آخرین خبرها

قره باغ اشغالی: نقض آتش بس از سوی ارامنه اشغالگر ادامه دارد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 قره باغ اشغالی: نقض آتش بس از سوی ارامنه اشغالگر ادامه دارد

Gunaz.tv

گوناز تی وی:  نیروهای ارتش اشغالگر ارمنستان بار دیگر اقدام به نقض آتش بس در خط مقدم جبهه نمودند طی دو سال گذشته بر میزان نقض آتش بس از سوی نیروهای ارمنی افزوده شده است. یکی از دلایل این امر افزایش حمایت های رژیم اسلامی ایران از ارامنه اشغالگر از زمان روی کار آمدن حسن روحانی می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده که طی 48 ساعت گذشته نیروهای ارمنی رژیم آتش بس را بارها نقض کرده اند. بر اساس این بیانیه، از پایگاههای نیروهای ارمنستانی در روستاهای یوسف جانلی در منطقه آغدام و تابگار آق قویونلو در منطقه گوران بوی به سوی نیروهای آذربایجانی شلیک شده است. نیروهای آذریاجانی نیز در واکنش به این امر، به تیر اندازی به سمت نیروهای ارمنی پرداخته اند. هنوز گزارشی از تلفات این تیراندازی ها منتشر نشده است.

نقض آتش بس تنها مربوط به منطقه فوق نبوده بلکه در سایر مناطق نیز ارامنه اقدام به نقض آتش بس و تیراندازی به سمت نیروهای آذربایجان نموده اند. از منطقه فضولی روستاها و بخش هایی همچون : هورادیز، قاراخان بیلی، قرقان، آشاغی سید احمدلی، آشاغی عبدالرحمانلی، آشاغی ویسللی، و از منطقه آغدام: یوسف جانلی، باش قروند، شوراباد، بارها از سوی ارامنه اشغالگر مورد تیراندازی قرار گرفتند.

شایان ذکر است با حمایت های مستقیم رژیم اسلامی ایران و روسیه، ارامنه طی سالی که گذشت بصورت مکرر 1796 بار آتش بس را در خاک های اشغالی آذربایجان نقض کرده اند؛همچنین در سالی که گذشت در پی این مساله، 8 سرباز آذربایجان شهید شدند و 11 سرباز آذربایجانی دیگر نیز زخمی گشتند.

آمار نقض آتش بس از سوی ارامنه در سال 2013 نسبت به سال 2012 با افزایشی بالغ بر  21.3% روبرو بوده است؛ همچنین در سال 2013 بیشترین آمار نقض آتش بس در ماه های ژوئن و سپتامبر  به ترتیب با 186 و 181 بار نقض آتش بس ثبت شده است.کمترین آمار نیز در ماه دسامبر با 96 بار نقض آتش بس  ثبت شده است.

شایان ذکر است ارامنه تنها با اتکا به حمایت های فراوان ایران و روسیه اقدام به نقض گسترده آتش بس می کنند. در رابطه با این حمایت ها،  یکی از اسناد ویکی‌لیکس که متعلق به مهر ۱۳۸۶ (اکتبر ۲۰۰۷) است، به خواسته ایران برای ادامه مناقشه قزه باغ میان ارمنستان و آذربایجن پرداخته است.

بر پایه این سند که حاوی گزارش فرستاده شده توسط آنه دئرسه سفیر وقت آمریکا در ارمنستان به وزارت امور خارجه‌اش است، شماری از دیپلمات‌های آمریکایی مسئول مسائل ایران، با برخی از نمایندگان دایره‌های سیاسی، تجار و شخصیت‌های برجسته فرهنگی ارمنستان، دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، ارمنی‌ها در این دیدار تاکید کرده‌اند که ایران خواهان ادامه مناقشه ارمنستان با آذربایجان بر سر قره باغ است.

داوید شاه نظریان مشاور امنیتی سابق رئیس جمهور ارمنستان که در این دیدار حضور داشته، به دیپلمات‌های آمریکایی گفته است:«روابط بین ایران و ارمنستان، محدود به داد و ستدهای بازرگانی نیست. در مسائل سیاسی و امنیتی نیز در سطوح عالی همکاری های متقابل وجود دارد.»

او در ادامه سخنان خود تاکید کرده است که ایران خواهان حل مناقشه قره باغ نیست زیرا وضعیت موجود، دولت جمهوری آذربایجان را از متمرکز شدن بر مسائل آذربایجان جنوبی باز می‌دارد و این گونه امکان گسترش فعالیت های [احتمالی] جدایی طلبانه در این منطقه را کاهش می‌دهد.

بخش دیگر اسناد ویکی لیکس مربوط به روابط نظامی ایران و ارمنستان است. روابطی که تاکنون باعث شده اشغال قره باغ توسط جنایتکاران ارمنی ادامه داشته باشد.

 گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read