آخرین خبرها

کریستین ساینز مانیتور فاش کرد : ایران سالانه 35 میلیارد دلار در سوریه خرج می کند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
کریستین ساینز مانیتور فاش کرد : ایران سالانه 35 میلیارد دلار در سوریه خرج می کند

Gunaz.tv

کریستین ساینز مانیتور فاش کرد : ایران سالانه 35 میلیارد دلار در سوریه خرج می کند

گوناز تی وی : به نوشته ی کریستین ساینز مانیتور نماینده ی سازمان ملل در سوریه  ادعا کرده است که رژیم ایران سالانه 35 میلیارد دلار در سوریه خرج می کند

به گزارش گوناز تی وی کریستین ساینز مانیتور در سرمقاله ای به دلایل تضعیف ایران و عقب نشینی های رژیم سوریه پرداخته است

این سرمقاله با عنوان "چرا ایران پشت سر متحد تضعیف شده و گران به عمل آمده ی خود ایستاده است؟" نوشته است که :

رژیم ایران در حال حاضر برای برجا نگاه داشتن رژیم اسد سالانه 35 میلیارد دلار در سوریه پول خرج می کند و دولتمردان ایران ادعا دارند که سوریه برای آنان از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است

این روزنامه  در ادامه با اشاره به عقب نشینی های رژیم اسد در ماههای اخیر و افتادن مناطق گوناگون این کشور به دست مخالفان نوشته است :

رژیم اسد در حال از دست دادن سرزمینهای خود است متحد 35 ساله ی اسد یعنی رژیم ایران نیز در رساندن شبه نظامی به رژیم اسد برای جنگ در سوریه با مضیقه همراه بوده است اما سوال  اساسی این است که رژیم ایران با تضعیف خود بر اثر تحریم های کمرشکن تا کی می تواند کمک های خود به اسد را ادامه دهد؟

رابرت فورد سفیر اسبق ایالات متحده و عضو انستیتوی تحقیقات خاورمیانه در واشینگتن می گوید : ایرانی ها احتمالا می توانند برای مدتی از نیزوهای خارجی برای جنگ در کنار اسد استفاده کنند اما تعداد آنها به مرور زمان کمتر و کمتر می شود و در این میان وضعیت رژیم اسد بدتر و بدتر می شود

ارتش سوریه بین سالهای 2010-2014 در سوریه بین 80 هزار تا 100 هزار تلفات داده است  سپاه پاسداران ایران جنگجویانی از حزب الله  لبنان و افغانستان را برای جنگ در کنار نیروهای اسد به سوریه گسیل داشته است همچنین 80 هزار نفر از علویان سوریه برای جنگ در کنار اسد تشکیل نیرو داده اند.

یک مقام سوری که نخواست تا نامش فاش شود گفته است که اسد نیاز دارد تا 200-300 هزار مادر سوری فرزندان خود را برای جنگ در کنار اسد بفرستند اما چرا باید مادران سنی مذهب فرزندان خود را به نفع رژیم اسد به جنگ بفرستند؟

از سوی دیگر اردن و قطر در همکاری راهبردی قرار دارند و عربستان و تورکیه نیز سیاست حمایت از نیروهای سنی در سوریه را به عمل می آورند

این سرمقاله با اشاره به اینکه سوریه برای رژیم ایران به منزله ی پلی برای رسیدن به لبنان و حزب الله است نوشت :

رژیم ایران ، دمشق و بیروت را به عنوان "محور مقاومت" بر علیه غرب و اسراییل در منطقه معرفی می کند و با اشاره به یک مقام ایرانی نوشته است که حفظ سوریه برای ایران از حفظ "خوزستان" مهمتر است

این روزنامه ی آمریکایی با اشاره به منابع دیپلماتیک در بیروت نوشته است که رژیم ایران هر ماه بین 1 تا 2 میلیارد دلار در سوریه  خرج می کند استفان د میستورا نماینده ی ویژه ی سازمان ملل در امور سوریه در یک گردهمایی مخفی در واشینگتن گفته است که ایران سالیانه 35 میلیارد دلار برای سرپا نگاهداشتن اسد در سوریه خرج می کند.

این در حالیست که به جز رژیم سوریه ایرانی ها هیچ ارتباطی با سوری های دیگر ندارند و از آن نفع نمی برند و تجار سوری بیشتر با کشورهای عرب تجارت دارند.

فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه در پایان افزوده است :

من تصور می کنم که اقدامات ایران به ارتش آلمان در سال 1917 شبیه است که در جبهه ی غربی به تدریج شکست خورد من تصور می کنم که نیروهای اسد به تدریج تضعیف می شوند و مخالفین پیروز خواهند شد اما اگر بر عکس این اتفاق افتد من سورپرایز خواهم شد!

گوناز تی وی

MA

اخبار منتخب

Most Read