آخرین خبرها

حضور وزیر اتحادیه ی اروپای تورکیه و پیام اردوغان در آیین ارامنه در استانبول

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
حضور وزیر اتحادیه ی اروپای تورکیه و پیام اردوغان در آیین ارامنه در استانبول

Gunaz.tv

گوناز تی وی : یک وزیر تورکیه در مراسم "بزرگداشت قربانیان 1915" حضور یافت و پیام اردوغان در آن قرایت شد

به گزارش گوناز تی وی امسال برای اولین بار در تورکیه یک وزیر تورک در کلیسای مریم آنای قوم قاپی در استانبول حضور یافت و یاد "قربانیان 1915" را گرامیداشت

در این آیین که به مناسبت 100-مین سالگرد حوادث 1915 برگزار شده است برای اولین بار یک وزیر تورکیه به صورت رسمی در آن شرکت کرد

تاتول آنوشیان سر راهب کلیسا پیام اردوغان رییس جمهور را خواند در این پیام اردوغان نوشته بود :

ما آنچه که در گذشته برای ارامنه رخ داده است را می فهمیم و درهای دلمان برای نوادگان آن حوادث برای همیشه گشوده خواهد بود ما هماره از ارامنه بدلیل حضورشان در فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی در عثمانی و تورکیه تقدیر می کنیم و خاطره ی ارامنه در سراسر تورکیه را با عواطف زیبا یاد می کنم

اردوغان در ادامه با خطاب کردن به ارامنه گفت :

شهروندان عزیز ارمنی ما!

در جنگ جهانی اول که یکی از بزرگترین فلاکت های بشری بود از هر ملتی در عثمانی میلیونها تن به دیار باقی شتافتندهمه ی آنهایی که در این دوره جان خود را باخته اند فارغ از هر دین و ملیت را با رحمت و حرمت یاد می کنم ما توانستیم بدون فراموش کردن این حوادث و با کنار آمدن با آن آلام جمهوری تورکیه را بسازیم امروز نیز بدون توجه به ریشه های قومی و ملی افراد همگی با هم(برای تورکیه) کار و کوشش می کنیم

وی افزود :

امروز ما نوادگان افرادی که صد سال پیش برای اشغال سرزمین مشترکمان از اقصی نقاط جهان آمده بودند را میزبانی می کنیم و ما دارای چنین فرهنگی هستیم(اشاره به میزبانی از نوادگان شربازان دشمن در چاناق قلعه) شما را از اعماق قلبم سلام می کنم و حرمت و محبت خود را به عرضتان می رسانم. درهای ما همیشه برای نوادگان ارامنه ی عثمانی باز خواهد بود.

در این آیین وولکان بوزکیر وزیر اتحادیه ی اروپایی نیز گفت :

از شرکت در این مراسم بسیار خرسندم  ما با ارامنه تاریخ مشترک 1000 ساله داریم و نباید آنرا به حوادث 1915 تقلیل دهیم ما خواهان بررسی حوادث 1870 تا 1920 هستیم و نباید اینرا به 1915 تقلیل داد. ما از آلام ملت ارمنی آگاهیم و از آنان با حرمت یاد می کنیم اما باید تمامی حوادث آن سالها را داخل کنیم و تمامی قربانیان را در نظر بگیریم ما حوادث 1915 را نیز به عنوان حوادث بد یاد می کنیم برای همین نیز در این آیین شرکت می کنیم

لازم به ذکر است که این اولین بار است که تورکیه در سطح رسمی در "آیین بزرگداشت قربانیان ارمنی 1915" شرکت می کند  حضور یک وزیر دولت و پیام اردوغان در چنین مراسمی به برگزاری بزرگداشت 1915 در واقع رسمیت داده است ولی واقعیت آنست که علیرغم پا فشاری تورکیه به لزوم گرامیداشت یاد همه ی کشته شدگان و قربانیان بویژه تورک ها ، دولت تورکیه هیچ آیین و مراسمی را برای بزرگداشت یاد قربانیان تورک در سطح قابل قبول انجام نداده است

دولت تورکیه همچنین تا کنون در مورد شناساندن کشتار تورکها بدست ارامنه و سایر کشتارهای مسلمانان در بالکان و نظایرهم اقدام عملی و سرمایه گزاری خاصی انجام نداده و هماره به صورت "واکنشی" با مساله برخورد کرده است این در حالیست که لابی ارمنی با فعالیت های بسیار وسیع چاپ و نوشتن دهها هزار مقاله و کتاب و برنامه ی تلویزیونی و فیلم سینمایی و مستند توانسته است یک جو رسانه ای موفق به صورت هجمه بر افکار عمومی و ایجاد پیش داوری در جهان کار خود را پیش ببرد.

به نظر می رسد حضور دولت در یک چنین مراسمی و پیام آقای اردوغان می تواند یکی از دو دلیل زیر را داشته باشد :

الف-تورکیه برای عدم بکارگیری اصطلاح "نسل کشی" توسط آمریکا معامله کرده است به این صورت که دولت انجام چنین مراسمی در تورکیه را در قبال آن برسمیت شناسد

ب-تورکیه سعی دارد تا با حضور در چنین مراسماتی به جای نفی آن مساله ی کشتار تورکان و دیگر مسلمانان در عثمانی را در کنار آن مطرح نماید.

اما واقعیت آنست که برای انکه دلیل دوم مستند تر باشد باید دولت در سطح ملی از تحقیقات و انتشار کتب و اسناد تاریخی در مورد کشتار تورکها بدست ارامنه با یک برنامه ی دقیق مانند آنچه لابی ارمنی انجام داده است حمایت کند و برای آن یک پروژه تعریف کند والا با چنین عقب نشینی هایی آنچه که فراموش خواهد شد کشتار تورکان بدست ارامنه است و آنچه که در اذهان پر رنگ تر خواهد شد عقب نشینی تورکیه "در جهت برسمیت شناختن ادعاهای ارامنه" خواهد بود و لابی ارمنی و ارمنستان از آن به عنوان "سندی دیگر برای اثبات ادعاهای شان" استفاده خواهند کرد  

گوناز تی وی

MA

اخبار منتخب

Most Read