آخرین خبرها

ایران انتشار اخباری مبنی بر انقال اورانیوم غنی شده به مسکو را تکذیب کرد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ایران انتشار اخباری مبنی بر انقال اورانیوم غنی شده به مسکو را تکذیب کرد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: نهمین دور مذاکره ایران با کشورهای گروه ۱+۵ به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، روز ۲۰ آبان در مسقط، پایتخت عمان، و پس از مذاکره سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و خانم اشتون برگزار می‌شود. سوم آذر ماه نیز پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات کنونی می باشد. با نزدیک شدن به این موعد هر روز بر میزان انتشار اخبار ضد و نقیض درباره چند و چون این مذاکرات افزوده می شود.

به گزارش گوناز تی وی، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز دوشنبه، ۱۲ آبان، در گزارشی به نقل از «مقامات و دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات» خبر داد که ایران در «توافقی موقتی» پذیرفته است که «بخش اعظم» اورانیوم غنی‌شده خود را به خاک روسیه انتقال دهد.

در گزارش روزنامه نیویورک تایمز، شرط انجام این توافق «رسیدن به توافقی جامع‌تر با غرب» عنوان شده است.

روزنامه نیویورک ‌تایمز به‌نقل از دیپلمات‌های فعال در مذاکرات هسته‌ای با ایران نوشت که در صورت توافق هسته‌ای، روسیه ذخایر اورانیوم ایران را به میله‌های سوختی برای استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر تبدیل می‌کند.

ذخایر اورانیوم ایران کمی بیشتر از ۲۰۰ کیلوگرم برآورد شده است.

به نوشته نیویورک‌ تایمز، پس از تبدیل اورانیوم به میله‌های سوختی نمی‌توان از آن به آسانی برای ساخت تسلیحات اتمی استفاده کرد، بر همین اساس این اقدام، بخش بزرگی از نگرانی‌های غرب درباره ذخایر اورانیوم ایران را که گمان می‌رود در ساخت جنگ‌افزارهای اتمی استفاده شود، کاهش می‌دهد.

وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکایی پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود ایران و گروه ۱+۵ در موضوعات مهمی که پیشتر غیرقابل حل می‌نمودند به پیشرفت‌های محسوسی دست پیدا کرده‌اند. نیویورک‌ تایمز این اظهارات خانم شرمن را اشاره تلویحی به همین توافق دانسته است.

پیشتر نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۲۴ مهر، به نقل از دو دیپلمات آمریکایی نوشته بود که ایران به تازگی با مسکو وارد مذاکره شده تا راه‌های انتقال احتمالی اورانیوم غنی‌شده در سطوح پایین به روسیه را بررسی کند که در صورت توافق، ایران بعدها بتواند از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند.

موضوع انتقال اورانیوم ایران به روسیه پیش از این بارها مطرح شده، اما به نتیجه نهایی نرسیده است.

اما امروز سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعای نیویورک تایمز مبنی بر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده از ایران به روسیه را تکذیب کرد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نیویورک تایمز مبنی بر موافقت جمهوری اسلامی با انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود به روسیه در صورت دستیابی به توافق، برای چندمین بار تاکید کرد که هیچ یک از گمانه زنی‌ها و شایعاتی که توسط برخی رسانه‌های خارجی و با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد مورد تایید نیست.

افخم در ادامه آن چه «تلاش این رسانه‌ها برای تخریب» فضای سیاسی موجود پیش از آغاز دور جدید مذاکره ایران با کشورهای گروه ۱+۵ خواند را «تقبیح» کرد و افزود: مذاکره‌کنندگان ایرانی بدون توجه به این جوسازی‌ها و صرفا با در نظر داشتن منافع ملی و حقوق مردم ایران در مذاکرات حضور پیدا خواهند کرد.

ایران و گروه ۱+۵ در روزهای پیش رو تلاش مضاعفی را برای دستیابی به راهکار جامع اتمی به کار خواهند بست. قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ چند روز دیگر در مسقط، پایتخت عمان دیدار کنند.

مذاکرات اتمی ایران با گروه کشورهای ۱+۵ که شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان است تا روز ۲۴ نوامبر / ۳ آذر تمدید شده است. این مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع است که از یک سو ایران بتواند به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه دهد و از سوی دیگر کشورهای مذاکره‌کننده اطمینان یابند برنامه‌های ایران نظامی نخواهد بود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read