آخرین خبرها

ثبت بیش از هشت هزار کودک‌آزاری در ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ثبت بیش از هشت هزار کودک‌آزاری در ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: ناهنجاری هایی همچون "کودک آزاری" در ایران در حالی به بالاترین حد خود رسیده است که مقامات دولتی ایران سال هاست که وجود اینگونه ناهنجاری ها در "غرب" را به ناکارآمدی آزادی و دموکراسی غربی نسبت داده اند. اینکه کودک آزاری در کشورهای غربی بسیار کمتر از ایران است،امری بدیهی است اما بیشتر مقامات مذهبی و دولتی ایران ترجیح می دهند به جای بازگویی مشکلات عمیق خود، برای استمرار سیستم استبدادی خود با پرداختن به ناهنجاری های ناچیر در غرب،وضعیت فاجعه بار ایران در اینگونه موارد را پنهان کنند. با این حال بصورت مقطعی آمارهایی در این باره منتشر می شود که وضعیت فاجعه بار ایران را نمایان می کند. هرچند که آمارها همواره حتی بسیار کمتر از رقم واقعی منتشر می شود.

به گزارش گوناز تی وی، هشت هزار و ۶۶۴ مورد کودک‌آزاری و یک هزار  و ۲۶۷ مورد خودکشی در سال ۱۳۹۳ در ایران به ثبت رسیده است.

حسین اسدبیگی، رئیس مرکز اورژانس اجتماعی ایران، امروز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت به خبرگزاری ایلنا گفت که در سال گذشته پنج هزار و ۱۷۵ دختر و سه هزار و ۱۸۹ پسر مورد کودک‌آزاری قرار گرفته‌اند.

این آمار صرفاً کودک‌آزاری‌هایی را شامل می‌شود که به سازمان بهزیستی اطلاع داده شده و به نظر می‌آید رقم واقعی کودک‌آزاری بیش از این است.

بر پایه آمارها روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. شماری از این کودک‌آزاری‌ها به مرگ کودکان منجر می‌شود.

در ایران تنها ۱۰ سال است که کودک‌آزاری به‌عنوان "جرم عمومی" شناخته می‌شود و پیگیری آن منوط به شکایت قربانی نیست.

با وجود این، مجازات‌هایی که برای کودک‌آزاری در نظر گرفته می‌شود معمولاً متناسب با جرم نیست و بستگان درجه یک، به‌ویژه پدر، حتی در مواردی که آزار منجر به قتل کودک شود، به مجازات سنگینی نمی‌رسد.

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی ایران همچنین گفته که در سال گذشته ۸۰۰ مورد خودکشی مربوط به زنان و ۴۶۰ مورد مرتبط خودکشی مربوط به مردان ثبت شده است.

آمار پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱، بیش از ۳۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته کاظم ملکوتی، روان‌پزشک و رئیس انجمن پیشگیری از خودکشی ایران، استان‌های ایلام، همدان، لرستان و برخی شهرها مانند سرپل ذهاب "نرخ خودکشی بالاتر از اروپا دارند".

علت عمده خودکشی در ایران، بن‌بست‌های خانوادگی و شکست در زندگی خصوصی عنوان می‌شود. فقر و مشکلات اقتصادی، بیکاری، گسست هویتی (آنومی) یا کمبود حیات اجتماعی نیز از دلایل اصلی افسردگی و اقدام به خودکشی نزد گروه‌های سنی مختلف عنوان می‌شوند.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read