آخرین خبرها

اسرائیل به ایران غرامت پرداخت نخواهد کرد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اسرائیل به ایران غرامت پرداخت نخواهد کرد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: با وجود اینکه یک دادگاه سوئیسی به شرکت خط لوله ایلات - اشکلون، به عنوان یک شرکت نفتی اسرائیلی دستور پرداخت 1/1 میلیارد دلار غرامت به ایران را صادر کرده است، اسرائیل غرامتی به ایران پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش گوناز تی وی به نقل از روزنامه "هاآرتص"، یک دادگاه سوئیسی به شرکت خط لوله ایلات - اشکلون، به عنوان یک شرکت نفتی اسرائیلی دستور پرداخت 1/1 میلیارد دلار غرامت به ایران را صادر کرده است.

اسرائیل در واکنش به این حکم دادگاه گفته بدهی خود به ایرانی‌ها را پرداخت نخواهد کرد. وزارت دارایی اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد "خاطرنشان می کنیم با توجه به قانون تجارت با کشور دشمن، انتقال ارز به دشمن از جمله شرکت ملی نفت ایران ممنوع است."

حکم پرداخت غرامت پس از یک نبرد حقوقی طولانی میان دو کشور ایران و اسرائیل بر سر درآمدهای خط لوله نفت مشترک صورت گرفت. هدف از این سرمایه گذاری مشترک که در سال 1968 در دوره محمدرضا شاه پهلوی صورت گرفت انتقال و فروش نفت ایران از طریق اسرائیل به اروپا بود. در این راستا، نفت ایران از طریق کشتی به ایلات ارسال شده و از آنجا با استفاده از خط لوله جدید به بندر اشکلون اسرائیل در دریای مدیترانه منتقل شده و از آنجا به اروپا می رفت.

پس از وقوع انقلاب اسلامی و تبدیل ایران از متحد اسرائیل به دشمن این کشور، شرکت دارای سرمایه گذاری مشترک خط لوله ایلات – اشکلون در اسرائیل ملی شده و دارایی‌های ایران مصادره شد.

ایران برای دریافت سهم خود از سود حاصل از درآمدهای این خط لوله و دارایی‌های ملی شده ایران توسط اسرائیل که تخمین زده می شود بالغ بر میلیاردها دلار باشد، سه بار در دادگاه‌های فرانسوی و سوئیسی اقامه دعوا کرده است.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read