آخرین خبرها

اوباما: هنوز شکاف موجود در مذاکرات اتمی چشمگیر است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اوباما: هنوز شکاف موجود در مذاکرات اتمی چشمگیر است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آخرین روز مذاکرات پیش از پایان مهلت نهایی برای رسیدن به توافق جامع اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، صبح روز دوشنبه در وین آغاز شد. در روز آخر این گفتگو ها، از مقامات ایرانی تا مقامات غربی و نیز تحلیلگران مختلف، همگی متفق القول از تداوم اختلافات عمیق بین طرفین خبر داده اند و به ادامه مذاکرات در سال آتی تاکید داشته اند. در بین اظهار نظرهای مختلف می توان به سخنان اوباما اشاره کرد که از "اختلافات چشمگیر" سخن گفته و مساله تحریم ها را نیز غیر قابل مذاکره دانسته است. رئیس سازمان بسیج ایران نیز همچون احمدی نژاد تحریم ها را بی تاثیر دانسته و اعلام کرده است: به جهنم که تحریم می کنند! این در حالی است که به دلیل تحریم های غرب اکنون اقتصاد ایران در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته و اقشار کم درآمد جامعه هر روز با فشارهای معیشتی فراوانی مواجه می شوند.

به گزارش گوناز تی وی، رئیس‌جمهور آمریکا طی مصاحبه با شبکه «ای بی سی» تأکید کرده که هنوز شکاف موجود در مذاکرات اتمی «چشمگیر» است و خیلی زود است که بگوییم که طرفین مذاکره تا روز دوشنبه به توافق نهایی می‌رسند یا خیر.

اوباما در گفت‌وگو با برنامه «این هفته» ای بی سی گفت: مسئله تحریم‌ها قابل مذاکره نیست. هدف ما به طور مداوم این است که مجموعه‌ای از مسیرهایی که ممکن است رژیم ایران را به سلاح اتمی برساند مسدود کنیم. آنها دوست دارند که تحریم‌ها فورا پایان یابد و در عین حال مسیرهای ساخت تسلیحات اتمی باز باشد و ما نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: حتی اگر در مسئله اتمی با رژیم ایران به توافق برسیم، باز با آنها در زمینه حمایت از تروریسم و موضعشان در قبال اسرائیل مسئله خواهیم داشت.

همچنین در یکی از آخرین اظهارنظرها پیرامون مذاکرات، لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه گفته است همچنان اختلاف نظرهای زیادی باقی است.

در عین حال یک منبع دیپلماتیک غربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که قدرت‌های جهانی و ایران احتمالاً تصمیم به تمدید مهلت مذاکرات خواهند گرفت و بار دیگر در ماه دسامبر جلسه خواهند داشت.

این منبع دیپلماتیک گفت: «با توجه به روند مذاکرات، گفت‌وگوها احتمالاً به سمت تمدید پیش می‌رود به این حالت که کارشناسان و تیم‌های مذاکره‌کننده در ماه دسامبر در محلی که بعداً مشخص می‌شود بار دیگر تشکیل جلسه بدهند

از سوی دیگر، در آخرین روز مذاکرات، مخالفان گفتگوها در ایران نیز به اظهارنظرهای تند خود ادامه داده اند.

 به عنوان مثال رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ایران تحریم‌های غرب را «بی‌اثر» خوانده و گفت: «اینطور نیست که بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم که کسانی تحریم می‌کنند یا نه، به جهنم که موافقت نمی‌کنند و به جهنم که تحریم می‌کنند

همزمان با این سخنان، فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز گفت که ترس را در وجود آمریکا و رفتارهای سیاسی نظامی و مذاکراتش حس می‌کنیم!!!

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، روز دوشنبه ۳ آذر تصریح کرد: «آنها که کدخدا شناخته می‌شوند عددی نیستند و نمی‌توانند بازار گسترده‌ای مثل بازار ارزاق را کنترل کنند اما در عرصه‌ای مثل عرصه دفاعی تولیدکنندگان قطعات و مواد اولیه بسیار محدودند... با این حال بیشترین و خیره‌کننده‌ترین پیشرفت را صنعت دفاعی ما به چشم خود دیده‌است

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: «نیازی به این نیست که نفت‌مان را بدهیم و امکانات بگیریم... این ما هستیم که می‌توانیم آنها را تحریم کنیم و با بستن شیرهای نفت‌مان آنها را فلج سازیم

این گونه اظهارات تند باعث شده تا تحلیلگران و کارشناسان سیاسی نیز از بن بست احتمالی در مذاکرات خبر بدهند. در یکی از این تحلیلها روزنامه آلمانی "دی ولت" از بی نتیجه بودن مذاکرات اتمی وین خبر داد و نوشت: آیا مذاکره می تواند مانع بمب اتمی شود؟

این روزنامه نوشت: احتمال رسیدن به توافق یا راه حل دراز مدت تا تاریخ ۲۴ نوامبر بسیار ضعیف است. برعکس، همه چیز حاکی از آن است که این مذاکرات بین ۴ تا ۶ ماه آینده، و شاید حتی تا یک سال آینده، ادامه خواهند داشت. ولی آیا این به واقع به معنی تمدید مذاکرات خواهد بود؟ اگر بخواهیم از زبان گری سیمور، معاون مرکز تحقیقاتی امور بین المللی دانشگاه هاروارد، که بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳ کارشناس ارشد دولت آمریکا در امور ایران بود، مسأله را مورد بررسی قرار دهیم، "این تمدیدها زنجیره ای است که به تمدیدهای جدیدتری ختم می شود."

سیمور این دیدگاه کاملاً قابل درک را مطرح کرد: "ایران سلاح اتمی می خواهد و ما این را نمی خواهیم." بنابراین، مصالحه در چنین منظومه ای جایگاهی ندارد. مذاکرات تنها به خرید زمان برای ایران منجر خواهد شد و امکان رسیدن به هیچ راه حلی وجود ندارد، مگر اینکه تحولاتی در ایران صورت پذیرد و سران این کشور دیگر به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته ای نباشند.

مسأله کنونی بسیار فراتر از انجام مذاکره است و پس از "تمدیدهای" مکرر و درعین حال بی ثمر تنها دو گزینه قابل پیش بینی خواهد بود: یا باید بپذیریم که ایرانی مجهز به سلاح اتمی ظهور یابد، یا باید این مشکل را به صورت نظامی حل و فصل کنیم.

گفتنی است خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های غربی که نامشان عنوان نشده خبر داده‌اند که دور تازه مذاکرات اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی در ماه ‌آینده میلادی (دی ماه) ادامه پیدا خواهد کرد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ هم اکنون در وین در حال گفت و گو هستند.

پیشتر گزارش شده بود که در گفت و گوهای ساعات اخیر درباره تمدید مذاکرات صحبت شده است و خبرگزاری رویترز نیز از احتمال برگزاری دور بعدی گفت و گوها در عمان خبر داده بود

گوناز تی وی R.C

اخبار منتخب

Most Read