آخرین خبرها

127 سال زندان برای 8 فعال فیسبوکی در ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
127 سال زندان برای 8 فعال فیسبوکی در ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران با افزایش فشارهای اقتصادی بر روی مردم،فشارها بر روی فعالین مدنی و سیاسی مختلف را نیز بیشتر کرده است و فعالین شبکه های اجتماعی که تاثیر به سزایی در آگاه سازی جامعه دارند، زیر ذره بین وزارت اطلاعات ایران قرار گرفته اند.

به گزارش گوناز تی وی، رسانه‌های ایران روز یکشنبه 22 تیر ماه خبر دادند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیس‌بوک از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مجموع به 127 سال زندان محکوم شده‌اند.

پیش از این وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خبر داده بود که مسن‌ترین متهم این پرونده یک زن 42 ساله و جوان‌ترین متهم یک پسر 21 ساله است.

این وب‌سایت روز یک‌شنبه 30 آذر خبر داد که مسعود سید طالبی، دانشجوی رشته مهندسی برق قدرت دانشگاه آزاد تهران و متولد 1372 یکی از متهمان این پرونده است که از روز اول مهرماه سال 92 در زندان به سر می‌برد.

این وب‌سایت به نقل از "یک منبع آگاه" نوشت که قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران، روز 29 آذر ماه در دادگاه مسعود سید طالبی که برای رفع نقص پرونده تشکیل شده بود، توهین به مقدسات را به اتهامات او افزود و پنج سال دیگر به حکم این جوان 21 ساله اضافه کرد.

این "منبع آگاه" همچنین گفت که قاضی محمد مقیسه در دادگاه اولیه آقای طالبی را از اتهام توهین به مقدسات "تبرئه" کرده بود.

وی اضافه کرد:"قاضی در این مرحله از نظر قانونی قادر نیست اتهامی که در کیفرخواست مطرح شده اما در حکم وجود ندارد را مجدداً به حکم اضافه کند. او فقط باید حکم حاضر را مورد بررسی قرار می‌داد. قاضی مقیسه خارج از چارچوب قانون عمل کرده‌است."

آقای طالبی به دلیل نوشته‌ها و عکس‌های منتشر شده در صفحه فیس‌بوکی که آن را اداره می‌کرده، به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور، توهین به مقامات کشوری و توهین به مقدسات و انتشار تصاویر نامناسب متهم شده‌است.

بر پایه این گزارش، قاضی محمد مقیسه در دادگاه بدوی او را از اتهام توهین به مقدسات "تبرئه" و برای دیگر اتهامات، حکم 15 سال حبس صادر کرده بود.

متهمان این پرونده از شهرهای مختلف و اکثرا فارس نشین ایران شامل یزد، شیراز،کرمان و تهران هستند که پرونده آنها حدود 11 جلد است.

گفتنه می شودکه مدیریت برخی صفحات فیسبوکی با چند نفر به طور مشترک بوده و به همین دلیل این پرونده تجمیع شده ‌است.

گفتنی است که یکی از زنان متهم در این پرونده به دلیل داشتن دو فرزند کوچک با قرار وثیقه آزاد شده و اکنون در شهر کرمان، محل زندگی‌اش، به سر می‌برد و دیگر متهم زن این پرونده در بند زنان زندان قرچک ورامین در "شرایط بسیار بدی" نگهداری می‌شود و شش نفر دیگر از متهمان این پرونده در بند 350 زندان اوین به سر می‌برند.

گوناز تی وی

H.M

 

 

 

اخبار منتخب

Most Read