آخرین خبرها

معاون ارمنی تبار بعد از سخنانش در مورد حوادث 1915 از سمت خود برکنار شد؟

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
معاون ارمنی تبار بعد از سخنانش در مورد حوادث 1915 از سمت خود برکنار شد؟

Gunaz.tv

 

گوناز تی وی : اتین محجوپیان معاون ارمنی تبار نخست وزیر تورکیه "به دلیل پیری" از سمت خود برکنار شد

به گزارش گوناز تی وی اتین محجوپیان به روزنامه ی پرتیراژ حوریت تورکیه گفته است که در 9 ماه مارس بدلیل سر رسیدن سن بازنشستگی به طور خودکار در سیستم از سمت خود مجبور به کنارگیری بودم از این رو از آن تاریخ به بعد به طور افتخاری به شغل خود ادامه می دهم در واقع تنها تغییری که وجود دارد اینست که دیگر حقوق دریافت نمی کنم اما به وظایف خود ادامه می دهم.

اتین چند روز پیش گفته بود که "آنچه بر سر ارامنه آمده است را نمی توان نسل کشی نخواند"! اما معلوم شده است که وی وقتی این سخنان را به زبان رانده بود "به طور رسمی" سمت معاونت نخست وزیری تورکیه را نداشته است.

همچنین در مورد حوادث 1915 روزنامه ی نیویورک تایمز کاریکاتوری را منتشر کرده است که در آن به "نسل کشی بودن" حوادث 1915 پرداخته است

در این کاریکاتور به زبان مامور دولت عثمانی خطاب به ارامنه ای که تهجیر می شوند نوشته شده :

" نگران نباشید هنوز اصطلاح نسل کشی ایجاد نشده است."

لازم به ذکر است که به لحاظ حقوقی حوادث قبل جنگ جهانی دوم "نسل کشی" محسوب نمی شوند. اما علاوه بر مساله ی "بار حقوقی" دولت تورکیه اسناد و آرشیوهای خود را گشوده و از ارامنه خواسته تا به جای لابی گری و خرید آرای نمایندگان پارلمان های کشورهای مختلف در مورد "نسل کشی" نامیدن این کار را به یک کمیسیون مختلط متشکل ار مورخین بسپارند.

ارمنستان و لابی ارمنی تا کنون سعی نموده است تا از انتشار گسترده ی درخواست تورکیه که سالهاست از طرف ارمنی خواسته تا آرشیوها و اسناد خود را رو کنند جلوگیری کنند و این مطلب را رسانه ای نکرده از طریق سیاسی کاری و لابی گری اهداف خود را پیش ببرند.

دولت جمهوری آزربایجان بارها ابراز داشته است که ارامنه با این کار می خواهند بر کشتار مردم غیر نظامی آزربایجان در خلال جنگ قاراباغ و اشغالگری خود سرپوش بگذارند.

اولین ادعاهای ارامنه در مورد حوادث 1915 مبنی بر "کشتار 70 هزار ارمنی" بود که به تدریج به 200 هزار ، نیم میلیون ، 700 هزار ، 1 میلیون و 1.5 میلیون افزایش یافت و فعالیت ها برای افزایش این رقم به 2 میلیون ادامه دارد.

این در حالیست که بنا بر 1 میلیون سند منتشر شده از آرشیوهای عثمانی ، این دولت در پی شرارت ها و ترورهای احزاب ناسیونالیست افراطی داسناک و هینچاک ، دستور تهجیر ارامنه از عثمانی را صادر کرده است.

اما هیچ عقلی نمی پذیرد که دولت عثمانی ارامنه را "جمع کرده و یکجا کشته است" ، بویژه "آنهم با این تعداد" زیرا ارامنه ی کنونی قفقاز و ارمنستان همگی از تورکیه و آزربایجان جنوبی به آنجا مهاجرت کرده و اسکان یافته اند مورخین ارمنی نیز اینکه ایروان شهری کاملا تورک نشین بوده است را قبول دارند. در اینجا باید پرسیده شود که اگر اکنون به طور رسمی 5 میلیون نفر ارمنی در ارمنستان و کل قفقاز و روسیه ساکن هستند و نیز 5 میلیون دیگر در سایر نقاط جهان که همگی از آزربایجان جنوبی و عثمانی به آنجا رفته و ساکن شده اند و نیز ارامنه ی ساکن اروپا و ایالات متحده ، اگر رانده شدگان از عثمانی نیستند پس از کجا آمده اند؟ و اگر از عثمانی رانده شده اند پس چرا ادعای نسل کشی وجود دارد؟ مگر یک گروه هم می تواند در خارج زندگی کند و هم کشته شده باشد؟

البته تورکیه قبول دارد که تعدادی ارمنی در حوادث 1915 همراه با ترک ها ، کردها ، چرکس ها و سایر اقوام منطقه در درگیریها کشته شده اند و نیز چند عشیره ی کرد به کاروانهای تهجیر ارامنه حمله کرده و تعدادی را کشته اند اما در این حوادث تعداد کشته شدگان تورک بسیار بیشتر است. به طوری که تنها در غرب آزربایجان جنوبی در حوادث 1918 بین 180 هزار-250 هزار نفر تورک توسط ارامنه ، آشوریان و اکراد کشتار شده اند.

از سوی دیگر اصطلاح "نسل کشی" به اجرای سیاست "امحای کامل و فیزیکی یک ملت" به کار برده می شود تهجیر و راندن با استناد به رای دیوان لاحه به معنای نسل کشی نیست

گوناز تی وی

MA

 

اخبار منتخب

Most Read