آخرین خبرها

چرخش بی سابقه ی موضع ترکیه در مورد برنامه ی اتمی رژیم ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
چرخش بی سابقه ی موضع ترکیه در مورد برنامه ی اتمی رژیم ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی : معاون نخست وزیر ترکیه ابراز داشت که در طول تاریخ ترکها هیچ موقع "آنتی سمیتیست" نبودند

به گزارش گوناز تی وی از ترکیه بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای گفته است که ما در عصر کنونی و در گذشته هیچگاه یهودی ستیزی نکرده ایم

آقای آرینچ در مصاحبه با کانال تلویزیونی "تی وی 2" اسراییل گفت :

ما هیچگاه "آنتی سمیتیست نبوده ایم و کلا یهودی ستیزی در ترکیه هیچ خواستگاهی نداشته است و ما به این افتخار می کنیم شما نمی توانید به طور مستقیم یهودی ستیزی و یا کلیمی ستیزی را به عنوان یک باور در هیچ ترکی سراغ داشته باشید. " که اشاره ی وی به روابط بسیار حسنه ی دولت عثمانی با یهودیان و پناه دادن به آنها در قرن 19 و قبل و بعد از آن است که بدلیل نژادپرستی در اروپا از آنجا فرار می کردند

آرینچ در عین حال افزود : اما ما می توانیم به سیاست های اسراییل واکنش های تند نشان دهیم و در این موارد خودمان را محق می دانیم.

آرینچ در مورد انتخابات اسراییل گفت : این ترجیح مردم اسراییل است و دولت اسراییل ائتلافی خواهد بود و این موفقیت اسراییل است که ائتلاف های گذشته را پشت سر گذاشته است.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه دو کشور اسراییل و ترکیه می توانند شرکای مناسبی باشند گفت :

اگر دولت اسراییل واقعا می خواهد که رضایت ما را جلب کند اولا باید اراده ی خود برای صلح را نشان دهد و ثانیا محاصره ی غزه را به نوعی برچیند و در کنار اینها بدون شک با تامین امنیت اسراییل ، ترکیه می تواند به عنوان یک شریک خوب برای این کشور انتخاب شود.

وی همچنین در مورد مساله ی اتمی ایران گفت :

ایران باید به شدت تحت کنترل بوده برای هر نوع بازرسی (آژانس) گشاده رو باشد و در اثنای این بازرسی ها کاملا به طور شفاف دنیا را قانع کند که چه چیزی را در کجا به کار می برد.

آقای آرینچ همچنین مانند گذشته بر حق ایران به دستیابی و استفاده از انرژی اتمی تاکید کرده است اما این اولین بار است که یک مقام بلند پایه ی ترکیه به صراحت از لزوم کنترل شدید و شفافیت سازی برنامه های اتمی ایران سخن می گوید.

چند سال پیش ترکیه از برنامه ی اتمی ایران دفاع می کرد و آنرا به عنوان اهرم فشار بر اسراییل به کار می برد به طوری که نخست وزیر اسبق این کشور رجب طیب اردوغان چند بار گفته بود :

اگر اسراییل سلاح اتمی دارد چرا ایران نداشته باشد باید از استاندارد دوگانه جلوگیری نمود و کل منطقه عاری از سلاح هسته ای باشد.

البته این به معنای حمایت اردوغان از ساختن سلاح اتمی ایران نبود بلکه به عنوان یک ژست سیاسی در "ماه عسل" روابط حزب عدالت و توسعه با رژیم جمهوری اسلامی مطرح شده بود و تلاش شده بود تا بر اسراییل فشار آورده شود.

اما اینبار به نظر می رسد دولت ترکیه با کلنگی شدن خاورمیانه و نفوذ شدید ایران در منطقه و گسترش تروریزم دولتی متوجه شده است که ایران هرگز فرهنگ داشتن سلاح اتمی و یا حتی فرهنگ استفاده از انرژی اتمی در مقاصد صلح آمیز را نخواهد داشت.

گفتنیست دولت اسراییل در میان کشورهایی قرار دارد که "بعضا سابقه ی حمله ی نظامی برای ریختن یهودیان به دریا را داشته اند" و یا مانند رژیم ایران که علنا از نابودی اسراییل سخن می گوید با این حال این کشور برای بازدارندگی در سرزمین کوچک خود مجبور به دست یابی به سلاح اتمی شده است اما فرهنگ محافظت از آنرا نیز دارد.

این درحالیست که رژیم ایران بدون داشتن سلاح اتمی چندین کشور را قبضه نموده است و به تفرقه افکنی در تمامی جهان اسلام بین مذاهب ادامه می دهد مخالفانش معتقدند که دستیابی ایران به سلاح اتمی با دست یابی گروه تروریستی دولت  اسلامی یکسان است.

اما واقعیت اینست که دارا بودن سلاح اتمی در هر کشوری امنیت جهان را تهدید می کند و کشورهای جدیدی که به کلوپ هسته ای می خواهند بپیوندند می توانند جرقه ای در انبار باروت ایجاد کرده ، مسابقه ی هسته ای را وارد فضای سیاسی و نظامی خاورمیانه کنند. و روش خلع سلاح هسته ای اسراییل نیز بی شک نه می تواند جنگ بوده باشد و نه به بهانه ی اسراییل حق داشتن بمب اتمی را به دولت های تروریستی مانند ایران باید داد.

لازم به ذکر است که به اعتقاد فعالین مدنی و جامعه ی جهانی رژیم ایران نه تنها رژیمی "یهودی ستیز" است که در عین حال "ترک ستیز" ، "عرب ستیز" ، "سنی ستیز" و بهایی ستیز" نیز می باشد.

گوناز تی وی

MA

اخبار منتخب

Most Read