آخرین خبرها

آلایندگی شدید نیروگاه های تبریز و بناب سلامت شهروندان آذربایجانی را تهدید می کند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
آلایندگی شدید نیروگاه های تبریز و بناب سلامت شهروندان آذربایجانی را تهدید می کند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: محیط زیست آذربایجان جنوبی طی سال های اخیر همواره توسط عوامل انسانی در سطح گسترده ای تخریب شده است. این تخریب ها که همواره با اهداف اقتصادی صورت گرفته باعث شده تا در برخی مناطق آلودگی محیط زیست حتی باعث مهاجرت اهالی نیز بشود. یکی از مهمترین عوامل آلاینده محیط زیست در آذربایجان شرقی، نیروگاه های حرارتی بناب و تبریز می باشند. این دو نیروگاه همواره با عدم عمل به تعهدات زیست محیطی خود باعث آلودگی شدید بخش شرقی دریاچه اورمیه شده و ادغام این آلودگی با ذرات نمک برخاسته از سواحل دریاچه اورمیه باعث تشدید تاثیرات این آلایندگی بر سلامت شهروندان شده است.

به گزارش گوناز تی وی، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست به دو نیروگاه حرارتی تبریز و بناب به علت ایجاد آلودگی در محیط اخطار جدی داده است.

حمید قاسمی  با اعلام این خبر و با انتقاد شدید از عمل نکردن نیروگاه های تبریز و بناب به تعهدات زیست محیطی خود به خبرنگاران گفت: متاسفانه نیروگاه تبریز و بناب به تعهدات زیست محیطی خود عمل نمی کنند و ما برای چندمین بار در سال جاری به مدیران این دو شرکت اخطار داده ایم.

قاسمی با اشاره به تعهد شرکت گاز آذربایجان شرقی برای تامین حداکثری سوخت پاک این دو نیروگاه، بالاخص نیروگاه تبریز، گفت: مقرر است این دو نیروگاه هشت ماه از سال را از سوخت گاز استفاده کنند که متاسفانه امسال زودتر مازوت می سوانند!

وی با ابراز امیدواری برای تامین گاز مورد نیاز این دو نیروگاه توسط وزارت نفت، گفت: ما با مسئولان وزارت نفت هم برای تامین گاز نیروگاه های حرارتی، حداقل برای کلانشهرها گفتگو کرده ایم، اما به هر حال برای ما ملاک نوع سوخت نیروگاه ها نیست، بلکه میزان آلایندگی است که از دودکش این نیروگاه ها وارد هوای مورد تنفس شهروندان می شود.

قاسمی ادامه داد: مسئولان این دو شرکت حتی به خود زحمت تعویض و بهینه سازی فیلترهای مورد استفاده را هم نداده اند تا از میزان آلایندگی ها کاسته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر مسئولیت سنگین این سازمان در قبال برخورد با تخلفات این چنینی گفت: ما نمی توانیم به سبب استراتژیک بودن نیروگاه ها آنها را پلمپ و تعطیل کنیم، اما به استناد ماده 688 قانون، با مدیران عامل این شرکت ها به عنوان عامل ایجاد کننده آلودگی برخورد می کنیم، هم چنانکه پرونده مدیرعامل نیروگاه حرارتی بناب پس از بی اعتنایی به اخطارهای مکرر اداره کل حفاظت محیط زیست به دادگاه ارسال شده است.

قاسمی تاکید کرد: اخطارهای لازم به مدیریت نیروگاه حرارتی تبریز هم ابلاغ شده است و در صورت عدم توجه، پرونده مدیرعامل این شرکت هم به دادگاه ارسال می شود.

پیشتر نیز در این رابطه نماینده مردم بناب در مجلس گفته بود: "بناب در خط مقدم و مرزی دریاچه ارومیه قرار گرفته و بحران این دریاچه یک تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود."

محمد باقری‌بنابی صبح روز یکشنبه 25 خرداد ماه سال جاری در جریان بازدید حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از نیروگاه حرارتی سهند بناب با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار کرد: "با وجود اینکه در دولت یازدهم امیدهایی ایجاد شده که دولت می‌خواهد تا آخر خردادماه امسال طرح احیای دریاچه ارومیه را عملیاتی کند، اما حداقل انتظار می‌رود کارهایی در این خصوص انجام شود که بعد از سال‌ها دوباره از آن پشیمان نشوند."

نماینده مردم بناب در مجلس هشدار داد، بناب در خط مقدم و مرزی دریاچه ارومیه قرار گرفته و بحران این دریاچه یک تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود و مردمان این شهر دل نگرانی دارند.

باقری‌بنابی اظهار کرد: "با این وضعیت زیست محیطی بناب بنده خودم واقعاً نمی‌دانم پس از 10 سال آینده می‌توانم در بناب زندگی کنم یا نه؟"

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: "هم اکنون 3 هزار و 800 حلقه چاه در شهرستان بناب وجود دارد؛ اما نمی‌شود که بگویم صاحبانشان آنها را پر کنند و حتی اگر اداره آب هم بخواهد این کار را بکند، بنده نمی‌گذارم."

وی بیان کرد: "من می‌ترسم  تا چند سال آینده در شهری مثل بناب که زمانی لبریز از آب بود، باغات آن نابود شوند. چون آب موجود فعلی درست مدیریت نمی‌شود و عده‌ای در بالادست بی‌رویه مصرف می‌کنند."

گفتنی است علاوه بر آلودگی شدید هوا، روزانه نزدیک به 100 تن گوگرد و ترکیبات آلی نیروگاه حرارتی سهند بناب نیزدر منطقه تخلیه می‌شود. این پسامندها باعث آلودگی شدید منابع آب و خاک شده و می توانند کشاورزی و دامداری آذربایجان را نیز نابود کنند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read