آخرین خبرها

ملل غیر فارس: تخریب خانه های اعراب در الاحواز همچنان ادامه دارد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ملل غیر فارس: تخریب خانه های اعراب در الاحواز همچنان ادامه دارد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سیاست کوچاندن اقوام غیر بومی به مناطق غیر فارس با هدف تغییر ترکیب جمعیتی این مناطق یکی از مهمترین ابزارهای رژیم های پهلوی و اسلامی برای تثبیت سیاست های راسیستی آسیمیلاسیون آن می باشد. در این راستا به خصوص در مناطق عرب نشین سال هاست که ضمن محروم نگه داشتن اعراب و به حاشیه شهر کشاندن این ساکنین اصلی شهرهایی همچون الاحواز، اقوام غیر بومی و به خصوص فارس ها با استفاده از مزایای فراوان دولتی به این شهر مهاجرت نموده اند. از سوی دیگر خانه های اعراب تخریب شده و به جای آنها شهرک هایی ساخته شده که محل اسکان افراد غیر عرب است.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران گرچه تخریب خانه‌های عرب‌ها در فلسطین توسط اسرائیل به عنوان یک مجازات گروهی، را محکوم می‌کند، اما خود طی یک برنامه مهندسی شده و بدون آنکه احوازی‌ها جرم خاصی مرتکب شده باشند خانه‌هایشان را تخریب می‌کند.

تخریب خانه‌های مردم عرب در مناطق مختلف شهر احواز از دیر باز هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلف صورت می‌گرفته و اخیرا شدت یافته است. مسئولان گماشته دولت مرکزی در احواز بهانه‌هایی نظیر ساخت وساز غیرمجاز و افزایش جرائم در برخی مناطق حاشیه‌نشین را بهانه‌هایی کافی برای تخریب خانه‌های مردم عرب دانسته‌اند.

طی هفته‌های گذشته فعالان عرب احوازی حداقل سه مورد از عملیات حمله شهرداری و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منازل مسکونی مردم عرب و تخریب این منازل را توثیق کردند. بنا به عکس‌ها و فیلم‌های رسیده از احواز، در ۳ عملیات مذکور حداقل ۱۰ منزل مسکونی مردم احوازی با بلدوزرهای جمهوری تخریب شده است.

در یکی از فیلم‌های رسیده از احواز، زنان عرب را نشان می‌دهد که جهت ممانعت از تخریب منزلشان در برابر بلدوزر نشسته‌اند و یکی از آنها به ماموران می‌گفت که او صاحب ۵ فرزند است و اگر می‌خواهند خانه‌اش را خراب کنند بهتر است اول او را بکشند!

در دهه هشتاد شمسی کوی سپیدار شهر احواز که در آن هزاران تن از مردم عرب زندگی می‌کردند بشکل کامل تخریب شده و ساکنان این کوی آواره شده و به حاشیه فقیر‌نشین شهر احواز پناه بردند. ساکنان این کوی تماما عرب بودند و کوی مذکور که مردمی کاملا فقیر را در بر می‌گرفت در نزدیکی مناطق مهاجر نشین قرار داشت.

کوی معروف به ۴۰۰ دستگاه نیز کوی دیگری است که ظرف یک روز به شکل کامل تخریب شده و ساکنان این کوی نیز آواره شدند.

علاوه بر این ماموران جمهوری اسلامی ایران منازل عدیدی از مردم عرب را در مناطق مختلف شهر احواز تخریب کردند. در محله‌های اطراف مناطق مهاجر نشین و مرفه نشین نظیر کوی کیانپارس و گلستان و لشکر، شمار زیادی از خانه‌های مردم عرب که از دوران دور در این منطقه ساکن بوده‌اند تخریب شده است.

در سال ۲۰۱۳ نیز شمار زیادی از خانه‌های مردم عرب در منطقه چنیبه احواز در یک روز تخریب شد و یک نوجوان ۱۵ ساله عرب بنام مرتضی سویدی که در برابر تخریب خانه‌اش ایستادگی کرده و به سوی ماموران سنگ پرانی کرده بود، به ضرب گلوله مامور نیروی انتظامی جان باخت.

علاوه بر تخریب خانه‌های مردم عرب برنامه‌ریزان شهری در احواز به منظور محدود ساختن توسعه جغرافیایی حاشیه‌نشینان عرب، اقدام به ساخت دیوارهای بوتنی جداکننده در اطراف مناطق عرب‌نشین کرده‌اند. این دیوارها علاوه بر محدود ساختن ساخت و ساز و توسعه ساخت در این مناطق، از لحاظ امنیتی نیز برای جمهوری اسلامی اهمیت داشته و بدین وسیله سعی در کنترل اعتراضات مردم عرب داشته است.

سیاست ساخت دیوارهای جداکننده جهت جدا کردن محلات عرب‌نیشین از محلات مهاجر نشین، علاوه بر تطبیق تقسیمات نژادی در واقعیت، نشان دهنده طرح‌های دولت نژادگرای ایران در مهندسی شهری احواز است.

گفتنی است در روز روز شنبه ۱۶نوامبر ۲۰۱۴ نیز نیروهای امنیتی رژیم اسلامی با استفاده از بلدوزرها و ماشین آلات سنگین به خانه‌های مردم عرب در حی الغزلان (کوی فرهنگیان) شهر الاحواز حلمه برده و منازل متعلق به مردم عرب را تخریب کردند.

مردم در برابر این حمله ایستادگی کرده، شماری از آنها حاضر نشده تا از خانه‌هایشان خارج شوند، شماری نیز با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

تصاویر گزارش شده توسط خبرگزاری‌های داخلی، خشم مردم عرب که خانه‌هایشان تخریب شده است را نشان می‌داد. 

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read