آخرین خبرها

استفاده رژیم اسد از بمب‌های سمی کُلر علیه سه شهرک سوریه

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
استفاده رژیم اسد از بمب‌های سمی کُلر علیه سه شهرک سوریه

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسد با کمک های مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به حملات غیرانسانی خود بر علیه شهروندان سوری ادامه می دهد و گزارش های اخیر ارائه شده حاکی از استفاده رژیم اسد از بمب های سمی بر علیه مردم است.   

به گزارش گوناز تی وی، سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی در آخرین گزارش خود از کاربرد بمب‌های آغشته به گاز کلر در سه شهرک سوریه خبر داده است. براساس گزارش این سازمان، از 133 شهروند سوری از سه شهرک که در حملات بمباران نیروهای ارتش سوریه، مسموم شده بودند، معاینه و آزمایش به عمل آمد که ثابت شد همه آن‌ها توسط گاز کلری که در بمب‌های پرتاب شده به این سه شهرک وجود داشته، مسموم شده‌اند.

این سازمان در تحقیق خود از این شهرک‌ها موفق شد با نمونه برداری از محل وقوع این مسمومیت‌ها، کاربرد گاز کلر را به اثبات برساند. این سازمان همچنین توانست اسنادی از شواهد عینی، تصویری و صوتی از محل وقوع این بمباران‌ها را به دست آورده و ثبت کند.

این سه شهرک که مورد بمباران گاز کلر قرار گرفتند عبارتند از "کفر زیتا، الثمانه و تلمسنه". نتیجه نهایی تحقیق این سازمان کاربرد گاز سمی کلر را در این سه شهرک به اثبات می‌رساند. کار‌شناسان سازمان منع کاربرد سلاح شیمیایی با مصاحبه با شاهدان عینی، نمونه برداری از سه شهرک مورد اصابت بمب‌های آغشته به این گاز و معاینه مسمومین؛ به این نتیجه رسیده اند که گاز کلر مورد استفاده قرار گرفته است.

گزارش نهایی سازمان منع کاربرد سلاح شیمیایی ،روش کاربرد این گاز سمی را بدون اینکه نظام اسد را متهم به این کار کند اینگونه شرح داده است:"این گاز با مواد منفجره در بشکه‌های انفجاری آمیخته شده و توسط هلی کوپتر به این سه شهرک پرتاب شده است."

این در حالی است که تنها نیروهای دولتی سوریه مجهز به هلی کوپتر هستند و پیش از این نیز بمب‌های بشکه‌ای توسط هلی کوپتر‌هایش را به مناطق مختلف تحت کنترل مخالفین خود، پرتاب کرده است.

نظام اسد پیش از این اعلام کرده بود که همه سلاح‌های شیمیایی خود را در پی توافقنامه سال گذشته در اختیار قدرت‌های غربی قرار داد تا آن‌ها را از بین ببرند. اما هنوز 12 کارخانه تولید این نوع سلاح در اختیارنظام قرار دارد.

کار‌شناسان سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی با وجود رغم مشکلات رسیدن به مناطق مختلف سوریه برای تحقیق از کاربرد سلاح شیمیایی تاکنون چند بار به سوریه سفر کرده‌اند و اعلام کردند که این اسلحه در این کشور به کار رفته است.

گفتنی است که در ماه های گذشته ادعاهای مبنی بر تولید بمب های بشکه ای توسط ایران در سوریه منتشر شده بود که این ادعاها از سوی سوریه و یا ایران رد نگردید و به نوعی میتوان اظهار کرد که تمامی سلاح های سمی که رژیم اسد استفاده میکند،از سوی ایران تامین می گردد.

گوناز تی وی

H.M

 

 

اخبار منتخب

Most Read