آخرین خبرها

هشدار کارشناسان: آذربایجان جنوبی به سمت اکوسیستم کویری پیش می رود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
هشدار کارشناسان: آذربایجان جنوبی به سمت اکوسیستم کویری پیش می رود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه توسط رژیم اسلامی ایران باعث شده تا اقلیم آذربایجان جنوبی نیز تحت تاثیر این امر قرار بگیرد. اقلیمی که پیشتر سرد، کوهستانی و نیمه مرطوب بود و حتی در برخی از نقشه های جغرافیایی به عنوان غربی ترین نقطه اقلیم مدیترانه ای شناخته می شد، اکنون چنان درگیر ذرات نمکی دریاچه اورمیه و طوفان های احتمالی ناشی از آن شده است که کارشناسان به صراحت از تغییر اقلیم آن به اکوسیستم کویری و اقلیم نیمه بیابانی سخن می گویند. وقوع این امر می تواند باعث افزایش مهاجرت ها به خصوص در بخش شرقی دریاچه اورمیه شود.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران از دهه هفتاد میلادی با احداث ده ها سد کوچک و بزرگ در حوضه آبریز دریاچه اورمیه زمینه های خشکاندن آن را طی کمتر از دو دهه فراهم آورد. اکنون سواحل این دریاچه مملو از نمک بوده و هر گونه وزش شدید باد باعث افزایش احتمال وقوع طوفان نمکی در منطقه می شود.

در مواجهه با این بحران، رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی از انجام پروژه نمک‌زدایی محدوده حاشیه دریاچه اورمیه خبر داد.

مجری این پروژه با اشاره به آثار شور شدن زمین در این محدوده به خبرنگاران گفت: سطح خشکی‌های نمکین و شور در منطقه پیرامونی دریاچه افزایش یافته و با ادامه کاهش سطح آب و خشک شدن کف دریاچه بر اثر وزش بادهای تند و انتقال نمک سطح مناطق خشک شده دریاچه توسط باد، به مرور اراضی زراعی و مرغوب منطقه آذربایجان شرقی و غربی مانند دشت‌های اورمیه، تبریز، بناب و مراغه به سمت شور شدن و در ‌‌‌نهایت به اکوسیستم کویری پیش می‌رود.

غلامرضا فتح‌آبادی افزود: تنفس ریزگردهای نمکی باعث مشکلات ریوی خواهد شد و اگر این روند ادامه یابد و مدیریت زیست‌محیطی مناسبی در سطح کلان ملی و منطقه‌ای متوجه این موضوع نشود، بی‌تردید در بلندمدت باید در انتظار آشفتگی‌های زیست‌محیطی زیادی باشیم.

وی ادامه داد: اگر در سطوح خشک شده دریاچه کانال‌هایی مناسب با شیب منطقه حفر شود، بارش‌های جوی با برخورد با سطح نمک‌زار باعث حل شدن نمک در آب می‌شود که ضمن بارش‌های جوی، جریان آب به داخل ترانشه انتقال می‌یابد و در امتداد کانال‌های طراحی شده به گود‌ترین منطقه در داخل دریاچه هدایت شده و در نتیجه باعث شستشوی سطح نمک زار می‌شود.

دولت روحانی پیش از روی کار آمدن خود وعده های فراوانی مبنی بر نجات این دریاچه ارائه داد و حتی اعلام نمود اولویت نخست کاری اش نجات دریاچه اورمیه می باشد. اما علی رغم سپری شدن نزدیک به یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت وی، هنوز هیچ قدمی در این راه برداشته نشده است. برگزاری ده ها همایش بین المللی در این خصوص نیز تنها جنبه تبلیغاتی برای دولت روحانی به همراه داشت که دولتش را مجموعه ای که به فکر حفظ محیط زیست است نشان دهد. در ماه های اخیر نیز طرحی به نام طرح نکاشت از سوی دولت روحانی ارائه گردید که آن نیز با توجه به عدم مطالعات کارشناسانه کافی، از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان محلی با مخالفت های فراوانی مواجه گشت. 

براساس طرح نکاشت دولت بخشی از زمین‌های زراعی حوزه جیغاتی را در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اجاره می‌کند و در آنها چیزی کشت نخواهد شد تا آبی که تاکنون صرف آبیاری این زمین‌ها می‌شد، به دریاچه اورمیه برسد. 

گفته می‌شد که این طرح به طور موقت و برای سه سال اجرا خواهد شد و دولت، خسارت ناشی از کشت نشدن زمین‌های تحت اجاره‌اش را به صاحبان آنها خواهد داد.

دولت ایران گروه ویژه‌ای را تحت عنوان "ستاد احیای دریاچه اورمیه " مسئول پیگیری وضعیت دریاچه اورمیه و جلوگیری از ادامه روند خشک شدن آن کرده است و "طرح نکاشت" یکی از ۲۶ مصوبه این ستاد بود.

در رابطه اهمال مقامات رژیم اسلامی ایران در نجات دریاچه اورمیه، اردیبهشت ماه امسال  نادر قاضی پور در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای محلی در خصوص وضعیت دریاچه اورمیه گفت: "آقای عباس نژاد، مدیر کل محیط زیست استان، می گویند که فقط در کنار پل میانگذر ارومیه مقدار اندکی آب وجود دارد که آن هم تا چندروز آینده تبخیر و دریاچه صد در صد خشک می شود و از طرفی مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز گفته که دریاچه ارومیه ۵ سال آینده احیا می‌شود، واقعا داستان این سخنان ضد و نقیض در یک سازمان چیست."

وی افزود: "دولت هیچ اقدام عملیاتی برای این دریاچه انجام نداده است، فقط آقای عباس نژاد و همکارانش جلسه برگزار کرده اند و کتاب به چاپ رسانده اند، به مسافرت رفته و حق ماموریت گرفته اند."

وی یادآور شد: "استانداری نیز اعتبار خوبی برای سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده تا دستگاهی برای رودخانه لیلان چای، زرینه، سیمینه و شهرچای مهاباد، گدار نقده تهیه کنند تا به وسیله یک کانال آب را به دریاچه ارومیه انتقال داده تا دریاچه حداقل در مساحت کوچک حفظ شود اما آقایان هنوز هیچ اقدامی نکرده اند."

نماینده مردم ارومیه عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: "این سازمان، مجوز های انتقال آب این حوزه را داده اند، اجازه 19 سد آذربایجان شرقی را این سازمان داده است، مجوز انتقال آب به دریاچه استان کردستان را این سازمان داده است."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read