آخرین خبرها

سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران باعث افزایش اعتیاد به مواد مخدر در آذربایجان جنوبی شده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران باعث افزایش اعتیاد به مواد مخدر در آذربایجان جنوبی شده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی، هر ساله شاهد افزایش چشمگیر آماراعتیاد در مناطق آذربایجان جنوبی هستیم که از طرف مسئولین هیچ اقدامی برای پیش گیری از آن به عمل نمی آید.میزان اعتیاد در بین اقشار گوناگون مردم از طبقات اجتماعی مختلف و در سنین گوناگون در سراسر جغرافیای موسوم به ایران افزایش است. در آذربایجان جنوبی نیز سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران باعث شده تا اعتیاد به مواد مخدر در حد بالایی افزایش یابد.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران با عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های ورزشی، فرهنگی و تفریحی آذربایجان جنوبی باعث شده تا بسیاری از جوانان (که عمدتا نیز بیکار و جویای کار می باشند) در دام مواد مخدر گرفتار شوند. رژیم اسلامی نیز هیچ گونه سیاستی مبنی بر پیش گیری در این زمینه اتخاذ نکیرده است. از سوی دیگر گفته می شود با توجه به سود بسیار بالایی که در زمینه تجارت مواد مخدر وجود دارد، جریانات وابسته به سپاه پاسداران  نیز در امر تجارت مواد مخدر دخیل اند. این امر با سیاست های رژیم اسلامی ایران مبنی بر گرفتار نمودن جوانان تورک آذربایجانی در دام بحران هایی همچون اعتیاد همخوانی دارد. نهادهای مختلف رژیم نیز تنها به ارائه آمار و ارقام بسنده می کنند و در عمل هیچ فعالیتی در رابطه با پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر انجام نمی دهند.

گزارش های رسیده از شهرهای تبریز و اردبیل حاکی است در بسیاری از مدارس راهنمایی و دبیرستان ها صحبت از مواد مخدر صنعتی رواج یافته و در جمع های دانش آموزی استعمال مواد مخدری همچون شیشه بسیار معمول شده است.

پیشتر دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در خصوص شیوع اعتیاد در مدارس تاکید داشت که با وجود اینکه سن اعتیاد کاهش یافته و نمونه های اعتیاد از مدارس گزارش می شود اما آمار دقیق معتادان در دست نیست.

شکرالله فخیمی در عین حال کسب آمار این حوزه را سخت ندانسته و تصریح کرده بود: در حالی که تعداد کل معتادان استان اردبیل طبق اعلام متولیان بالغ بر سه درصد جمعیت استان است، آمارگیری گروه های کوچک از جمله دانش آموزان می تواند به سادگی صورت گیرد.

فخیمی همچنین با تاکید به امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان مبنی بر اجرای برنامه های آگاهی بخشی در حوزه اعتیاد اضافه کرده بود: در قالب این تفاهم نامه ۱۷ برنامه تربیتی برای مقاطع تحصیلی مختلف در دو جنسیت پسر و دختر اجرا می شود.

در دیگر مناطق آذربایجان جنوبی نیز آمار اعتیاد افزایش بی سابقه ای داشته است. پیشتر مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در این باره گفته بود: "اعتیاد در راس آسیب های اجتماعی این استان قرار دارد."

محسن ارشد زاده ظهر سه شنبه در دیدار کارکنان اداره کل بهزیستی و تامین اجتماعی با استاندار آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار داشت: "در این استان 25 هزار مورد از افرادی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار داشتند، با همکاری اورژانس خط 123، خانه سلامت، مرکز بازپروری و مرکز نگه داری کودکان خیابانی پذیرش و ساماندهی شده اند."

وی افزود: "در حوزه پیشگیری از معلولیت و آسیب های اجتماعی تمام جمعیت استان مورد هدف اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی است و خدمات در این حوزه از بدو تولد تا دوره سالمندی برای حمایت از افراد جامعه

ادامه دارد."

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اعتیاد در لایه های مختلف اجتماع وارد شده است، اظهار داشت: "با پیگیری و کنترل از آلوده شدن مردم به بلای خانمان سوز اعتیاد مقابله می شود."

ارشد زاده خاطرنشان کرد: "در این استان 60 مرکز سرپایی درمان اعتیاد وجود دارد و تاکنون مجوز 32 کمپ ترک اعتیاد نیز به ثبت رسیده است."

کارشناسان حوزه اعتیاد بر این باورند که پایین بودن اعتماد به نفس، عدم پذیرش ارزش های سنتی، پرخاشگری، اختلال حواس، افسردگی، روانپریشی، اخراج از مدرسه، نابسامانی خانواده، اصرار دوستان، نیاز شدید به استقلال فردی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن از دوران کودکی از مهمترین عواملی است که دانش آموزان را به مصرف مواد مخدر سوق می دهد. یک پژوهشگر حوزه اعتیاد و مدرس دانشگاه در این زمینه به خبرنگاران گفته است: مهاجرت و گرایش مردم به سمت شهرنشینی باعث شده که والدین به فرزندانشان آزادی بیش از حد دهند و کاری به رفت وآمد آنان ندارند، این بی اهمیتی، زمینه های گرایش دانش آموز به مواد مخدر را به راحتی فراهم می کند. «سامان فراهانی» ادامه می دهد: متاسفانه مصرف مواد مخدر در محلات، فضاهای سبز، مراکز تفریحی و حتی مدارس علنی شده که این زنگ خطری برای جامعه است. فراهانی می گوید: آزادی بیش از حد نوجوانان، عدم مراقبت و هدایت آنان در ساعات فراغت و بیکاری، مهیا نبودن وسایل تفریحات سالم و ورزش، ضعف در آموزش و پرورش، عدم نظارت بر تکوین شخصیت کودکان، آشنا نبودن افراد به مضرات مواد مخدر، کمبود محبت، دردهای عصبی و ناراحتی های جسمی از دیگر عوامل گرایش به اعتیاد در دانش آموزان است. وی با بیان اینکه تبلیغات فریبنده نیز دانش آموزان را جذب مواد مخدر می کند، ادامه می دهد: آنان در اثر تبلیغات حساب شده، اعتیاد پیدا می کنند و در حقیقت خود را در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر قرار می دهند، باید با جایگزین کردن اقدامات فرهنگی از جذب نوجوانان به سمت این تبلیغات جلوگیری کرد. در این خصوص همچنین پیشتر معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفته بود: "برخی از دانش‌آموزان به علت اعتیاد و مسائل مربوط به آن از ادامه تحصیل باز می‌مانند."

فیروز احمدی با تاکید بر رسیدگی و جلوگیری از تعطیلی مرکز درمان معتادان در شهرهای ابهر و خرم‌دره افزود: در صورت نیاز باید تجهیزات این مراکز درمانی تامین شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با اشاره به ظرفیت ویژه آموزش و پرورش در زمینه روانپزشکی گفته بود: متاسفانه برخی از دانش‌آموزان به علت اعتیاد و مسائل مربوط به آن از ادامه تحصیل باز می‌مانند، که باید اقدامات لازم در زمینه و پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان به عمل آید.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read