آخرین خبرها

نماینده دست نشانده مجلس: اعتبار طرح های مس سونگون در حال خاک خوردن است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
نماینده دست نشانده مجلس: اعتبار طرح های مس سونگون در حال خاک خوردن است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آذربایجان جنوبی پتانسیل فراوانی در بخش معدن دارد. وجب به وجب خاکمان مملو است از معادنی که هر کدام از آنها می توانند در صورت سرمایه گذاری مناسب تبدیل به صنایعی بزرگ و اشتغالزا شوند و درآمدهای فراوانی را ایجاد کنند. اما رژیم اسلامی ایران مواد خام این معادن را تاراج کرده و به صورت گسترده به مناطق مرکزی فارس نشین انتقال می دهد. این مواد خام چرخ صنایع بزرگی همچون مس کرمان و یا ذوب آهن اصفهان را به گردش در آورده و این مناطق را تبدیل به مراکز بزرگ جاذب جمعیتی کرده اند. جوانان جویای کار و متخصص آذربایجان جنوبی نیز بالاجبار برای کسب حداقل درآمدها به این مناطق مهاجرت کرده و از سرزمین مادریشان جدا می شوند.  معدن مس سونگون یکی از معادن غنی آذربایجان است که به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب رژیم اسلامی ایران در ایجاد صنایع فرآوری تبدیل به مرکز صدور مواد خام به کارخانجات معظم مناطق فارس نشین شده است.

به گزارش گوناز تی وی، تاکنون اهالی منطقه و نیز حتی مسئولان دست نشانده نسبت به این تاراج بزرگ اعتراض خود را ابراز داشته اند.

در این رابطه نماینده دست نشانده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفته است: مس سونگون می‌تواند نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و همه جانبه آذربایجان ایفا کند اگر این کلید توسعه را در اختیار این استان قرار دهند.

محمداسماعیل سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: برای این منظور باید مسئولیت، سرمایه اولیه و گردش‌های مالی این مجموعه معدنی از سوی شرکت ملی مس به خود آذربایجان‌شرقی انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبار طرح‌های توسعه‌ای مس سونگون نظیر طرح پالایش و ذوب و فاز دوم تولید کنستانتره در حساب شرکت ملی مس در حال خاک خوردن است، افزود: اگر منابع یاد شده به این مجموعه واگذار شود نه تنها این مجموعه زیانده نخواهد بود بلکه تحولات اساسی را در منطقه به‌وجود خواهد آورد اما اگر سرمایه‌ها و دارایی‌های این شرکت به استان منتقل نشده و صرفا بر روی کاغذ انتقال آن به استان صورت گیرد شاهد افول روز به روز این مجموعه خواهیم بود.

سعیدی ضمن یادآوری تاسیس شرکت مس آذربایجان اضافه کرد: تاسیس این شرکت با اهداف یاد شده صورت گرفت اما هیچ کدام از وعده و وعیدهای مسئولان و در راس آن مسئولان شرکت ملی مس تا به امروز محقق نشده در حالی که براساس این وعده‌ها حداکثر تا تیر ماه امسال تمام مسائل مربوط به مس سونگون به خصوص گردش مالی این مجتمع معدنی به استان منتقل می‌شد.

این نماینده مجلس نهم از برگزاری جلسه‌ای با مسئولان شرکت ملی مس خبر داد و تصریح کرد: در این جلسه گزارش‌های کارشناسان شرکت ملی مس بر محور زیانده و عدم توجیه اقتصادی آن می‌چرخید که این امر مورد اعتراض نمایندگان استان قرار گرفت حتی مطرح شده که نمایندگان آذربایجان‌شرقی را برای اینکه بگویید مس سونگون را تعطیل کنیم اینجا جمع کرده‌اید.

وی تاکید کرد: آیا قبلا مطالعات بر روی این مجتمع معدنی صورت نگرفته بود که حالا و آن هم در زمانی که آذربایجان‌شرقی خواهان تمرکز فعالیت‌های این مجموعه در استان است زمزمه زیانده بودن آن شنیده می‌شود.

تیر ماه سال جاری نیز نماینده ورزقان در مجلس که بارها نسبت به تاراج معدن مس سونگون اعتراض خود را نشان داده، طی سخنانی نسبت به عدم ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه اعتراض نموده بود.

 نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس گفته بود: "ذخایر مس سونگون بیشتر از مس کرمان بوده اما از سوی حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مسئولان به مس سونگون توجه نشده است."

الهوردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با پرسش این سئوالات که چرا کارخانه‌های فرآوری در مجموعه مس سونگون ایجاد نشده و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرده بود: "مس سونگون می‌تواند در توسعه آذربایجان نقش اول را ایفا کند."

وی اظهار داشته بود: "معدن مس سونگون در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تن با ۴۰۰ میلیون تن قابل برداشت ذخیره دارد که باید ذخایر مس « دو» با ۲۰۰ میلیون تن و ۲۰۰ میلیون تنی معدن مس «هفت‌چشمه» را به این آمار و ارقام اضافه کنیم می‌توان گفت از ذخایر مس کرمان بیشتر است."

دهقانی با اشاره به واحدهای ذوب و اسید و … مس سونگون گفته بود: "با بهره‌برداری از این واحدها شاهد اشتغالزایی برای نزدیک به ۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۳ برابر این رقم اشتغالزایی غیرمستقیم خواهیم بود."

عضو کمسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجبور به صادرات مس کاتدی هستیم، گفته بود: "در حالی که با استفاده از این ماده اولیه و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده می‌توانیم شاهد تولید محصولاتی نظیر لوله‌های مسی و رسیدن به ارزش افزوده بالاتری از این صادرات باشیم."

وی گریزی به سیاست‌های غلط و تمرکز صنایع در چند نکته کشور زده و گفته بود: "اصل ۴۴ به معنی واقعی اجرا نشده بلکه صنایع از دولت به شبه دولت واگذار شده و حاصل این امر وضعیت کنونی صنعت و از جمله خودروسازان شده است."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read