آخرین خبرها

بیماری سالک جغرافیای ایران را درنوردیده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
بیماری سالک جغرافیای ایران را درنوردیده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: دکتر سیدحسین هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ایران از شیوع بیماری خطرناک سالک در 17 استان این کشور خبر داده است.

به گزارش گوناز تی وی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در گفتگو با ایرنا از شیوع بیماری سالک در 17 استان این کشور خبرداد و گفت:"بیماری سالک به دلیل افزایش کاشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است."

دکتر سیدحسن هاشمی این اظهارات را روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی سلامت و در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر مضر بودن یا نبودن قانون حمایت از سگ های ولگرد برای سلامت مردم، عنوان کرد. هاشمی گفت:"این مساله (قانون حمایت از سگ های ولگرد) جزو وظایف شهرداری ها، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست است و مشکل ما فعلا شیوع بیماری سالک در 17 استان کشور است." وی تاکید کرد:"فعلا گرفتار موش ها هستیم اجازه دهید بلایی سر موش ها بیاوریم تا حاشیه و مشکل جدیدی را ایجاد نکنند و گربه ها و سگ ها را به سازمان های دیگر بسپاریم." وی ادامه داد:"وجود موش ها در فاصله 500 متری مناطق مسکونی، مشکل ساز است؛ تعداد موش های منتقل کننده سالک به دلیل افزایش کاشت صیفی جات از جمله گوجه فرنگی در برخی شهرها و نابسامانی نخاله های ساختمانی افزایش یافته است." وزیر بهداشت ایران در عین حال گفت:" البته بیماری سالک از افغانستان و پاکستان تا طرف یمن ، شیوع جدی دارد."

سالک نوعی بیماری پوستی مزمن مشترک بین انسان و حیوان است که توسط پشه خاکی به انسان منتقل و به صورت زخم پوستی ظاهر می شود که ممکن است بیش از یک سال طول بکشد اما محل زخم آن حتی پس از بهبود نیز تا پایان عمر باقی می‌ماند.

گفتنی است که سالانه در جغرافیای ایران حدود بیست هزار سالک پوستی شناسایی می‌شود. این بیماری در استان‌های فارس، خراسان، کرمان و اصفهان بیشتر از استان‌های دیگر شایع است و در استان‌های آزربایجان جنوبی کمتر دیده می‌شود.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read