آخرین خبرها

نماینده مردم ورزقان :طلا و نقره، مس سونگون در ورزقان می‌ماند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
نماینده مردم ورزقان :طلا و نقره، مس سونگون در ورزقان می‌ماند

Gunaz.tv
 گونازتی وی:پس از آنکه استخراجات معدن مس سونگون ورزقان به استانهای فارس نشین از جمله کرمان صادر می شد،با اعتراضات شدید مردم ورزقان ازجمله امام جمعه این شهر و برخی از مسئولین استانی را به همراه داشت که در این راستا تصمیمات جدیدی برای نگهداشتن کنستانتره استخراجی از معدن مس سونگون در داخل استان گرفته شده است.

به گزارش گونازتی وی،الله‌ وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلسدر گفت‌ وگو با خبرنگاران گفت:"طلا و نقره‌ای که در کنستانتره استخراجی از معدن مس سونگون وجود دارد در خود مجتمع سونگون جداسازی می‌شود".

وی گفت:"فلزات همراه از جمله طلا و نقره که در کنسانتره استخراجی از معدن سونگون وجود دارد درصد بالایی را به خود اختصاص می‌دهند".

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌ بینی شده برای تولید مس از کنسانتره تولیدی در منطقه گفت:" کارخانجات تولید مس کاتدی در مس سونگون احداث و در نتیجه از خروج کنسانتره تولیدی سونگون از استان جلوگیری می‌شود".

وی تاکید کرد:" از سوی کارشناسان مربوط زمانبندی ۳ ساله برای این پروژه تعریف شده و تا سال ۱۳۹۶ شاهد تولید مس کاتدوی در مجتمع مس سونگون خواهیم بود".

دهقانی ادامه داد:" براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است ۱۰۰ هزار تن مس کاتدی از کنسانتره استخراج شده در مس سونگون، تولید و به صنایع پایین دستی و یا بازارهای خارجی عرضه شود که این مهم می تواند از خام فروشی تولیدات این مجتمع معدنی جلوگیری کند".

افزودنی است مجتمع فرآوری کنسانتره مس سونگون با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن کنسانتره در سال، نیمه دوم سال ۸۵ به بهره‌ برداری رسیده و در سال ۸۷ اجرای فاز دوم آغاز شده که اکنون در حال اجرا و تکمیل است که با بهره‌ برداری از آن میزان تولید کنسانتره این مجموعه را ۲ برابر خواهد کرد و کل ذخیره قابل استخراج معدن سونگون نیز که تاکنون اکتشاف شده ۴۲۰ میلیون تن با  ۰.۶۵ درصد عیار خاک معدن است.

گفتنی است شهرستان ورزقان با دارا بودن چنین معادنی پس از سالها زلزله در این شهر که به کشته شدن تعداد زیادی از اهالی این شهر و بی خانمان ماندن هزاران خانواده گردید هنوز هم در چادرها و کانکس زندگی میکنند.

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read