آخرین خبرها

یک سناتور جمهوری خواه از احتمال وضع تحریم ها جدید بر علیه ایران از ماه ژانویه خبر داد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
یک سناتور جمهوری خواه از احتمال وضع تحریم ها جدید بر علیه ایران از ماه ژانویه خبر داد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن فشارهای اقتصادی شدیدی که به دلیل تحریم های غرب بر علیه برنامه اتمی اش بر اقشار کم در آمد جامعه وارد آمده است، همچنان به سیاست های ایدئولوژیک و لفراطی خود ادامه می دهد. این رژیم طی ماه های گذشته بر میزان روابط خود با گروه های تروریستی حماس و حزب الله لبنان افزوده، سرمایه گذاری نظامی خود را افزایش داده و همچنان بر طبل زیاده خواهی اتمی خویش کوبیده است. پس از تسلط جمهوری خواهان بر کنگره آمریکا به نظر می رسد فشارهای تحریمی بیشتری بر علیه این رژیم وارد آید؛ در این خصوص یکی از سناتورهای جمهوری خواه اعلام کرده که به احتمال زیاد از ماه ژؤانویه تحریم های جدیدی بر علیه ایران وضع خواهد گردید.

به گزارش گوناز تی وی، رسانه واشنگتن اگزمینر اظهارات یک سناتور آمریکایی را بازتاب داده که از طرح موضوع تحریم‌های جدید علیه ایران در ماه ژانویه خبر داده است. به نوشته این سایت، لیندسی گراهام گفته، زمانی که جمهوری خواهان‌ رسما کنترل سنا را در دست بگیرند، انجام اقدامی جهت تشدید تحریم‌های ایران، یکی از نخستین اقداماتی خواهد بود که کنگره انجام خواهد دادواشنگتن اگزمینر اشاره می‌کند، ‌این اظهارات در حالی از سوی گراهام مطرح می‌شود که دولت اوباما همچنان در حال مذاکره با ایران بر سر موضوع اتمی است. گراهام مدعی شده تحریم‌ها تنها عاملی بوده که سبب آمدن ایران پای میز مذاکره شده است.

در همین راستا، سایت خبری آروتز شوا نیز اظهارات مشابه نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که روز گذشته میزبان گراهام بوده است. بنیامین نتانیاهو گفته، دولت اسرائیل در حال حاضر با دو چالش بزرگ مواجه است که اولی از جانب فلسطین و دومی از جانب ایران متوجه این رژیم می‌شود. درباره ایران، نتانیاهو با اشاره به رزمایش جاری نیروهای مسلح ایران، خطاب به گراهام گفته: «ایران امروز یک پهپاد انتحاری را آزمایش کرد. نیازی به توضیح ندارد جناب سناتور که مهم‌ترین وظیفه پیش روی ما، جلوگیری از دستیابی این حکومت خطرناک به سلاح اتمی است». وی در ادامه، وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را ضروری دانسته است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که چهارشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه ایران در نامه‌هایی جداگانه به وزرای خارجه کشورهای مختلف جهان، ضمن تشریح مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، از تلاش برخی کشورها برای حفظ رژیم تحریم‌ها علیه تهران انتقاد کرد و گفت «رفع تمام تحریم‌ها» جزء اساسی هر توافقی خواهد بود.

 محمد جواد ظریف با ذکر این که در برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) یک هدف مشترک را برای مذاکرات در نظر گرفتیم، گفت این هدف عبارت بود از «نیل به یک راه حل جامع دراز مدت و مورد توافق که تضمین نماید برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز خواهد بود» و «منجر به رفع کامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بشود

در عین حال روز پانزدهم آذر ماه معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در جریان نشستی درباره تحولات خاور میانه با بیان این که شانس دستیابی به یک توافق جامع با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور زیر ۵۰ درصد است، گفت با این حال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در حالی که هنوز شانس رسیدن به توافق وجود دارد، مشکل‌آفرین خواهد بود.

جو بایدن که در انديشکده بروکينگز در واشنگتن سخن می‌گفت، ضمن رد تشديد تحريم‌ها عليه تهران در طول مذاکرات، موضع کاخ سفید مبنی بر این که آمریکا نخواهد گذاشت ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند را تکرار کرد و گفت در این مورد هیچ بحثی در کار نیست.

ایالات متحده و همپیمانان آن درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تردید دارند و می‌گویند تهران در صدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است و خواستار اعمال محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های اتمی آن کشور بوده و علاوه بر ایالات متحده، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرده است.

رژیم اسلامی ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید هدف از پیگیری برنامه هسته‌ای، تولید برق و همچنین استفاده از فناوری هسته‌ای در زمینه‌هایی مانند پزشکی و کشاورزی است.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در آخرین دور از گفتگوهای هسته‌ای در وین پیش از فرا رسیدن به ضرب‌الاجل تعیین شده سوم آذر ماه، نتوانستند بر سر یک چارچوب کلی برای توافق جامع به نتیجه برسند و به همین دلیل مهلت مذاکرات را تا ۹ تیر ۱۳۹۴ تمدید کردند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read