آخرین خبرها

تیکان تپه: اخراج 350 کارگر معدن طلای "آق دره"

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
تیکان تپه: اخراج 350 کارگر معدن طلای "آق دره"

Gunaz.tv

گوناز تی وی: تیکان تپه دارای بزرگترین معادن طلای خاورمیانه می باشداین شهرستان علی رغم داشتن معادن گران قیمتی چون طلا و نیز برخی آثار تاریخی و باستانی مهم، از محرومیت های فراوانی رنج می برد. معادن غنی طلای تیکان تپه توسط اشخاص و نهادهای وابسته به رژیم اسلامی ایران علنا تاراج می شود و مردم آن هیچ سهمی از این همه نعمت های خدادادی ندارند. این شهرستان با داشتن بزرگترین معادن طلای خاورمیانه، تنها بهره ای سی میلیون تومانی از استحصال این معادن می برد از سوی دیگر کارگران این معدن با انواع مشکلات نظیر آلودگی شدید توسط مواد سمی مربوط به فراوری طلا و نیز اخراج از کار مواجه اند.

 

به گزارش گوناز تی وی، شهرستان تیکان تپه "تکاب"، یکی از شهرستانهای استان آذربایجان غربی است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. مرکز این شهرستان شهر تکاب است. معدن طلای آق دره در 30 کیلومتری شهرستان تکاب و 15 کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می گردد. این کارخانه دارای بیش از 30 تن ذخیره قطعی طلا است .با وجود درآمد بسیار زیادی که از این کارخانه نصیب رژیم اسلامی می شود، کارگران آن همواره با خطر اخراج از کار مواجه اند. اخیرا شرکت پویا زرکان به عنوان پیمانکار اصلی معدن طلای «آق دره» ۳۵۰ نفر از کارگران این معدن را با سوابق یک تا هفت سال از اول ماه جاری (دی ماه) بعد از اتمام قرار داد کاریشان بیکار کرده است.

شنبه ۶ دی ماه جمعی از کارگران معدن «طلای آق‌دره» آذربایجان در اعتراض به تصمیم کارفرما در خصوص تعدیل ۳۵۰نفرازهمکارانشان در داخل محوطه این معدن تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگاران گفت: تا پیش از این معدن طلای پویا زرکان آق دره ۵۵۰ کارگر داشت و در تجمع صنفی صبح امروز که در مقابل ساختمان نگهبانی معدن برگزار شد گروهی از کارگران تعدیل شده و شاغل شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه معدن طلای آق دره در۲۵ کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد در خصوص دلایل تجمع اعتراضی امروز گفت: شرکت پویا زرکان به عنوان پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌ دره از ابتدای ماه جاری ۳۵۰ نفر از کارگران این معدن را به بدلیل تمام شدن مدت قرارداد اخراج کرده است.

او با یادآوری اینکه اخراج شدگان از یک تا هفت سال سابقه کار دارند، گفت: هر سال با آغاز فصل سرما و به ویژه در ابتدای زمستان تعداد زیادی از کارگران این معدن به مرور پس از اتمام اعتبار قرار دادهای کاریشان تعدیل می‌شوند.

او با اعلام اینکه هیچ تضمینی برای بازگشت بکار این کارگران از سوی پیمانکار بعد از ایام بیکاری وجود ندارد؛ افزود: استفاده فصلی از کارگران در معدنی که می‌توان مانند سایر معادن مجاور از آن بصورت مستمر بهره برداری کرد باعث بی‌انگیزه شدن نیروی کار شده است.

به گفته وی، معدن طلای آق دره جزء چند معدن مهم استخراج طلا در کشور است به همین علت دولت باید تعهد دهد که هیچ یک از کارگران این معدن اخراج ویا بیکارنخواهند شد.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه معادن دیگری در نزدیکی معدن زرکان تکاب وجود دارند اما کارگرانشان فصلی نیستند و به صورت سالیانه کار می‌کنند.

او اضافه کرد: حدود ۵۵۰ کارگر شاغل در این معدن با شروع فصل سرما هر ماه منتظرند که اسامیشان در لیست «تعدیلی‌ها» باشد بنابراین همواره حس اضطراب دائمی و ترس از بیکاری همیشه با این کارگران همراه بوده و باعث کاهش بهره‌وریشان شده است.

این کارگر قرارداد کاری این کارگران را یک تا سه ماهه ذکر کرد و در ادامه در خصوص حقوق دریافتی همکارانش گفت: علاوه بر آنکه پیمانکار حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند این کارگران هیچ گونه مزایای شغلی ندارند.

این کارگر با بیان اینکه او و همکارانش ماهانه ۱۲۰ ساعت اضافه کاری انجام می‌دهند افزود: با این حال کارفرما در محاسبه دستمزد آنها به مزایای اضافه کاری توجه نمی‌کند.

او با بیان اینکه در تجمع امروز کارگران معدن طلای زرکان تکاب خواستار تداوم اشتغالشان شدند در ادامه گفت: اگر ۵۵۰ کارگر این معدن امنیت شغلی داشته باشند، کار توأم با آرامش آنان در می‌ان‌مدت به بالارفتن بهره‌وری می‌انجامد.

به گفته وی، مسئولان اداری شهرستان تکاب در جلسه امروزی که به همراه تجمع امروز کارگران برگزار شد چند پیشنهاد در زمینه رفع مشکلات حقوقی وبیمه‌ای کارگران به پیمانکار داد اما پیمانکار حاضر به قبول پیشنهاد بخشدار نشد.

او گفت: پس از تعدیل‌های صورت گرفته هم اکنون تنها ۱۸۰ کارگر باقی مانده است که ۲۹ نفراز آن‌ها را نگهبان شامل می‌شوند.

در رابطه با مشکلات و محرومیت های اهالی این شهرستان، سال گذشته روز چهارشنبه 18 دی ماه، روح الله بیگی نماینده مردم قوشاچای، سایین قالا و تیکان تپه در مجلس درباره چپاول معادن طلای تیکان تپه به خبرنگاران گفت: "اکنون 150 هزار میلیارد تومان طلا از معدن طلای آق دره این شهرستان استحصال شده که سهم این شهرستان از این مبلغ تنها 30 میلیون تومان است."

وی با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت در عدم تخصیص بخشی از درآمدهای این معادن به آبادانی این شهرستان افزود: "روزانه حدود 10 تا 15 کیلوگرم طلا از این معدن بدست می آید که از درآمد این میزان طلا، مردم این منطقه هیچ سودی نمی برند.

بیگی با بیان اینکه علاوه بر معادن طلا در این شهرستان هم اکنون 49 معدن سنگ فعال و قابل بهره برداری وجود دارد اعلام کرد: "بیشتر این معادن توسط افرادی به ثبت رسیده و از آن بهره برداری می کنند که از اهالی این منطقه نیستند."

وی با گلایه از خروج مواد معدنی به صورت خام از این شهرستان گفت: "روزانه بیش از یک هزار و 500 تن انواع مواد معدنی شامل سنگ، خاک و دیگر مواد معدنی از این شهر به صورت خام خارج می شود و این درحالی است که صاحبان آنها حتی از پرداخت مالیات و ارزش افزوده آن نیز خودداری می کنند."

وی بیکاری را یکی از معضلات این شهرستان برشمرد و یاد آور شد: "این مشکل در حالی است که بسیاری از این معادن حتی از نیروهای بومی منطقه نیز استفاده نکرده و اقدام به بکارگیری نیروهای غیربومی کرده اند."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read