آخرین خبرها

ابتلای 20 هزار نفر به بیماری سالک در ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ابتلای 20 هزار نفر به بیماری سالک در ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه از ابتلای 20 هزار نفر در کشور به بیماری‌سالک در سال‌گذشته خبرداد

به گزارش گوناز تی وی، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه از ابتلای 20 هزار نفر در ایران به بیماری‌سالک در سال‌گذشته خبرداد و اظهارکرد:" از این‌تعداد 250 مورد مربوط به استان ‌کرمانشاه بود".

دکتر حسین بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه بیماری "سالک" یا "لیشمانیوز جلدی" یک بیماری ‌مشترک میان انسان و حیوان است، اظهارکرد:"عامل این ‌بیماری نوعی‌ انگل به نام "لیشمانیا" است که از طریق گزش نوعی پشه‌ خاکی به نام "فلبوتوموس" به انسان منتقل می‌شود".

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه به هشدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر شیوع بیماری ‌سالک در 17 استان‌ کشور ایران اشاره و تصریح‌کرد:" پارسال‌ حدود 20 هزارنفر در سطح‌کشور به این‌بیماری مبتلا شدند که از این تعداد 250 نفر مربوط به استان‌ کرمانشاه است".

وی تصریح کرد:"بیشترین موارد سالک از استانهای اصفهان، شیراز، لرستان و ایلام گزارش شده‌ و در استان‌ کرمانشاه نیز این ‌موارد عمدتا در مناطق‌ روستایی و اطراف شهر قصرشیرین مشاهده شده‌ است که برخی از آنان افرادی بودند که به استانهای آلوده سفر کرده‌اند".

پیشتر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در گفتگو با ایرنا از شیوع بیماری سالک در 17 استان این کشور خبرداده و گفته بود که"بیماری سالک به دلیل افزایش کاشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است."

سالک نوعی بیماری پوستی مزمن مشترک بین انسان و حیوان است که توسط پشه خاکی به انسان منتقل و به صورت زخم پوستی ظاهر می شود که ممکن است بیش از یک سال طول بکشد اما محل زخم آن حتی پس از بهبود نیز تا پایان عمر باقی می‌ماند.

گفتنی است که بیماری سالک در استان‌های فارس، خراسان، کرمان و اصفهان بیشتر از استان‌های دیگر شایع است و در استان‌های آزربایجان جنوبی کمتر دیده می‌شود.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read