آخرین خبرها

پارلمان آلمان اصطلاح نسل کشی را بکار می برد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
پارلمان آلمان اصطلاح نسل کشی را بکار می برد

Gunaz.tv

 

گوناز تی وی : پارلمان آلمان به مناسبت 100-مین سالگرد حوادث 1915 در متن یادبود خود اصطلاح نسل کشی را برای ادعای دروغین ارامنه بکار خواهد برد

به گزارش گوناز تی وی دو حزب اتحاد مسیحی و سوسیال دموکرات که دولت ائتلافی آلمان را تشکیل داده اند بر سر متنی که در آن آورده شده است که  "سرنوشت ارامنه نمونه ای از تاریخ تهجیر و نسل کشی در جهان"  توافق کرده اند.

آنها گفتند که "ما می خواهیم به تهجیر و نسل کشی سیستماتیک ارامنه" دقت مبزول داریم که یکی از "وقایع پاکسازی قومی و نسل کشی" در قرن گذشته بود اما همچنین ابراز می داریم که واقعه ی هولوکاست (نسل کشی یهودیان) بی مانند است و ما بار تاریخی آنرا به دوش می کشیم.

استفان زیبرت سخنگوی حکومت آلمان نیز گفته است که این متن را قبول دارد و بدینویسله دولت آلمان نیز "نسل کشی ارامنه" را به رسمیت خواهد شناخت!فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه ی آلمان هفته ی پیش با بکار بردن عبارت "نسل کشی" مخالفت ورزیده و گفته بود که باید آن را "قتل عام" بنامیم.

وی گفته بود : اگر کسانی هم می خواهند آنرا به عنوان "نسل کشی"قبول کنند من آنها را می فهمم بویژه دلایل عاطفی آنرا.

در همین مورد صدر اعظم مرکل و سخنگوی وزارت خارجه نیز ابراز امیدواری کرده است تا کمیسیون مرکب مورخین همانند آنچه که در توافق 2010 آمده بود به کار خود آغاز کنند و رابطه ی تورکیه و ارمنستان بهبود یابد کارشناسان می گویند که قتل عام های دولت آلمان در سال 1904 و 1905 میلادی در نامیبیا بر علیه بانتوها در آفریقا بدلیل آنکه به عنوان اولین نسل کشی قرن بیستم به رسمیت شناخته شده است تا کنون دولت آلمان برای این که این موضوع به میان نیاید از کاربرد عبارت "نسل کشی" برای حوادث 1915" خود داری کرده اند. در نسل کشی نامیبیا 50% از مردم بانتو از بین رفتند

لازم به ذکر است که ماجرای تهجیر ارامنه ریشه در حوادث بعد از سال 1820 در عثمانی دارد که با تشکیل احزاب ناسیونالیست داشناکسوتیون و هینچاک ارمنی ، آنها خواستار استقلال از تورکیه شدند تا کشوری مسیحی تاسیس کنند. اما با ورود تورکیه به جنگ در بالکان ناسیونالیست های ارمنی نیز با استفاده از موقعیت در شرق کشور دست به آزار و اذیت ساکنان تورک شرق کشور زدند زیرا در آن مناطق ارامنه به صورت پراکنده زندگی می کردند و در هیچ شهری جمعیتشان در اکثریت نبود

آنها با ایجاد نفرت دینی سعی کردند تا یک منطقه ی قومی یکدست بوجود آورند که از طریق امپراتوری روسیه حمایت می شد. سرانجام با ترور دولتمردان عثمانی ، این دولت تصمیم گرفت تا ارامنه را که تا آنزمان "ملت صادقه" می نامید از کشور اخراج کند و دستور تهجیر(به هجرت فرستادن) ارامنه را رسما صادر نمود

پس از آن ارامنه توسط این دستور دولتی با قطارها و قافله ها از عثمانی رانده شدند اما در بین راه درگیریهایی نیز رخ داد که در آنها چند عشیره ی کرد به ارامنه برای تسخیر مال و املاکشان در راهها حمله کرده قافله هایشان را غارت کردند و بعضا کشتار به راه انداختند. در این حوادث دهها هزار تورک ، ارمنی و کرد جانباخت که چندین گور دسته جمعی تورک در منطقه پیدا شده است که در آنها قربانیان مسلمان دفن شده اند

 

ارامنه در مورد ادعاهای خود تا کنون سندی ارایه نکرده اند اما بارها تورکیه خواستار گشودن آرشیوهای ارمنی شده است در کتابی که به بانی اولین جمهوری ارمنی در سال 1918 در ایروان منسوب است وی ادعا کرده است که ارامنه تورکها را بصورت وسیع کشتار نموده بودند

این ارامنه در سرزمینهای آزربایجان شمالی در ایروان و قاراباغ که سرزمینهایی کاملا تورکنشین بودند اسکان یافتند. و بافت منطقه را تغییر داده تورکها را راندند

در مورد حوادث 1915 بیشتر بخوانید

گوناز تی وی

MA

اخبار منتخب

Most Read