آخرین خبرها

ملل غیرفارس: زندگی مشقت بار بلوچ ها در زاهدان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ملل غیرفارس: زندگی مشقت بار بلوچ ها در زاهدان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بلوچستان با مرکزیت زاهدان یکی از محروم ترین مناطق در جغرافیای ایران محسوب می شد که هم از لحاظ ملی و هم از لحاظ مذهبی در گروه اقلیت ها در ایران قرار گرفته است.منطقه بلوچستان و شهر زاهدان سال هاست که از سوی دولت مرکزی تهران غارت می شود،بدون اینکه تهران توجهی به وضعیت مردمان بلوچستان و شهر زاهدان داشته باشد و فقر و فلاکت انبوهی در میان مردمان کل بلوچستان وجود دارد.  

به گزارش گوناز تی وی،زاهدان یازدهمین شهر پرجمعیت ایران که ساکنان آن 800 هزار نفر است، 300 هزار نفر آن حاشیه‌نشین هستند.

مردم حاشیه‌نشین از امکانات کافی شهری برخوردار نیستند و آمار بزهکاری اجتماعی نیز در بین آنان به‌طور چشمگیری وجود دارد.

یکی از خبرگزاری های دولتی ایران  درباره وضعیت حاشیه‌نشینان زاهدان چنین نوشته است:"با پیشروی به سمت شمال شهر زاهدان که به “بام زاهدان” نیز شهرت دارد رد پای ادارات نیز کمرنگ می‌شود به گونه‌ای که کوچه‌های خاکی، تکثر واحدهای مرغ پرکنی در جوار خیابان، زباله‌های پراکنده، عبور کانال‌های فاضلاب از میان محله‌ها و تجمع معتادان خیابانی پر رنگ‌تر و محرومیت از خدمات شهری به وضوح خودنمایی می‌کند."

در کنار گرفتاری‌هایی مانند نبود آب و برق، اغلب خانواده‌ها تنها در یک اتاق زندگی می‌کنند و 80 درصد واحدهای مسکونی بدون پروانه ساختمان هستند.

به نظر می‌رسد، غیر از خانواده‌های حاشیه‌نشین، دیگر شهروندان زاهدان نیز از مشکل مسکن رنج ببرند، چون عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش گفته بود، بیش از یک میلیون خانوار در ایران در یک اتاق زندگی می‌کنند و این شرایط نگران کننده است در عین حال حاشیه‌نشینی نیز وجود دارد.

گفته می‌شود حاشیه‌نشینی 22 درصد از گستره این استان را تشکیل می‌دهد که عمده آن در شهرهای زاهدان، چابهار و زابل وجود دارد.

مسلم سیدالحسینی شهردار زاهدان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایران گفته است:"مساحت دو هزار و 500 هکتاری با منشا اسکان غیر رسمی و 500 هکتار با اسکان پراکنده زاهدان، پس از مشهد مقدس بیشترین حاشیه‌نشین را در کشور از نظر مساحت به خود اختصاص داده است و به تناسب سرانه جمعیت می‌توان گفت زاهدان در کشور مقام نخست حاشیه‌نشینی را دارد."

ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ایران در شهریورماه گذشته گفته بود هشت تا 11 درصد از کل جامعه ایران حاشیه‌نشین هستند.

ازجمله دلایلی که برای گسترش حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان ذکر می‌شود، خشکسالی و مهاجرت گسترده مردم روستاها به شهر زاهدان است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفته تا زمانی که به توسعه و ایجاد امکانات در روستا اندیدشیده نشود از روند مهاجرت به سمت شهرها و حاشیه‌نشینی نمی‌توان جلوگیری کرد.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس بحران آب و خشکسالی، مرزهای شرقی ایران را خالی از سکنه کرده است به طوری که 200 روستای استان سیستان و بلوچستان خالی از سکنه شده‌اند.

جواد هروی نماینده قائنات پیش‌بینی کرده است با این وضعیت مدیریت، تا پنج سال آینده هیچکس برای زندگی در مناطق شرقی کشور ایران باقی نخواهد ماند.

استاندار سیستان و بلوچستان به خبرگزاری مهر گفته است، عمق محرومیت و شکاف ایجاد شده بین مناطق شمال و جنوب شهر زاهدان به گونه ای‌است که اقدامات انجام شده به چشم نمی‌آید.

در همین حال یک فعال بلوچ به تبعیض در مسئله استخدام افراد بومی در منطقه اشاره می‌کند و به گفته او شمار زیادی از کارمندان موسسات دولتی را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند.

ناصر بلیده‌ای وجود تبعیض‌ در سیستان و بلوچستان را از دلایل مهم ماندگاری معضل حاشیه‌نشینی در این استان می‌داند.

گوناز تی وی

H.M

 

اخبار منتخب

Most Read