آخرین خبرها

ناامیدی مقامات آمریکایی از رسیدن به توافق اتمی/ بن بست جدید در مذاکرات

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ناامیدی مقامات آمریکایی از رسیدن به توافق اتمی/ بن بست جدید در مذاکرات

Gunaz.tv

گوناز تی وی: برخی از دیپلمات های آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، از پیشرفت کم در بازرسی از تاسیسات اتمی ایران خبر داده اند. این امر می تواند تاثیر منفی فراوانی در روند مذاکرات کنونی داشته باشد. مقامات آمریکایی نیز اظهارات ناامید کننده ای را درباره مذاکرات اتمی در صورتی که تا پایان مهلت کنونی توافقی بین طرفین حاصل نشود بیان داشته اند. این در حالی است که سوم آذرماه پایان ضرب الاجل تعیین شده می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، در حالی که گفته می شود قرار است در دور بعدی مذاکرات در مسقط عمان زمان و مکان دور بعدی مذاکرات (در صورت تمدید آن) تعیین شود، جو ناامید کننده ای پیرامون پرونده اتمی ایران بوجود آمده است. به خصوص که اکنون جمهوری خواهان در انتخابات کنگره بر دموکرات ها پیروز شده اند و می توانند بیش از پیش اوباما را تحت فشار بگذارند.

در این خصوص باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مورد تسلط جمهوریخواهان در کنگره و تأثیر آن بر مذاکرات اتمی با رژیم ایران گفت: "اگر بتوانیم به توافقی خوب برسیم که بتواند جهان را متقاعد کند که رژیم ایران توانایی تولید سلاح اتمی را نخواهد داشت، آنوقت با کنگره وارد مذاکره می شویم و آنها را هم متقاعد می کنیم. اما این نیازمند یک توافق خوب است."

و که در یک کنفرانس خبری و پس از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره سخن می گفت، تأکید کرد که همواره گفته است که "عدم توافق با رژیم ایران از توافق بد بهتر است".

آقای اوباما گفت که آمریکا و متحدانش می توانند چارچوبی به رژیم ایران پیشنهاد کنند که در آن بتواند نیازهای صلح آمیز انرژی خود را تأمین کند، اما در عین حال گفت که مذاکرات اتمی یک راه دشوار دیپلماتیک است، چرا که دو طرف به هم بی اعتماد هستند.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته دستیابی به توافق با رژیم ایران پس از ضرب الاجل سوم آذر بسیار دشوار خواهد بود.

جان کری که برای دیدار با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود به پاریس سفر کرده گفت: اگر در این مهلت توافقی حاصل نشود، مسئله بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر خبرگزاری انگلیسی «رویترز» طی گزارشی از پیشرفت کم در مسیر تحقیق و بازرسی از برنامه‌های شک‌برانگیز هسته‌ای رژیم ایران خبر داد.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از دیپلمات‌های مطلع مدعی شد که پیشرفت اندکی در مسیر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای رژیم ایران از سوی آژانس بین‌المللی اتمی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های مطلع در این زمینه روز چهارشنبه اعلام داشتند انتشار گزارش جدید آژانس می‌تواند بن‌بست بالقوه‌ای در مسیر حل دیپلماتیک این مسئله بین قدرت‌های جهانی و رژیم ایران باشد.

رویترز مدعی شده است که در گزارش ۳ ماهه آژانس بین‌المللی هسته‌ای که قرار است پنجشنبه یا جمعه هفته جاری منتشر شود، احتمالا عنوان خواهد شد که رژیم ایران هنوز اطلاعات لازمی را که قرار بود از ۲ ماه پیش تاکنون به آژانس بدهد، ارائه نداده است.

به ادعای این خبرگزاری، مقام‌های غربی می‌گویند که ضرورت دارد تا رژیم ایران همکاری کاملی را با آژانس بین‌المللی هسته‌ای در مسیر رفع نگرانی‌های طولانی مدت وبه عنوان «یک راه حل دیپلماتیک» انجام دهد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read