آخرین خبرها

رفسنجانی: آمریکا به فکر تجزیه کشورهای منطقه است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
رفسنجانی: آمریکا به فکر تجزیه کشورهای منطقه است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: تجزیه احتمالی کشور به یک کابوس بزرگ برای مقامات رژیم ایران و ناسیونالیست های فارس بدل شده است. انان که از روند قدرت گرفتن حرکات ملی غیرفارس ها در ایران به شدت دچار وحشت شده اند،در سخنان و اظهار نظرات خود سعی در انکار وجود شکاف در بین گروه های ملی ساکن در ایران با قوم حاکم را می کنند و در اوج تبعیض ها و فشارها بر علیه ملل غیرفارس،به ضرورت "اتحاد ملی" و "یکپارچگی" تاکید می کنند.

به گزارش گوناز تی وی،هاشمی رفسنجانی،رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مخاطرات موجود بر علیه تمامیت ارضی ایران گفت:" آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به دنبال تجزیه کشورهای منطقه است".

هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در این مراسم به تشریح اوضاع منطقه و جهان پرداخت و افزود:" این روزها شرایط منطقه، جهان و کشورمان در وضعی است که باید بسیار هوشیار باشیم". وی با بیان این که "وضعیت دنیا به گونه ای که آمریکایی ها، اروپایی ها و به طور کلی استعمار و استکبار می خواسته، نشده است"،گفت:" از همین رو آن ها تفکراتشان را به شکل دیگری هدایت کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که یک کشور قوی، نیرومند و بزرگ در منطقه به نفع آن ها نیست به خصوص اگر این کشور آزادمنش و بر روی پایه گذاری های صحیح باشد". رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به ناآرامی های سال های اخیر عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و ادامه داد:"کشور مصر نیز که قبلا دژی در مقابل اسراییل بود دچار مشکل شده، پاکستان هم در داخل خودش گرفتار است، کنگره آمریکا برای رسیدن به اهداف گفته شده از سال ها پیش طرحی داشتند تا منطقه را به کشورهای کوچک تقسیم کنند". هاشمی رفسنجانی به سابقه تجزیه کشورهای منطقه در زمان امپراطوری عثمانی اشاره کرد و اظهار داشت:" در گذشته نیز غربی ها با طرح های خود، امپراطوری عثمانی را به کشورهای کوچک تجزیه کردند اما ایران تا حدی دست نخورده ماند، همان کشورهای کوچک الان بزرگ و نیرومند شده و جمعیت آن ها بیشتر شده است از همین رو استکبار دوباره به فکر تجزیه آن ها افتاده است". وی یادآور شد:"در روزهای اخیر صحبت هایی از تبدیل کشور سوریه، عراق و یمن به کشورهای کوچک تر علنی شده و این که از ایران حرفی زده نشده به دلیل این است که ایران کشوری مستحکم است".

هاشمی رفسنجانی این سخنان را در حالی مطرح کرده است که ایران یکی از کشورهایی شناخته می شود که احتمال تجزیه آن نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر منطقه "بیشتر" ارزیابی می شود. رفسنجانی همچنین به سخنان سیدعلی خامنه ای در نام گذاری سال جاری به عنوان سال همدلی و همزبانی گفت:"در این شرایط ما به عنوان نیروهای انقلاب اسلامی تکلیف داریم همدلی و همزبانی را حفظ کنیم و نگذاریم جامعه ما دچار تشتت شود". با این حال مشخص نیست که دولت ایران چگونه در پی حفظ "همدلی" و "همزبانی" در کشوری است که اکثریت جمعیت آن تحت فشار و تبعیض دولتی گسترده قرار دارند. گروه های ملی غیرفارس و گروه های دینی-مذهبی غیرشیعی از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود در ایران محروم هستند و تمامی این مسائل ایران را به یکی از کشورهایی بدل می کند که احتمال تجزیه آن بسیار بالاست. گوناز تی وی

H.M

 

اخبار منتخب

Most Read