آخرین خبرها

کنسانتره مس سونگون ورزقان نباید انتقال یابد؛مس سونگون مستقل می‌شود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
کنسانتره مس سونگون ورزقان نباید انتقال یابد؛مس سونگون مستقل می‌شود

Gunaz.tv
 گونازتی وی:معادن بزرگ و غنی آذربایجان مانند معدن طلای زرشوران تیکان تپه و معدن مس سونگون ورزقان از ذخایر بسیار چشمگیری برخوردار هستند.تولیدات معدن بزرگ مس سونگون ورزقان آذربایجان، برای استفاده در کارخانجات شهرهای فارس نشین از جمله کرمان فرستاده میشود که سود حاصل نیز عاید رژیم جمهوری اسلامی میگردد.سهم مردم آذربایجان از این معادن، فقط آلودگی هوا ناشی از دودهای سمی این کارخانجات و پسوندهای شیمیایی دفع شده است.

به گزارش گونازتی وی،تاراج معادن آذربایجان از جمله معدن مس سونگون ورزقان، به حدی رسیده است که حتی اعتراض مسعود مهدوی، نماینده خامنه ای(امام جمعه) شهر ورزقان را نیز درپی دارد.

مسعود مهدوی امام جمعه ورزقان در نشست مدیران این شهرستان گفت:"کنسانتره مس سونگون نباید به خارج از شهرستان و استان انتقال یابد".

وی گفت:"مسئولان با تغییر عنوان مس سونگون ورزقان به مس آذربایجان از هرگونه خدمت به مردم زلزله‌ زده این شهرستان دریغ کردند".

وی ادامه داد:"متاسفانه این عده با بهانه‌های مختلف که ذوب و پالایش آن در شهرستان مقرون به صرفه نیست می‌خواهند کنسانتره مس سونگون را به کرمان انتقال دهند که اینگونه حرکات و فکرها ظلم و خسارت بزرگ به مردم منطقه خصوصاً ورزقان است".

مهدوی، از عدم حضور و شرکت مدیرعامل و مسئولان مس سونگون در جلسه‌های شورای فرهنگی شهرستان و همکاری نکردن وی با برنامه‌های فرهنگی به شدت انتقاد کرد و افزود: مسئولان شرکت مس وقت در زلزله اخیر خدمات شایسته‌ای به مردم در روزهای زلزله ارائه دادند اما مسئولان فعلی برای طرح توسعه بیمارستان ورزقان که یکی از نیازهای اساسی مردم است همچنین ایجاد ورزشگاه در این شهرستان و نیز کمک در آسیب‌هایی که در اثر زلزله به خصوص تخریب مساجد، امامزاده‌ها که قبلاً توسط مدیران وقت نسبت به راه‌اندازی و ساخت آنها قول مساعد داده بودند، امتنا ورزیدند".

مهدوی گفت:" هم‌اکنون دفتر فرهنگی ورزشی مس سونگون ورزقان را در تبریز دایر کردند و هیچ‌ گونه توجه و مساعدتی به شهرستان نمی‌کنند، اکنون نیز می‌خواهند کنسانتره مس سونگون را به کرمان انتقال دهند".

وی گفت:"مردم شهرستان چند سال است در خصوص این معادن متحمل آسیب اجتماعی و خسارت‌های جانی، آلودگی زیست محیطی شدند که در جریان آن حتی نابودی جنگل‌های بکر ارسباران هم رقم خورده است که این نگرانی‌ها ‌نیازمند توجه ویژه‌ای است تا مردم این شهرستان امید خود را از دست ندهند".

در همین حال، حسین نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی نیز طی گفتگو با خبرنگاران، از محقق شدن برنامه انتقال امور مربوط به مس سونگون به استان خبرداد و گفت:" آذر ماه تمام امور مربوط به مس سونگون از جمله صورت‌های مالی به خود آذربایجان‌شرقی واگذار می‌شود".

وی افزود:" با توجه به حضور شرکت ملی مس که مس سونگون نیز زیر مجموعه آن است، باید ارزش‌گذاری و تفکیک مجموعه‌ها مراحل خاصی را طی کند که پیش‌بینی می‌شود تا آذرماه شاهد اتمام این مراحل و محقق شدن واگذاری به خود استان باشیم".

نجاتی تاکید کرد:" در صورت محقق شدن این امر تمام امور مالی مس سونگون از طریق بانک‌های آذربایجان‌ شرقی انجام خواهد شد".

وی در پاسخ به اینکه آیا منابع و نقدینگی‌های قبلی حاصل از انجام مراودات اقتصادی سونگون نیز به استان منتقل خواهد شد، اظهار کرد:" براساس برنامه‌ ریزی صورت گرفته تمام عواید حاصل از فروش تولیدات مس سونگون در استان متمرکز خواهد شد".

عضو هیئت مدیره مس سونگون اضافه کرد:" مقرر شده اعتبار پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ ای مس سونگون از محل سود حاصل از فروش استخراج مواد معدنی این مجموعه تامین شود".

وی، درباره ارزش تولیدات سونگون و اینکه پیش‌ بینی وی در مورد سوددهی این مجموعه چیست، تصریح کرد:" در حال حاضر ارزش هر تن کنستانتره استخراج شده از معادن سونگون یک هزار و ۶۷۰ دلار است و اگر این کنستانتره با ایجاد صنایع پایین‌ دستی فرآوری شود مطمئناً ارزش افزوده آن چند برابر خواهد بود".

وی افزود:"پس سوددهی سونگون در کوتاه مدت دور از دسترس نخواهد بود".

گفتنی است سالهاست کنسانتره و دیگر استخراجات معدن سونگون ورزقان آذربایجان به دیگر استانهای فارس نشین انتقال میابد که پس از اعتراضات متوالی از سوی اهالی این شهر سرانجام به نظر میرسد که این اعتراضات به ثمر رسیده است​.

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read