آخرین خبرها

شوونیزم فارس "معماری آذری" را نیز کشف کرد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
شوونیزم فارس "معماری آذری" را نیز کشف کرد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بسیاری از آثار تاریخی که در جغرافیای کنونی ایران وجود دارد، مربوط به دوران امپراطوری های تورک و معماری های تورکی هستند که سال ها تحت عناوین مختلف از استفاده "معماری تورکی" برای این آثار جلوگیری شده است. پیش تر این معماری ها با عناوین امپراطوری ها همانند "معماری صفوی" و یا معماری مغولی معرفی می شد که هم اکنون به معماری آذری تغییر یافته است.

به گزارش گوناز تی وی، چندین خبرگزاری دولتی ایران در گزارشی که از آثار باستانی شهر مراغه ارائه کرده اند، معماری ناشناخته ای به نام "معماری آذری" را معرفی کرده اند که به جای معماری تورکی استفاده شده است.

این مسئله پیرو هویت زدایی از شهرهای آزربایجان و از بین بردن نام و فرهنگ ملت تورک در ایران صورت گرفته است که چهره ضدتورک خبرگزاری های فارس زبان وابسته به دولت ایران را آشکار ساخته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است که"شهر تاریخی مراغه با قدمتی به بلندای تاریخ خاستگاه معماری آذری در ایران است. آغاز اوج معماری آذری پس از انتخاب مراغه به عنوان اولین پایتخت ایلخانان مغول در سال 657 بوده است. در این شیوه معماری ایرانی اسلامی بنای آجری با کاشی فیروزه‌ای تزئین می‌شود. معماری سبک آذری سال 542 هجری قمری و در دوره سلجوقیان برای اولین بار در گنبد سرخ مراغه اجرا شده است."

این در حالی است که هویت تورکی سلجوقیان آشکار بوده و بناهایی که در دوران سلجوقی ساخته شده اند در بخش معماری تورکی سلجوقیان جای می گیرند نه در معماری ناشناخته ای به نام "آذری" !

این گزارش در خبرگزاری های مهر و همچنین در خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همانند خبرگزاری فارس بدون تغییر خاصی منتشر گردیده است .

در این گزارش همچنین گنبد کبود تبریز و گنبد سلطانیه که از آثار ارزشمند معماری های دوران امپراطوری های تورک در ایران هستند، به عنوان نمونه ای از "معماری آذری"  معرفی شده است که جای تاسف و تامل دارد.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read