم "ماسان" به کارگردانی نیراج گایوان از هند تعلق گرفت   

فیلم "ناهید" تنها فیلم بلند ایران در جشنواره کن امسال، روز جمعه ۱۶ مه ۲۰۱۵ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) در بخش "نوعی نگاه" به نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران روبرو شد

تهیه‌کننده این فیلم بیژن امکانیان و بازیگران اصلی فیلم ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده هستند. آیدا پناهنده به همراه این چهار همکار سازنده فیلم در روز نمایش فیلم در کن حضور داشتند

در کانون فیلم "ناهید" موضوع موانع اجتماعی و قانونی‌ای نشسته است که برای زنی که طلاق گرفته و می‌خواهد سرپرستی فرزندش را داشته باشد یا دوباره ازدواج کند در جامعه ایران و بخصوص در شهری کوچک وجود دارد

"ناهید" داستان زنی است به همین نام (با بازی ساره بیات) که از همسر معتادش احمد (با بازی نوید محمدزاده) جدا می‌شود. همسرش به او اجازه می‌دهد که فرزند مشترک‌شان را نزد خود نگه دارد به شرط آنکه ازدواج نکند. ناهید خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق تایپ پایان‌نامه‌های دانشجویی تامین می‌کند. او عاشق مردی ثروتمند به نام مسعود (با بازی پژمان بازغی ) می‌شود که به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد، اما از ترس آنکه فرزند خود را از دست بدهد، برخلاف میل درونی خود به پیشنهاد او پاسخ رد می‌دهد

آیدا پناهنده به گفته خود فیلم "ناهید" را بر پایه تجربه‌های کودکی‌اش ساخته است

فیلمنامه "ناهید" که از آن به عنوان درام اجتماعی انتقادی "جذاب و پرکشش" نام برده شده را ارسلان امیری نوشته است. داستان در شهر انزلی در شمال ایران اتفاق می‌افتد و در آنجا فیلمبرداری شده است

فیلم "ناهید" در ایران نیز با استقبال روبرو شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، آیدا پناهنده به خبرنگاران گفت: «من احساس می‌کنم که بخصوص زنان با این فیلم می‌توانند به طور خاصی ارتباط برقرار کنند. من در کن دیدم که بسیاری از زنان، و نیز مردان، پس از نمایش فیلم اشک در چشم داشتند. احتمالا وضعیتی که در فیلم نشان داده می‌شود در ایران زیاد اتفاق می‌افتد و مردم می‌دانند که برخی زنان این گونه زندگی می‌کنند. برای همین واکنش تماشاگران در فستیوال کن حتی احساساتی‌تر بود»

گوناز تی وی

MA

 

اخبار منتخب

Most Read