آخرین خبرها

ایران بر حمایت های خود از دولت اشغالگر ارمنستان می افزاید

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران بر حمایت های خود از دولت اشغالگر ارمنستان می افزاید

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران به همراه روسیه مهمترین حامیان دولت اشغالگر ارمنستان در رویارویی با جمهوری آذربایجان به شمار می روند. ارامنه اشغالگر علی رغم این که جنایت های فراوانی بر علیه تورک های آذربایجانی مرتکب شده و اکنون از سوی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای مسلمان مورد تحریم و بایکوت قرار گرفته اند، به دلیل برخورداری از حمایت های فراوان اقتصادی رژیم اسلامی ایران هر هفته با گستاخی تمام به نقض رژیم آتش بس اقدام می کنند. ایران که نیازهای اساسی ارامنه از محصولات کشاورزی تا انرژی را تامین می کند، قصد دارد یک نیروگاه برقابی بزرگ در ایروان احداث کند.

به گزارش گوناز تی وی، دیروز دوشنبه 26 آبان ماه، چیت چیان وزیر نیرو با اعلام اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده ایران به زودی در ارمنستان نیروگاه برقابی احداث می‌کند، گفتشرکت‌های ایرانی به زودی نیروگاه برقابی در ارمنستان احداث می‌کنند.

این در حالی است که رژیم اسلامی که اکنون روزانه بیش از یک میلیون متر مکعب گاز ارزان قیمت (و بنا به برخی گفته ها مجانی) به ارمنستان صادر می کند، با آغاز فصل سرما و در جهت حمایت هرچه بیشتر از اشغالگران ارمنی در برابر آذربایجان شیعه مذهب، 3 تفاهم نامه جدید در حوزه انرژی را به امضا رسانید. این تفاهم نامه ها روز سه شنبه 14 آبان ماه سال گذشته، با حضور وزراء نیرو و انرژی دو کشور در تهران به تصویب رسید. حمید چیت چیان (وزیر نیروی مانقورد حسن روحانی) در جمع خبرنگاران درباره جزئیات برگزاری مذاکرات و توافقات جدید انجام گرفته با طرف ارمنستانی گفت: "در حال حاضر ایران و ارمنستان از سطح بالای همکاری های اقتصادی در حوزه برق و انرژی برخوردار هستند."

وی افزود: " تهاتر برق و گاز طبیعی اجرای نیروگاه جدید برق آبی بر روی سد آراز و افزایش سطح انتقال برق بین دو کشور از مهمترین توافق های انجام گرفته با وزارت انرژی ارمنستان است."

این عضو مانقورد کابینه دولت روحانی با بیان این که هم اکنون طراحی و تامین منابع مالی ساخت سد و نیروگاه برق آبی مشترک آراز انجام شده است اظهار داشت: "مقرر شده است منابع مالی ساخت این سد و نیروگاه آبی با مشارکت دو کشور و با عاملیت بانک توسعه صادرات انجام شود."

این در حالی است که ارمنستان به دلیل فقر اقتصادی توان تامین منابع مالی چنین طرح عظیمی را ندارد و برای غارت منابع آبی آذربایجان جنوبی برای تامین برق ارامنه، پول نفتی که قرار بود سر سفره های مردم بیاید به کمک ارامنه خواهد شتافت.

از سوی دیگر روز گذشته سفیر ارمنستان در تهران نیز با اشاره به اینکه حضور بورس کالای ایران در اتحادیه بین بورسی فرصت خوبی برای همکاری‌ ایجاد کرده است گفت: در تلاش هستیم روابط اقتصادی میان ایران و ارمنستان را گسترش دهیم.

گریگور آراکیلیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در حاشیه نشست خبری اتحادیه الکترونیکی بین بورسی با اشاره به اینکه حضور بورس کالای ایران در این اتحادیه فرصت خوبی را ایجاد کرده تا روابط ارمنستان با ایران افزایش یابد گفت: اکنون بخش بازرگانی سفارت ارمنستان در ایران منتظر برگزاری این نشست بود تا نتایج آن را ببینند.

وی افزود: سفارت ما هر کاری را لازم باشد برای توسعه روابط اقتصادی با ایران انجام خواهد داد و اکنون فرصت‌های خیلی خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

سفیر ارمنستان در ایران با بیان اینکه نسبت به گذشته تلاش بیشتری برای توسعه روابط اقتصادی داریم گفت: با ورود ایران به بازارهای جهانی قطعاً روابط اقتصادی هم رو به رشد و توسعه خواهد بود تا در چارچوب جدیدی همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

وی گفت: مایل هستیم در چارچوب‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی نزدیک‌تری با ایران داشته باشیم و ارمنستان هم به دنبال این است که در اتحادیه مختلف عضو شود.

این حمایت های گسترده باعث گشته تا حتی یکی از نمایندگان تهران نیز به این مساله اعتراف کند و اعتراض خود را نشان دهد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در جمع مردم در نمایشگاه "غزه؛ تنهای پیروز" در پاسخ به سوال فردی مبنی بر این که چرا ایران درباره ارمنستان که با مهاجرت ساختگی ارمنی ها به یک کشور شیعه نشین اعلام موجودیت کرد مانند مسئله اسراییل برخورد نمی کند، گفت: "من هم نسبت به موضع ایران در مورد مسئله قره باغ که بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیری داشتند انتقاد دارم."

علی مطهری ادامه داد :"ایران در آن جنگ از ارمنستان حمایت کرد و آذربایجانی ها هم ناراحت شدند."

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read