آخرین خبرها

واکنش های متفاوت ترکیه ، آزربایجان و جهان به تفاهم هسته ای

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
واکنش های متفاوت ترکیه ، آزربایجان و جهان به تفاهم هسته ای

Gunaz.tv

 

گوناز تی وی : وزارت خارجه ی ترکیه به تفاهم هسته ای بین ایران و 5+1 واکنش نشان داد

به گزارش گوناز تی وی از ترکیه آقای چاووش اوغلو وزیر خارجه ی ترکیه ابراز داشت که از ایجاد تفاهم خشنود هستند.

وی که در پایتخت لیتوانی به سوالات خبرنگاران پاسخ می گفت افزود :

ما بدلیل انجام این تفاهم خیلی خشنود هستیم. اگر به موقعیت 5+1 نگاه کنیم ایران هنوز در زیر خطی قرار دارد که ما در سال 2010 ایران را وادار به آن کرده بودیم اما امیدواریم که ایران تا پایان ماه ششم میلادی امسال به این مرحله رسانیده شود.

در سال 2010 ترکیه و برزیل میانجیگری نموده بودند و ایران قبول کرده بود تا اورانیوم غنی سازی شده را از کشور خارج کند.

دیروز  نیز آقای آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه گفته بود ترکیه از ایجاد تفاهمی که کنترل و بازرسی وسیع از تاسیسات اتمی ایران را ملزم می دارد خشنود می باشد

لازم به ذکر است که بر اساس رئوس تفاهم ایجاد شده در روز گذشته قرار است رژیم ایران تعداد سانتریفیوژها را به یک سوم کنونی کاهش داده میزان اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم کاهش دهد.

این کشور همچنین تعهد کرده است تا نیروگاه آب سنگین اراک که برای تولید پلوتونیوم کاربرد داشت را از میان برداشته به یک آزمایشگاه اتمی تبدیل کند.

رییس جمهور ایالات متحده در اولین واکنش گفته بود که این یک تفاهم خوب است و تمامی راههای ساخت بمب اتم را برای ایران مسدود می کند.

آقای اولاند گفته است که دنیا می تواند به عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی مطمئن باشد زیرا مفاد این تفاهم قابلیت راستی آزمایی دارد و ما همیشه به هوش خواهیم بود تا رژیم ایران تخدی از مفاد نکند. وزارت خارجه ی آزربایجان نیز از ایجاد تفاهیم بر روی پارامترهای اساسی ابراز خشنودی کرده است و کفته است که این تفاهم برای امنیت و ثبات جهان مهم است

خانم مرکل صدر اعظم آلمان نیز گفت : جامعه ی جهانی تا کنون تا این اندازه به دستیابی به توافق هسته ای با ایران نزدیک نشده بود.

گفته شده است که پوتین رییس جمهور روسیه نیز در واکنش گفته است : این تفاهم ضمن دستیابی ایران به استفاده ی صلح آمیز از انرژی هسته ای باعث صلح و ثبات و امنیت خاورمیانه می شود.

اما نخست وزیر اسراییل ادعا کرده که این توافق امنیت اسراییل را به تهدید انداخته است. آقای نتانیاهو گفت :

این تفاهم یک اشتباه تاریخی بود. این تفاهم به برنامه ی اتمی ایران مشروعیت داده است.

نتانیاهو از رهبران جهان خواست تا حصول یک توافق بهتر فشار بر ایران را به شدت افزایش دهند. وی گفت ایران با این تفاهم خشونت طلب تر شده به تروریزم دولتی خود شدت خواهد بخشید.

نیویورک تایمز با بیان این که این تفاهم احتمالا جلوی برنامه ی تسلیحات اتمی ایران را خواهد گرفت نوشت : این تفاهم بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم به جزییات پرداخته است.

واشینگتن پست نیز نوشت که اوباما مجبور است این "تفاهم را به کنگره بفروشد"

اما وال استریت ژورنال این تفاهم را بد و خطرناک توصیف نمود. این روزنامه نوشت که اوباما از استفاده از قدرت ایالات متحده در جهان خود داری می کند و این نیز به بروز بی ثباتی در جهان منجر شده است.

لازم به ذکر است که این تفاهم با وجود آنکه محدودیت های بسیار وسیعی را علیه برنامه ی اتمی ایران وضع کرده است اما عده ای معتقدند که رژیم ایران می تواند با برداشته شدن پاره ای از تحریم ها و ایجاد رونق اقتصادی بعد از چند سال زیر توافق بزند و دوباره برنامه ی وسیع هسته ای خود در زمینه ی ساخت سلاح را پیش بگیرد این کشور تا کنون غنی سازی بالای 20% داشته است که به هیچ کاری به جز ساخت سلاح اتمی به کار نمی آید.

کارشناسان معتقدند که رژیم ایران چندین بار غرب را فریب داده و برنامه های مخفیانه ی هسته ای را اجرا کرده است و در وقت کشی بسیار موفق بوده است.

خاطر نشان می شود برای ساخت سلاح اتمی به خلوص بیشتر اورانیوم نیاز است اما برای استفاده های صلح آمیز غنی سازی در حد 3% کافی می باشد.

گوناز تی وی

MA

اخبار منتخب

Most Read