آخرین خبرها

دولت ارمنستان همچنان بر مواضع اشغالگرانه خود پافشاری می کند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 دولت ارمنستان همچنان بر مواضع اشغالگرانه خود پافشاری می کند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مقامات دولت ارمنستان با اتکا به حمایت های بی شائبه ایران و روسیه همچنان بر مواضع اشغالگرانه خود در رابطه با مناقشه قره باغ پافشاری می کنند. بیش از بیست سال از اشغال قره باغ و هفت منطقه پیرامون آن توسط ارامنه سپری شده و این رژیم بدون توجه به رژیم های بین المللی و قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت همچنان بر اشغالگری خود اصرار می ورزد. این دولت اشغالگر که از سوی بسیاری از کشورهای منطقه مورد تحریم قرار گرفته، تنها با اتکا به کمک های مالی – نظامی ایران و روسیه به اشغالگری خود ادامه می دهد.

به گزارش گوناز تی وی، مقامات دولت ارمنستان که طی ماه های گذشته بر جنجال رسانه ای خود بر علیه جمهوری آذربایجان افزوده اند، بار دیگر ادعاهای واهی و دروغین خود در رابطه با مناقشه قره باغ را تکرار کرده اند. در این راستا شاوارش کوچریان ، معاون وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشته که علت اصلی عدم حل مناقشه قره باغ، عدم همکاری و عمل نکردن مقامات جمهوری آذربایجان به بندهای درج شده در توافق مادرید می باشد!

معاون وزیر خارجه ارمنستان در ادامه ادعاهای خود خود افزوده که طبق توافق مادرید جمهوری آذربایجان باید جمهوری قره باغ را به رسمیت بشناسد .

در پاسخ به مصاحبه شاوارش کوچریان ، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اظهارداشت طبق توافق مادرید گروه مینسک مسئول حل مناقشه قره باغ به روش مسالمت آمیز می باشد و ارمنستان باید شهرهای اشغالی جمهوری آذربایجان را پس داده و سپس جمهوری آذربایجان مسئول وضع قوانین در مورد جمهوری خود مختار قره باغ می باشد.

این گونه ادعاهای ارامنه در حالی مطرح می شود که در بیانیه پایانی نشست سران ناتو که دو ماه پیش در "ولز" منتشر شد بر حق تمامیت ارضی چند کشور من جمله جمهوری آذربایجان تاکید شده است. در چارچوب این حق، منطقه اشغالی قره باغ و نیز سایر مناطق اشغالی باید به جمهوری آذربایجان بازگردانده شود

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه سران این سازمان، از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان پشتیبانی کرد و خواستار حل و فصل موضوع بر اساس هنجارهای حقوق بین المل، منشور سازمان ملل متحد و سند نهایی هلسینکی شد.

پیشتر و در تاریخ یک آبان ماه سال 1392،  پارلمان اروپا لایحه قطع نامه ای که به موجب آن جمهوری ارمنستان ملزم می شود تا نیرو های نظامی خود را از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان خارج کند تصویب کرد. در این بیانیه آمده بود: "مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بایستی بر اساس چهار قطع نامه مصوب 1993 در شورای امنیت سازمان ملل متحد و با همکاری رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به شکلی عادلانه و با خروج نیروهای اشغالگر از خاک جمهوری آذربایجان حل و فصل شود."

این اولین باری بود که پالمان اروپا با تصویب قطع نامه ای جمهوری ارمنستان را ملزم به خروج هر چه سریع تر تمامی نیرو های نظامی اش از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان می کند و بر این اساس از این کشور می خواهد بر اساس قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل به مرز های پیشین خود بازگردد.

سازمان ملل نیز تاکنون در چهار قطعنامه اشغالگری ارمنستان بر قره‌باغ را محکوم و خواستار رفع اشغال از اراضی آذربایجان شده است.

قطعنامه 822 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ 30 آوریل 1993 تصویب شد، سندی بین‌المللی دربارهٔ ارمنستان-جمهوری آذربایجان است. این قطعنامه طی نشست 32‌ام با 15 رای موافق، 0 مخالف و 0 ممتنع تصویب شد

قطعنامه 853 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ 29 جولای 1993 تصویب شد، سندی بین‌المللی دربارهٔ ارمنستان-جمهوری آذربایجان است. این قطعنامه طی نشست 3259‌ام با 15 رای موافق، 0 مخالف و 0 ممتنع تصویب شد.

قطعنامه 874 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ 14 اکتبر 1993 تصویب شد، سندی بین‌المللی دربارهٔ ارمنستان-جمهوری آذربایجان است. این قطعنامه طی نشست 3292‌ام با 15 رای موافق، 0 مخالف و 0 ممتنع تصویب شد.

قطعنامه 884 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ 12 نوامبر 1993 تصویب شد، سندی بین‌المللی دربارهٔ ارمنستان-جمهوری آذربایجان است. این قطعنامه طی نشست 3313‌ام با 15 رای موافق، 0 مخالف و 0 ممتنع تصویب شد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان نمود رژیم اسلامی ایران به عنوان مهمترین حامی ارامنه، سال هاست که اقدامات فراوانی برای افزایش همکاری های همه جانبه با ارمنستان انجام می دهد. این همکاری ها که بیشتر پشتیبانی و کمک های ایران از ایروان را شامل می شود در حوزه های مختلفی از انتقال گاز و برق مجانی به ارمنستان تا تامین اقلام غذایی آن را شامل می شود. با روی کار آمدن دولت روحانی بر حمایت های ایران نیز از دولت اشغالگر ارمنستان افزوده شده است.

سال گذشته  حسن روحانی در دیدار با سرکیسیان پس از مراسم تحلیف با تاکید به ادامه همکاری ها با ارمنستان اعلام کرد: "روابط جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان همواره دوستانه، نزديك و بر پايه تأمين منافع دو جانبه بوده و قطعاً در آينده نيز تلاش تهران معطوف به تعميق روابط و ارتقاي سطح همكاري‌ها در همه زمينه‌ها خواهد بود."

"جمهوري اسلامي ايران همواره بر پايه اشتراكات فرهنگي و تمدني تعاملات خود را با ارمنستان گسترش و آن را مبناي تحكيم روابط و همكاري‌هاي خود قرار داده است." گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read