آخرین خبرها

بیست و سه سال از اشغال "شوشا" توسط ارامنه جنایتکار گذشت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
بیست و سه سال از اشغال "شوشا" توسط ارامنه جنایتکار گذشت

Gunaz.tv

گوناز تی وی: هشتم ماه می برابر با بیست و سومین سالگرد اشغال "شوشا" توسط ارتش جنایتکار ارمنستان بود. در چنین روزی، نیروهای ارمنی با ورورد به شوشا مرتکب جنایت های بیشماری بر علیه مردم بیگناه این شهر شدند.

به گزارش گوناز تی وی، شهر شوشا در شب هشتم ماه می سال 1992 با برگزاری عملیات نظامی از سوی نیروهای اشغالگر ارامنه اشغال شد. صبح همین روز شهر شوشا مورد تیراندازی و هدف آتش توپخانه ای نیروهای ارمنی قرار گرفته،سپس هزار نفر از نظامیان ارامنه با استفاده از تجهیزات نظامی پادگان 366 روسیه به شهر حمله نموده و وارد شهر گشته و جنایات فراوانی را بر علیه مردم بیگناه این شهر انجام می دهند.

 در این شهر 248 بنای تاریخی که از سوی دولت محافظت می شد، 8 موزه، 1 نمایشگاه نقاشی، 1 زیارتگاه، 8 موسسه آموزش موسیقی و ده ها آثار فرهنگی و باستانی دیگر مورد تخریب کامل قرار گرفت. 

هنگام اشغال شهر شوشا صدها نفر از ساکنان این شهر شهید و 60 نفر از آنها اسیر و مفقودالاثر شده اند. هنوز اغلب این اسرا آزاد نشده اند. تعداد زیادی از مجروحین و شهدای این فاجعه را زنان و کودکان تشکیل میدهند. حدود 22 هزار نفر از مردم شهر شوشا هنگام اشغال این شهر به مناطق دیگر آزربایجان آواره شده اند.

گفتنی است شهر شوشا برای اولین بار در سالهای 1905 – 1907 در معرض هجوم ارامنه قرار گرفته و به آتش كشیده شد. دومین تجاوز ارامنه به این شهر در سالهای 1918-1920 صورت پذیرفت. سومین تجاوز كه منجر به اشغال این شهر گردید، در روز 8 ماه می سال 1992 رخ داد.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read