آخرین خبرها

آلودگی بیش از حد هوای تبریز/احتمال تعطیلی نیروگاه حرارتی تبریز به دلیل سوخت مازوت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
آلودگی بیش از حد هوای تبریز/احتمال تعطیلی نیروگاه حرارتی تبریز به دلیل سوخت مازوت

Gunaz.tv
 گونازتی وی:در روزهای اخیر بحث افزایش آلودگی هوای تبریز به یکی از دغدغه های جدی تبدیل گشته است که برخی از مسئولان دست نشانده نیز، نسبت به جدی بودن آلودگی شدید هوای تبریز اعتراف کرده اند که حتی یکی از نمایندگان تبریزعنوان کرد که تبریز رکوردار آلودگی هوا در جغرافیای موسوم به ایران است.

به گزارش گونازتی وی،افزایش آلودگی هوای شهر در یک نیروگاه حرارتی در غرب تبریز است نیروگاهی که و دوراهی در فعال و خاموش ماندن گیر کرده است، از یک طرف سوخت گاز برای راه فعالیت‌ اش در فصل زمستان نیست و باید از مازوت استفاده کند و از طرف دیگر عدم فعالیتش مشکل کمبود برق ایجاد می‌کند.

نیروگاه گازی و حرارتی تبریز که در قسمت جنوب غربی این شهر و در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده تبریزـ آذرشهر واقع شده است به جای استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی از مازوت که توسط خط لوله‌ ای از پالایشگاه تبریز تامین می‌شود، استفاده می‌کند.

چندی است که افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا این نیروگاه به تنهایی بخش عمده افزایش آلودگی هوای شهرهای جنوبی استان همچون تبریز، اسکو، خسروشهر، ایلخچی و آذرشهر را داشته باشد.

علیرضا نوین، شهردار سابق  تبریز در آخرین نشست خبری خود با تاکید بر رعایت مسائل زیست محیطی  در این شهر اظهار کرد:" آلودگی هوای تبریز جدی است اما برخی آقایان منکر این مسئله بوده و آن را پنهان می‌کنند".

وی افزود:" متاسفانه در حال حاضر نیروگاه حرارتی تبریز به علت کمبود گازو با مازوت تغذیه می‌شود که این امر بر آلودگی هوای این شهر افزوده است".

وی گفت:" وزش غرب به شرق باد در تبریز سبب شده تا گاز حاصل از این نیروگاه و صنایع دیگر به داخل شهر سرازیر شود".

بیوک رئیسی، مدیر‌کل  سابق حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز  در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد افزایش آلودگی هوای تبریز و سهم صنایع بزرگ غرب این شهر تاکید کرده بود توجه به استانداردهای زیست محیطی و الزام این صنایع به نصب فیلترهای لازم برای کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به افزایش آلودگی کلان شهر تبریز از یک سوء و نیز پایداری جوی از سوی دیگر و افزوده شده آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز به واسطه استفاده از سوخت مازوت اظهار داشت:" هشدارهای لازم داده شده و در صورت تداوم احتمال تعطیلی نیروگاه حرارتی در غرب تبریز نیز امکان دارد".

محمد اشرف‌ نیا، معاون سابق استاندار آذربایجان شرقی راه حل را نیز در نصب فیلترهای هوا می‌دانست راه حلی که نه در آن زمان و نه در حال حاضر به کار گرفته نشد.

وی  در توجیه آلاینده بودن این صنعت خصوصا در غرب تبریز اظهار کرد ه بود :" برای حل آلاینده بودن راه حل های بهتری به جای برچیدن صنایع است و در حال حاضر نیز برخی صنایع بزرگ در داخل شهرها قرار دارد اما مسائل آلاینده بودن آنها با نصب فیلترهای ویژه حل شده است".

اما اظهار نظرهای مسئولان فعلی نیز گویا از تداوم فعالیت نیروگاه حرارتی تبریز خبر می دهد و مشکلات تنفسی که مردم باید متحمل شوند.

حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه وجود مقادیر زیادی از آلاینده ها در خروجی نیروگاه در هرشبانه روز باعث آلودگی و تاثیرات زیست محیطی می‌شود، گفت:" موضوع تشدید آلودگی هوا توسط آلاینده‌های نیروگاه و اختصاص گاز طبیعی به این واحدها چند وقتی است که دردست پیگیری است".

وی گفت:"  برای همین با شرکت گاز استان، استانداری و وزرای نفت و نیرو مکاتباتی انجام داده‌ایم تا گاز طبیعی به این واحدها اختصاص یابد ، موضوعی که با توجه به افزایش برودت هوا در روزهای آینده و افزایش استفاده از گاز سرانجامش معلوم است".

وی از عدم استفاده از سیستم مهارکننده آلاینده‌ها در خروجی نیروگاه انتقاد کرد و گفت:" آلاینده‌های مونوکسید گوگرد این نیروگاه باعث تشدید آلاینده‌ها در هوا شده است و این ترکیبات به همراه خاکستر و گوگرد بدون هیچ گونه مانعی به فضای بیرون از نیروگاه منتشر می‌شود".

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این نیروگاه از سوخت مازوت به جای گاز استفاده می‌کند، گفت:" درصورت استفاده از گاز طبیعی به جای مازوت و همچنین استفاده از سیستم‌های فیلتر آلودگی متناسب با خروجی این مشکل برطرف می‌شود".

در حالی که  مسئولان نیروگاه حرارتی تبریز به صورت مکرر  در پاسخ به اخطارها درباره استفاده از گاز به جای مازوت گفته‌اند که ما حاضریم گاز بدهند تا همیشه از گاز استفاده کنیم، مازوت به تاسیسات نیروگاه هم آسیب می رساند اما ولی الله دینی مدیرعامل شرکت گاز استان نیز طی ماه های گذشته از افزایش میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های استان خبر داد و گفت:" که گاز مصرفی نیروگاه‌ها در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر شده است و میزان گاز تحویلی به این نیروگاه‌ها از رقم ۱۹۶ میلیون مترمکعب به بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است".

افزودنی است مسئولان نیروگاه‌ها همچنان بر استفاده از مازوت تاکید دارند که نبود گاز را بهانه کرده اند و آیا واقعا گازی برای استفاده در اختیار ندارند هر چند که مدیرعامل شرکت گاز استان نیز بارها از کمبود گاز صحبه به میان آورده و حتی روز گذشته نیز مانور مقابله با افت احتمالی کمبود فشار گاز در مرند اجرا شد.

با این حال رحیم شهرتی‌ فر فرماندار تبریز نیز در حالی  بر لزوم استفاده نیروگاه حرارتی تبریز از گاز طبیعی تاکید کرده است که این مشکل چندین سال است گریبانگیر این شهر است و تاکیدهای پی در پی بدون پشتوانه عملی چاره ریه های متورم و سرطان‌های ریه احتمالی شهروندان بی‌گناه تبریز خصوصا در غرب شر نیست.

وی  علاوه بر انسان‌ها درختان را نیز قربانیان آلودگی هوا دانسته و گفت:" متاسفانه در برخی مناطق تبریز، آلودگی هوا باعث خشک شدن شاخ و برگ درختان شده است که ممکن است این امر ناشی از تصاعد گازهای مضر توسط نیروگاه باشد".

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به‌ دلیل عدم استفاده نیروگاه تبریز از گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری در تولید گاز طبیعی در سال‌های قبل به‌خصوص در فصل زمستان ممکن نشده است، افزود:" باید تلاش شود سهم بیشتری از گاز طبیعی به نیروگاه حرارتی تبریز اختصاص یابد".

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read