آخرین خبرها

چرا ایران ضمن تهدید عربستان در مورد تورکیه نرمخویی و کرنش نشان داد؟

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
چرا ایران ضمن تهدید عربستان در مورد تورکیه نرمخویی و کرنش نشان داد؟

Gunaz.tv

گوناز تی وی : معاون فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح رژیم ایران ضمن تهدید عربستان تورکیه را نصیحت کرده است

به گزارش گوناز تی وی به نظر می رسد که رژیم ایران تصور نموده است که در افتادن با عربستان ساده تر از در افتادن با تورکیه است!

مسعود جزایری فرمانده بلند پایه ی سپاه و معاون ستاد کا فرماندهی نیروهای مسلح رژیم عربستان را علنا تهدید نموده و گفته است که "ایجاد مزاحمت برای کشتی ایرانی در نزدیکی یمن" آتش به پا می کند وی در عین حال گفته است که :

در سوریه ما تنها با یک ائتلاف عربی روبرو نیستیم و همراه این "ارتجاع عربی کشورهای دیگر منطقه نیز وجود دارند" هیچ کس اعمال تورکیه در مورد سوریه را فراموش نخواهد کرد

اما چرا این مقام بلند پایه ی نظامی رژیم علنا عربستان را با "آتش به پا شدن" تهدید کرده است ولی در مورد تورکیه سخنان نرمتری به زبان رانده است؟

عربستان یکی از قدرت های منطقه است که مهمترین بخش از قدرت این کشور سالاری آن بر کشورهای عربی دیگر می باشد این کشور می تواند سایر کشورهای حاشیه ی خلیج عربی را هدایت و راهبری نماید اما یک عضو سازمان ناتو نیست با اینحال از حمایت ایالات متحده در حد بالایی برخوردار است و به عبارتی چنانچه وزیر خارجه ی ایالات متحده پیشتر ابراز داشته بود حمله به عربستان حمله به منافع آمریکاست.از سوی دیگر بخش بسیار مهمی از نیروهای سازمان ناتو مربوط به ایالات متحده است

تورکیه نیز قدرتمندترین کشور خاورمیانه ، هشتمین قدرت نظامی جهان دومین قدرت فعال در ناتو و عضو قدیمی آن می باشد این کشور همچنین در پایگاه اینجیرلیک 90 بمب اتمی دارد که در دوره ی جنگ سرد در آن جایگزاری شده است

تهدید مستقیم تورکیه بسیار خطرناک می باشد زیرا این علنا و به لحاظ حقوقی تهدید کلیه ی سرزمین های ناتو می باشد بر طبق قوانین این سازمان هرگونه تهدیدی علیه کشورهای عضو حمله به کل سرزمین های این کشورها محسوب شده با واکنش تمامی اعضا روبرو می شود. از این رو حتی تهدید کردن تورکیه از سوی رژیم ایران به تنهایی برای آن رژیم بسیار مشکل ساز می شود چه برسد که این رژیم جرات کند تا یک گلوله ی مشکی به خاک تورکیه شلیک کند و یا ترقه در نقطه ی صفر مرزی با تورکیه منفجر کند

اما عربستان نیز که به همان میزان از حمایت امریکا و به عبارت دیگر از حمایت ناتو برخوردار است به لحاظ حقوقی چنین جایگاهی ندارد و تهدید این کشور اگرچه خطرناک است ولی به اندازه ی تهدید تورکیه از سوی غرب برخورد نمی شود با اینحال مقصود از تهدید صرفا تهدیدات لفظی رژیم ایران است

اما تهدیدات ایران از سوی دیگر موجب مدرنیزاسیون و نیرومند سازی ارتش های عرب و اتحاد و نزدیکی آنان با ناتو می شود که برای ایران خطرساز است.

از این رو می توان گفت رژیم ایران صرفا برای مصرف داخلی و نیز برای آنکه به کشورهای منطقه و غرب بپذیراند که "رهبران ایران دیوانه اند و هر آن می توانند با همین نیروهای خود هم دست به آغاز جنگ جهانی سوم بزنند! ولو بدانند که مطلقا شکست خواهند خورد" تا عامل بازدارنده در حملات متقابل به منافع رژیم در مناطقی مانند سوریه باشد.

از سوی دیگر این نوع از تهدید عربستان و سخنان نرمتر در برابر تورکیه مشخص می کند که این صرفا یک بلوف سیاسی است و رژیم ایران بقای خود را مهمتر از نفوذ در جاهای دیگر می بیند

گوناز تی وی

MA

 

اخبار منتخب

Most Read