آخرین خبرها

متروی تبریز همچنان بدون واگن در انتظار افتتاح

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
متروی تبریز همچنان بدون واگن در انتظار افتتاح

Gunaz.tv
 گونازتی وی:متروی تبریز که میتوان گفت یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های در دست اقدام آذربایجان جنوبی تلقی میشود،مانند دیگر پروژه های آذربایجان همچنان به دلیل کمبود بودجه، وعده های پوچ و توخالی مسئولان و نبود واگن برای افتتاح و بهره برداری آماده نمیباشد.

به گزارش گونازتی وی،متروی تبریز پس از گذشت ۱۳ سال از آغاز عملیات مطالعاتی و اجرایی آن همچنان به دلیل نبود اعتبارات لازم به یکی از مطالبات جدی مردم تبریز تبدیل گردیده است که با وعده های بلند مدت مسئولان دست نشانده حکومت و عدم تامین واگن های مورد نیاز آماده بهره برداری نیست.در این خصوص  محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی  در بازدید از عملیات حفاری تونل‌های مسیر یک متروی تبریز در فاصله ایستگاه سه راه امین تا چهار راه لاله  از اختصاص ۱۱۲ میلیارد تومان برای مترو تبریز در سال‌ آینده در بودجه توسط دولت گفت:" به دلیل کمبود واگن، امکان بهره‌برداری عمومی از مترو تبریز میسر نیست".

وی ضمن تاکید بر بسیح امکانات و تسریع درعملیات اجرایی این پروژه، اظهار داشت:" مدیریت ارشد استان از یک سال قبل و از همان روزهای استقرار خود با اولویت و حساسیت، رفع مشکلات اعتباری و فنی و نیز برنامه تکمیل و تسریع در بهره‌برداری مترو را در دستور کار قرار داده و بدون وقفه تحولات آن را دنبال کرده است".

وی، اهمیت و نقش این پروژه در حل مشکلات ترافیکی شهر تبریز و  مسایل زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد و گفت:" هم‌اکنون تیمی از مدیران شهرداری برای خرید بقیه واگن‌های موردنیاز در چین به سر می‌برند تا در اولین فرصت زمانی بتوانیم خط یک مترو تبریز از ایل‌گلی تا سه راه امین را به بهره‌برداری برسانیم".

به گفته پورمهدی خط مذکور تا ایستگاه دانشگاه تبریز هم‌اکنون آماده است و حتی به صورت آزمایشی هم راه‌اندازی شده اما به دلیل کمبود واگن، امکان بهره‌برداری عمومی از آن تاکنون میسر نشده است که پیش‌بینی می‌شود با ورود واگن‌های جدید بتوان این خط را به طور کامل و تا سه راه امین برای سفرهای دورن شهری مردم راه‌اندازی کرد.

پورمهدی همچنین افزود:" در یک سال گذشته افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری تبریز و ۹۳ میلیارد تومان از منابع دولتی برای تکمیل عملیات اجرایی مترو تبریز هزینه شده است".

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی افزود:" ما برای تکمیل مترو تبریز محدودیت اعتباری قایل نیستیم و از همه امکانات و ظرفیت‌های استانی و ملی برای تسریع در اتمام آن استفاده می‌کنیم".

پورمهدی یادآورشد:" با پیگیری‌های مستمر و منطقی استانی، در بودجه سال آینده دولت افزون بر ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل عملیات این پروژه  اختصاص یافته و مقرر شده  بیش از این مبلغ به علاوه معوقه‌های سال‌های گذشته هم به عنوان سهم شهرداری تزریق شود".

گفتنی است عملیات حفاری که به صورت همزمان در دو مسیر رفت و برگشت خط یک متر تبریز و درعمق بیش از ۲۰ متر زیر زمین انجام می‌گیرد از جمله مراحلی است که به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی، روزانه به طور متوسط مقدار ۱۰ متر عملیات حفاری در آن‌ها انجام می‌شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی مجموع اعتبارات هزینه شده برای متروی تبریز را بیش از یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:" مدیریت استان برای سیاست‌های دولت تدبیر و امید توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل قطارشهری تبریز را در دستور کار دارد".

لازم به ذکر است احداث پروژه مترو در کلانشهرهای جغرافیای موسوم به ایران هم زمان در چهار شهر اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز آغاز شد.متروی سه شهر فارس نشین افتتاح و به بهره برداری رسیده اما متروی تبریز به دلیل رودرو با سیاستهای تورک سیتزی و ضد آذربایجانی رژیم فارس شوونیسم جمهوری اسلامی، بودجه ها و اعتبارات لازم تخصیص یافته پرداخت نمیشود و بدون واگن مانده است.

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read