آخرین خبرها

استاندار اردبیل:دختران باید زودتر از پسران دیپلم تحصیلی بگیرند و نیازی به ریاضی فیزیک ندارند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
استاندار اردبیل:دختران باید زودتر از پسران دیپلم تحصیلی بگیرند و نیازی به ریاضی فیزیک ندارند!

Gunaz.tv

 گونازتی وی: مجید خدابخش استاندار دست نشانده رژیم ایران در اردبیل در جلسه بررسی وضعیت استخدام نیروهای فارغ التحصیل این استان، از طرح پیشنهاد ارائه دیپلم تحصیلی زودرس به دختران در مدارس خبر داده و اعلام کرده است که طرح ارائه دیپلم زودرس به دختران به نهادهای متولی پیشنهاد خواهد شد.

به گزارش گوناز تی وی،وی با تاکید بر تفکیک و تبعیض جنسیتی،اظهار کرد:"رعایت برخی استانداردهای بین المللی در حوزه آموزش و پرورش خروجی مطلوبی نداشته و به تفاوت بلوغ جسمی دختران و پسران توجه نمی شود."

استاندار اردبیل تاکید دارد که" بلوغ جسمی دختران پنج الی شش سال زودتر از پسران بوده و بر همین اساس ترخیص از تحصیل نیز باید متفاوت باشد".

خدابخش  بیان کرد:" امروز اتمام تحصیلات و اخذ دیپلم به اشتباه بلوغ دختر حتی برای ازدواج معنی می شود که باید به دختران دیپلم زودتر از پسران ارائه شود".

وی افزود:" تا کلاس نهم دختران می توانند دیپلم خود را دریافت کنند و لازم نیست بسیاری از آموزش ها از جمله فیزیک و ریاضی که فردا در زندگی به درد دختر نمی خورد به وی ارائه شود".

افزودنی است مدال فیلدز ۲۰۱۴ که معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات محسوب می‌شود به دختر آذربایجانی مریم میرزاخانی استاد ریاضی دانشگاه استنفورد اهدا شد.

رئیس شورای اداری استان با تاکید به آسیب های فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار که دختران بیشترین سهم را در آن دارند، بیان داشت:" این طور عمل کردن و آموزش آموزه های به درد نخور حتی بر خلاف خلقت عمل کردن است".

وی تاکید کرد:" اینها عوارض اجرای استانداردهای جهانی آموزش و پرورش است که در امر اشتغال و ازدواج مشکل ایجاد کرده است".

خدابخش اذعان دارد که در قرآن ازدواج به عنوان یک موضوع امری است و با گرفتن دیپلم و لیسانس محدود نمی شود.

وی افزود:" ما طرح دیپلم زودرس را پیشنهاد خواهیم داد تا آموزه های دختران متناسب با نیازهایشان در زندگی آینده باشد".

در این راستا، احمد آملی حقوقدان، معتقد است بر فرض اینکه استاندار اردبیل این صحبت را کرده باشد بحث او یک نظر شخصی است و محمل قانونی ندارد و اساسا امکان پذیر نیست.

او با اشاره به اصل سوم قانون اساسی می‌گوید:"بر اساس این اصل دولت موظف است برای نیل به اهداف اصل دوم که قسط و عدل ،استقلال اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی است، باید همه امکانات خود را به کار گیرد واز آنجایی که در قانون اساسی تبعیض جنسیتی نداریم نمی توان زنان را از تحصیل مستثنی کرد".

آملی به فصل سوم قانون اساسی (حقوق ملت) اشاره کرده و گفت:" در اصل سی ام قانون اساسی آمرانه تصریح شده که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوران متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالیه را تا سر حد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد و از آنجایی که ایران در سال ۱۹۶۰ به میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی پیوسته و مطابق قانون مدنی اسناد و معاهدات بین المللی از منابع حقوقی محسوب می شود در آنجا هم آموزش و تحصیلات بدون در نظر گرفتن جنسیت انسان ها به رسمیت شناخته شده است".

این حقوقدان می‌گوید:" استاندار به توجه نکردن آموزش و پرورش به بلوغ جسمی دختران اشاره کرده و گفته است که خروجی مطلوبی نداشته و به تفاوت بلوغ جسمی دختران و پسران توجه نمی‌شود در حالی‌ بلوغ فکری با بلوغ جسمی فرق می کند چرا که بلوغ جسمی فیزیولوژیک است اما بلوغ فکری یا ذهنی در جهت کسب داده‌های اجتماعی از جمله دسترسی به منابع علمی ،فنی است که فیزیک و ریاضیات زیر مجموعه آن محسوب می‌شود".

آملی گفت:" اگر استاندار اردبیل این حرف را زده باشد مغایر با اهداف و برنامه های دکتر روحانی است چرا که رییس جمهوری پیگیر مطالبات زنان است و برای تحقق اهداف حقوق زنان یک زن را به عنوان معاون حقوقی ریاست جمهوری انتخاب کرده است".

گونازتی وی

S.N

 

اخبار منتخب

Most Read