آخرین خبرها

سالیانه 30 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان می میرند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
سالیانه 30 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان می میرند

Gunaz.tv

گوناز تی وی:.در جغرافیای کنونی موسوم به ایران نزدیک به نیم میلیون نفر به بیماری سرطان مبتلا هستند و سالانه 90 هزار نفر نیز به این بیماری دچار می‌شوند و از میان مبتلایان، سالانه 30 هزار نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش گوناز تی وی،روزنامه دولتی ایران در شماره سه‌شنبه 27 آبان نوشت:"بررسی‌ها نشان داده شیوع سرطان از‌ سال 68 تا 88 در ایران، بیش از شش برابر افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود آمار ابتلا به سرطان در ایران تا 20‌سال آینده دو برابر شود."

مواد غذایی ناسالم، آب و صیفی‌جات و سبزیجات آلوده به نیترات، وجود فلزات سنگین مانند آرسنیک در آب، آلودگی هوا و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودی از جمله دلایل افزایش بیماری سرطان در ایران به شمار می‌آید.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت ایران در حال حاضر سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان بیشترین شیوع را در این کشور داشته و سرطان‌های معده، ریه و کبد به‌عنوان کشنده‌ترین سرطان‌ها در ایرانیان شناخته شده‌اند.

اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در ایران می‌گوید:"این دو نوع سرطان شایع در بین زنان و مردان (پستان و پروستات) به دلیل مراقبت‌های بهداشتی که از سال‌های گذشته در این زمینه آغاز شده است رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود طی 10 سال آینده سرطان روده، کلورکتال و پروستات جای خود را به سرطان معده و سرطان دهانه رحم و تخمدان جای خود را به سرطان پستان بدهد."

به‌گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران، این بیماری دومین عامل مرگ‌ومیر در این کشور به‌شمار می‌آید.

درمان سرطان در ایران به دلیل این‌که تحت پوشش بیمه‌ها نیست بسیار گران تمام می‌شود. به گفته مقامات وزارت بهداشت، خانواده‌ای که دارای بیمار سرطانی باشد، به دلیل هزینه‌های درمان این بیماری به زیر خط فقر سقوط می‌کند.

در سال‌های اخیر، آلودگی هوا در نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و ارسال پارازیت‌ها برای جلوگیری از پخش شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران نیز، از جمله عواملی اعلام شده‌اند که موجب سرطان می‌شوند.

گوناز تی وی

H.M

 

 

اخبار منتخب

Most Read