آخرین خبرها

نماینده تبریز: فشار به کشاورزان برای احیای دریاچه اورمیه روش مناسبی نیست

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
نماینده تبریز: فشار به کشاورزان برای احیای دریاچه اورمیه روش مناسبی نیست

Gunaz.tv
 گونازتی وی:طرح نکاشت یکی از راه کارهای غیرمنطقی و اصولی ستاد به اصطلاح احیای دریاچه اورمیه است که در این طرح،به طور کلی کشاورزی در اورمیه،برای نجات دریاچه اورمیه،ممنوع میشود که با مخالفت نمایندگان استان آذربایجان غربی و شرقی به همراه است.

به گزارش گونازتی وی،محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز وعضو هیات رئیسه مجلس ایران در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه برای نجات دریاچه اورمیه باید به دنبال راهکارهای کم هزینه و سریع بود، گفت:" فشار به مردم و کشاورزان منطقه برای احیای این دریاچه روش مناسب و راه حل نهائی نیست".

وی افزود:" در حال حاضر ستاد احیای دریاچه اورمیه بیشتر روی کارهای مطالعاتی تمرکز کرده است، در حالی که باید به دنبال راهکارهای عملی و اجرایی بود".

وی با اشاره به تصمیم این ستاد مبنی بر تغییر الگوی مصرف آب و کشت در حوضه آبریز دریاچه اورمیه اظهار کرد:" اینکه این ستاد فشار به مردم منطقه را در پیش گرفته است روشی منطقی به نظر نمی رسد چون این امر موجب بیکار شدن کشاورزان خواهد شد که به نظر می رسد ستاد مزبور ساده ترین و راحت ترین راه را برای نجات دریاچه در پیش گرفته است".

محمد حسین فرهنگی، انتقال آب از حوضه آبریز به محل دریاچه را امری طبیعی دانست که از نظر علمی هیچ منعی ندارد.

وی ادامه داد:" دراین راستا می توان نسبت به جمع آوری آب های سطحی در شهر تبریز و اطراف دریاچه اورمیه و استحصال آب فاضلاب های شهرهای اطراف را در دستور کار قرار داد که می توان به مراتب با هزینه های پایین تر به حجم آب دریاچه افزود که هیچ گونه آثار منفی نیز بر کیفیت آب دریاچه نخواهد داشت".

وی انتقال آب رودخانه های آراز و ذاب را از دیگر راهکارهای بسیار موثر در نجات دریاچه اورمیه برشمرد که ستاد احیا می تواند دراین زمینه فعال تر شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس همچنین با اشاره به راکد ماندن طرح ایجاد بیمارستان دوم تامنی اجتماعی درتبریز، خواستار روشن شدن وضعیت این بیمارستان از سوی مسئولان استان آذربایجان شرقی شد.

فرهنگی گفت:" مصوبه ساخت این بیمارستان که از مصوبات سفرهای استانی دوره قبلی هیات دولت است، یکی از نیازهای بسیار ضروری و مهم استان به شمار می رود که برغم گذشت چند سال از آن هنوز در سطح استان توافقی برای حل مساله زمین آن صورت نگرفته است که این امر برای آذربایجان شرقی بسیار زشت و ناپسند است".

وی اضافه کرد:" برخی از مدیران استانی به نوعی با این طرح مهم و اساسی مردم منطقه بازی کرده و با انجام برخی اشکال تراشی ها مانع از احداث به موقع بیمارستان تامین اجتماعی در تبریز می شوند که ادامه این روند به ضرر مجموعه بخش سلامت استان ختم می شود".

وی با بیان اینکه تغییر مداوم محل احداث بیمارستان یکی از موانع بزرگ بر سر راه این پروژه است، گفت:" در این خصوص از وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی سوال کرده ایم و منتظر جواب وی هستیم، چرا که بیمارستان عالی نسب پاسخگوی نیاز کلانشهر تبریز و آذربایجان شرقی نیست".

وی محل کنونی تعیین شده برای بیمارستان دوم تامین اجتماعی تبریز را که در مسیر اتوبان تبریزـ سهند قرار دارد، بسیار مناسب خواند و اظهارکرد: این محل می تواند در مواقع بحران پاسخگوی نیازهای درمانی باشد.

گفتنی است ستاد احیای دریاچه اورمیه به غیر از تبلیغات پر آب وتاب رسانه ای و ارائه راه کارهای غیرکارشناسانه،غیراصولی و غیرمنطقی هیچ کارعملی مثبتی در راستای احیای دریاچه اورمیه آذربایجان انجام نداده است.

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read