آخرین خبرها

مذاکرات اتمی وین در جوی ناامید کننده آغاز شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
مذاکرات اتمی وین در جوی ناامید کننده آغاز شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مذاکرات اتمی بین ایران و کشورهای موسوم به گروه 5+1 در حالی در وین آغاز شده که خبرنگاران و تحلیلگران از حاکم بودن فضای سرد و ناامید کننده بر مذاکرات خبر می دهند. این مذاکرات به عنوان مهمترین دور مذاکرات طی سال های اخیر به شمار می رود و تا سوم آذر یعنی ضرب الاجل تعیین شده به طول خواهد انجامید. گفته می شود با روی کار آمدن جمهوری خواهان در انتخابات کنگره، دولت اوباما خوهان حل و فصل بحران اتمی طی این دوره از مذاکرات است؛ چرا که با قدرت گرفتن جمهوری خواهان اوباما شانس کمتری برای تصویب هرگونه توافق احتمالی با ایران در کنگره خواهد داشت. از سوی دیگر مقامات ایرانی نیز پیشنهاد جدید آمریکا را به "ترکمنچای اتمی" تشبیه نموده اند. اینم امر نیز باعث شده تا بسیاری از کارشناسان سیاسی شانس هرگونه توافق بین ایران و 5+1 را تا پایان ضرب الاجل تعیین شده کم بدانند.

به گزارش گوناز تی وی، گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران دیروز سه‌شنبه با برگزاری چند نشست در وین آغاز شده است، از جمله نشستی میان ۱+۵ با ایران، گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا، جلسه هماهنگی داخلی ۱+۵ و نشست کارشناسان. نشست‌ها تا آخر شب گذشته ادامه داشته و امروز نیز پی گرفته خواهد شد.

روند گفت وگوهاي روز نخست با ناهار کاري ظريف و اشتون در محل نمايندگي ايران در سازمان هاي بين المللي آغاز شد. بخشي از تيم مذاکره کننده آمريکايي نيز در وين حضور دارند و تيم مذاکره کننده ايراني با تمام اعضاي فني، حقوقي و رسانه اي خود در وين حاضر شده اند.

جمهوری اسلامی ايران خواستار ١٩٠ هزار سو غني سازي است و پذيرفته است که فعلا درباره نيازهاي آتي کشور به غني سازي توافق نشود. در ازاي اين تصميم ديپلمات هاي ايراني اعلام کرده اند که هرگونه توافق سياسي در پايان ضرب الأجل بايد با لغو تحريم ها و قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل به بروز برسد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته در صورت حصول توافق هسته‌ای، واشنگتن تحریم‌های رژیم ایران را تنها تعلیق می‌کند.

 «جف راتک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت در صورت به دست آمدن توافق هسته‌ای جامع میان رژیم ایران و گروه موسوم به 1+5، آمریکا تحریم‌ها را تعلیق کرده و لغو کامل آن‌ها را به پایبندی تهران به توافق منوط خواهد کرد.

آقای راتک که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اگر مذاکرات هسته ای به توافقی منجر شود، دیدگاه ما این است که بهتر است تحریم‌ها در ابتدای به جای برچیده شدن، تعلیق شوند. تنها زمانی که اطمینان یابیم که رژیم ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، برای لغو تحریم‌ها اقدام خواهیم کرد

وی همچنین گفت با توجه به نگرانی‌های دولت قبلی و کنونی همچنین نمایندگان کنگره، به عقیده ایالات متحده، «لغو فوری تحریم‌ها منطقی یا سیاسی درست نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که همزمان با برگزاری دهمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان صحبت می‌کرد، افزود: «تعلیق موجب می‌شود تا اگر رژیم ایران به تعهدات خود در توافق پایبند نماند، بتوان فورا تحریم‌ها را بازگرداند

این تناقض در خواست های طرفین باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران از تمدید مذاکرات و عدم توافق تا سوم آذر خبر دهند. به عنوان مثال

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات اتمی، گزارش داده است که مقامات اسرائیلی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که گفت‌وگوها بار دیگر تمدید می‌شود.

یک مقام ارشد اسرائیلی که در جریان روند مذاکرات قرار دارد، می‌گوید: اختلافات بسیار زیاد است. اگر تغییر چشم‌گیری در موضع یکی از طرفین صورت نگیرد، توافقی صورت نمی‌گیرد.

به گفته این مقام اسرائیلی، ارزیابی تل‌آویو از روند مذاکرات اتمی این است که این گفت‌وگوها بار دیگر تمدید خواهد شد.

روز گذشته نیز وزیران امور خارجه آمریکا و بریتانیا در آستانه مذاکرات اتمی وین خواستار «انعطاف‌پذیری بیشتر» ایران و تلاش برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی اش شده‌اند.

دیروز جان کری به خبرنگاران گفت که این هفته، هفته‌ای بسیار سرنوشت‌ساز در مذاکرات ایران است. او که پیش از دیدار خود با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، سخن می‌گفت افزود: «لازم است که ایران با ما همکاری کند و تمامی تلاش خود را برای اثبات این‌ که برنامه‌اش صلح‌آمیز است به‌ کار ببرد».

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه پس از دیداری که با جان کری در لندن انجام داد به خبرنگاران گفت که به باور من دست یافتن به توافق امکان‌پذیر است.

وی افزود: اما توافق بد را نمی‌پذیریم. این مذاکرات فوق‌العاده سخت هستند و اگر بخواهیم به موفقیت برسیم ایران باید از خود انعطاف بیشتری نشان دهد.

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که در همین روز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در حالی میسر می‌شود که طرف مقابل «درخواست‌های زیاده‌خواهانه» نکند.

گفتنی است ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافق جامع اتمی دست پیدا کنند، اما هنوز چشم‌انداز این مذاکرات روشن نیست.

شایان ذکر است در این دور از مذاکرات، ظریف را اعضای تیم مذاکره شامل عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه، پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی و محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی همراهی می‌کنند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read